Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Og problemet er spisingen. Han har nemlig fått det for seg at det meste må kastes på gulvet. Vannkoppen (så lokket spretter av, grrr), brødskiver, skjea full av mat... Jeg har så langt forsøkt å overse det, men det har ikke hjulpet. Jeg har også spontant blitt ganske irritert. Ikke den mest heldige reaksjonen, men når man er sliten og gulvet er fullt av halvtygd mat og en hel kopp med vann/melk... I dag forsøkte jeg å si rolig, men bestemt: "Nei, du får ikke lov å kaste mat på gulvet". Det hjalp litt, men han forsøker seg hele tiden. Med andre barn så har dette vært et tegn på at de egentlig er mette, men vil grise litt med maten. Da kan man avslutte måltidet. Men siden Squishy er småspist allerede og blir lett distrahert mens han spiser, så er ikke dette noen god løsning for oss. Et annet problem vi har nå er at Squishy nekter å la pappaen legge. Ikke får han lov å komme inn når han våkner om natten heller. Da hyyyyyyyler han helt hysterisk til jeg kommer. Skal vi godta det eller må pappaen ta kampen? Veldig takknemlig for alle råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg hadde stålsatt meg en periode og tatt ham bort fra matsituasjonen når han begynner å tulle med maten. Prøv noen dager og se om han ikke bedrer seg - han går ikke skremmende mye ned i vekt på noen få dager. Likedan med pappa'n og leggingen. La pappan ta leggingen, gå deg en tur ut så Squishy ikke ser deg. Og fortsett å "ruller" på leggingen slik at han ikke venner seg til at det bare er du som gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jøss, har vi samme unge? : ) kan ikke gi poden min en halv skive, for den moses og kastes, så sitter han og titter ned på gulvet. Gir jeg han en og en bit spiser han det, helt til han finner ut at de også kan kastes på gulvet. Det løser jeg ganske enkelt med at jeg gir han en og en bit i munnen når han begynner å kaste. koppen slenger han frem og tilbake, men den er sånn kopp som ikke søler så lar han holde på. Etter x antall i gulvet tar jeg den bort så han ikke rekker den. han sover også dårlig om natta, og det er kun jeg som får roa han. Var borte en natt og da hadde han skriki til kl. 22.30 stakkars... pappaen tar han også om natta, men han bare gråter og blir helt desperat når han ser meg og strekker armer og skriker mer. Er vel en mammadalt-periode tror jeg. Ikke så rart han søker trøst hos meg, for er jeg som er sammen med han stort sett hele tiden siden faren jobber mye. Han maser også en del, krabber etter meg hele tiden, reiser seg etter beina mine og drar av meg buksa.. Skal opp med en gang jeg driver med noe, tar jeg han opp vil han ned..? merkelig skrue. Er veldig komisk og se og høre en 13 mnd gammel bestemt gutt kjefte på mora si! *ler* Da kniper han leppene og babler med høy og streng stemme og innimellom kommer noen "MAMAMAMA!!!". kan ikke annet enn å flire noen ganger.. men slitsomt kan det være ja.. så var desverre ikke mange råd å komme med, bortsett fra å overta matinga litt når han kaster hele tiden, og kanskje kjøpe avent tuttekopp som ikke søler? Hvis han ikke drikker av kopp uten tut da? Du er i hvert fall ikke alene om å ha det sånn. Er vel i den rette alderen nå til å finne ut hva de vil og hvordan de skal få det til. Og mamma er best! : ) Litt søtt og da.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Jøss, har vi samme unge? : ) kan ikke gi poden min en halv skive, for den moses og kastes, så sitter han og titter ned på gulvet. Gir jeg han en og en bit spiser han det, helt til han finner ut at de også kan kastes på gulvet. Det løser jeg ganske enkelt med at jeg gir han en og en bit i munnen når han begynner å kaste. koppen slenger han frem og tilbake, men den er sånn kopp som ikke søler så lar han holde på. Etter x antall i gulvet tar jeg den bort så han ikke rekker den. han sover også dårlig om natta, og det er kun jeg som får roa han. Var borte en natt og da hadde han skriki til kl. 22.30 stakkars... pappaen tar han også om natta, men han bare gråter og blir helt desperat når han ser meg og strekker armer og skriker mer. Er vel en mammadalt-periode tror jeg. Ikke så rart han søker trøst hos meg, for er jeg som er sammen med han stort sett hele tiden siden faren jobber mye. Han maser også en del, krabber etter meg hele tiden, reiser seg etter beina mine og drar av meg buksa.. Skal opp med en gang jeg driver med noe, tar jeg han opp vil han ned..? merkelig skrue. Er veldig komisk og se og høre en 13 mnd gammel bestemt gutt kjefte på mora si! *ler* Da kniper han leppene og babler med høy og streng stemme og innimellom kommer noen "MAMAMAMA!!!". kan ikke annet enn å flire noen ganger.. men slitsomt kan det være ja.. så var desverre ikke mange råd å komme med, bortsett fra å overta matinga litt når han kaster hele tiden, og kanskje kjøpe avent tuttekopp som ikke søler? Hvis han ikke drikker av kopp uten tut da? Du er i hvert fall ikke alene om å ha det sånn. Er vel i den rette alderen nå til å finne ut hva de vil og hvordan de skal få det til. Og mamma er best! : ) Litt søtt og da.. Så deilig at noen andre har det likedan! De ble jo født med kun noen dagers mellomrom, sikkert under de samme stjernene eller noe Ja, jeg har tatt over matingen de gangene det bare blir styr. Samtidig er jeg så for at barn skal lære seg å spise selv. Men det kan man kanskje vente med til denne kaste-perioden er over? For det er en periode, ikke sant? *desperat håpefull* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Jeg hadde stålsatt meg en periode og tatt ham bort fra matsituasjonen når han begynner å tulle med maten. Prøv noen dager og se om han ikke bedrer seg - han går ikke skremmende mye ned i vekt på noen få dager. Likedan med pappa'n og leggingen. La pappan ta leggingen, gå deg en tur ut så Squishy ikke ser deg. Og fortsett å "ruller" på leggingen slik at han ikke venner seg til at det bare er du som gjør det. Jeg ønsker absolutt ikke å ta han vekk fra måltidet, da han ikke bryr seg om det. Faktisk er han bare glad til, da får han bedre tid til andre ting Nå flytter jeg ut i morgen, så jeg er litt bekymret for hvordan det skal gå med leggingen når pappaen skal ha Squishy neste helg. Men jeg får vel venne meg til å tenke at det er noe de må ordne opp i sammen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg har begynt å ta bort maten til snuppa når hun tydelig gjør ting med vilje, jeg (kaster, heller ut vann osv)... Da blir det ikke mer... Mulig jeg er veldig streng, og snuppa er inne i en generell matnekt-periode, men jeg orker ikke dille *fnis*. Hun er snart 10 mnd. Du kan jo prøve - en ukes tid tåler han sikkert uten "lirking" av mat... Såpass må man sikkert prøve før man ser om det funker... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Så deilig at noen andre har det likedan! De ble jo født med kun noen dagers mellomrom, sikkert under de samme stjernene eller noe Ja, jeg har tatt over matingen de gangene det bare blir styr. Samtidig er jeg så for at barn skal lære seg å spise selv. Men det kan man kanskje vente med til denne kaste-perioden er over? For det er en periode, ikke sant? *desperat håpefull* Ja vi sier det vi! *håp her og* : ) Prøver også å lære han å spise selv, men hvis jeg gir han en halv skive går den enten i gulvet etter å ha blitt most eller så stapper han likesågodt hele i munnen. Så finner han ut at den kan han ikke tygge, så kommer alt ut igjen.... Så her får han biter å putte i munnen. Å spise med skje gidder jeg ikke stresse med, for det blir bare kaos. han drikker ikke selv engang. han prøver men får det ikke helt til, så lar han styre med det så lenge han gidder. Håper på at han kommer til å lære seg dette litt bedre når han begynner i barnahagen. uansett er det ikke noe stress.. Kommer fort nok den tiden da han skal gjøre ALT selv og alt tar tre ganger så lang tid... Lærer fort nok å fikse ting selv tror jeg. Lar han prøve seg litt, men blir det bare styr tar jeg over etter litt.. Er jo litt trening det og. jeg synes i hvert fall det er greit å gjøre det sånn. Ellers får han ikke i seg noe mat.. hehe.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Ja vi sier det vi! *håp her og* : ) Prøver også å lære han å spise selv, men hvis jeg gir han en halv skive går den enten i gulvet etter å ha blitt most eller så stapper han likesågodt hele i munnen. Så finner han ut at den kan han ikke tygge, så kommer alt ut igjen.... Så her får han biter å putte i munnen. Å spise med skje gidder jeg ikke stresse med, for det blir bare kaos. han drikker ikke selv engang. han prøver men får det ikke helt til, så lar han styre med det så lenge han gidder. Håper på at han kommer til å lære seg dette litt bedre når han begynner i barnahagen. uansett er det ikke noe stress.. Kommer fort nok den tiden da han skal gjøre ALT selv og alt tar tre ganger så lang tid... Lærer fort nok å fikse ting selv tror jeg. Lar han prøve seg litt, men blir det bare styr tar jeg over etter litt.. Er jo litt trening det og. jeg synes i hvert fall det er greit å gjøre det sånn. Ellers får han ikke i seg noe mat.. hehe.. Jeg deler som oftest maten opp i biter, for Squishy stapper også inn hele skiva (uansett hvor stor, nesten). Det som fungerer bra at han spiser selv er skorper. De kan han tygge litt på og det er sikkert behagelig mot gummene. Når han spiser med skje, så pleier vi å ha en hver. Han får dyppe sin litt i grøten (klarer ikke å få til den skje-bevegelsen) og så øver han på å få den i munnen, mens jeg sniker inn litt ekstra mat Kopp drikker han fint av selv, til og med vanlig glass har han fått til. Men så snart han har tatt en slurk, så skal det kastes på gulvet. Jeg tror nok løsningen er å ta over så snart det blir tull, sånn som du sier. Og poden din vil garantert lære seg å spise mer selv når han begynner i barnehage. Der er det større toleranse for rot og griseri (lokalene er tross alt bygd for små barn), i tillegg til at han har andre på sin alder å herme etter og sammenligne seg med. Gled deg, utviklingen går ofte raskt de første månedene i barnehage 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Jeg har begynt å ta bort maten til snuppa når hun tydelig gjør ting med vilje, jeg (kaster, heller ut vann osv)... Da blir det ikke mer... Mulig jeg er veldig streng, og snuppa er inne i en generell matnekt-periode, men jeg orker ikke dille *fnis*. Hun er snart 10 mnd. Du kan jo prøve - en ukes tid tåler han sikkert uten "lirking" av mat... Såpass må man sikkert prøve før man ser om det funker... Takk for svar Som jeg sa til Lillemus, så er Squishy bare overlykkelig over å slippe måltider, så det er ingen god løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Sånne barn har jeg aldri hatt! Mine var snille og greie absolutt hele tiden. Men det er lenge siden nå Moralen er: Om 100 - eller tilogmed 10 - år er allting glemt... Og det kan man jo trøste seg med ;-) (Dessverre forsvinner det mye nyttig info også, i den der hjerne-lukingen.) (men mine unger hadde faktisk ikke de der _store_ trass-periodene, tror vi var heldige) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Som noen andre sier, jeg hadde tatt bort maten når han begynner slik. Et friskt barn sulter seg ikke til døde. Hvis du tror han vil gjøre det, så må du ta han med til lege og få det utredet, da er han ikke frisk. Det er veldig alvorlig. Hva legging angår: Jeg hadde definitivt ikke gått inn på et opplegg der bare jeg ble godtatt som legger. Det er å gjøre seg selv - og barnet og pappa'n forsåvidt - en bjørnetjeneste. La pappa ta kampen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Som noen andre sier, jeg hadde tatt bort maten når han begynner slik. Et friskt barn sulter seg ikke til døde. Hvis du tror han vil gjøre det, så må du ta han med til lege og få det utredet, da er han ikke frisk. Det er veldig alvorlig. Hva legging angår: Jeg hadde definitivt ikke gått inn på et opplegg der bare jeg ble godtatt som legger. Det er å gjøre seg selv - og barnet og pappa'n forsåvidt - en bjørnetjeneste. La pappa ta kampen. Jeg tror ikke han sulter seg til døde, men han vil definitivt gå ned i vekt. Han har allerede lav vekt, spiser knapt en halv brødskive til et måltid og kun noen skjeer middag. Det vil ikke plage han om måltidet avbrytes, for det er helst det han vil oppnå uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Sånne barn har jeg aldri hatt! Mine var snille og greie absolutt hele tiden. Men det er lenge siden nå Moralen er: Om 100 - eller tilogmed 10 - år er allting glemt... Og det kan man jo trøste seg med ;-) (Dessverre forsvinner det mye nyttig info også, i den der hjerne-lukingen.) (men mine unger hadde faktisk ikke de der _store_ trass-periodene, tror vi var heldige) Takk for det, tror jeg Jeg tror ikke han mener å trasse seg, han er bare så nysgjerrig på tyngdekraften for tiden. _Alt_ skal ned på gulvet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Takk for det, tror jeg Jeg tror ikke han mener å trasse seg, han er bare så nysgjerrig på tyngdekraften for tiden. _Alt_ skal ned på gulvet "Jeg tror ikke han mener å trasse seg, han er bare så nysgjerrig på tyngdekraften for tiden. _Alt_ skal ned på gulvet " Hehe...slik snakker en ekte (myrsnipe)mor ;-) Synes jeg hører deg forklare politiet om 14-års tid: Dere skjønner han liker bare å utforske ting Neida, jeg mener det ikke slemt!! Lover 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Takk for det, tror jeg Jeg tror ikke han mener å trasse seg, han er bare så nysgjerrig på tyngdekraften for tiden. _Alt_ skal ned på gulvet Sett ham i høystolen og stapp fullt av leker foran ham og la ham hive ned i timesvis til han blir lei? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Jeg tror ikke han sulter seg til døde, men han vil definitivt gå ned i vekt. Han har allerede lav vekt, spiser knapt en halv brødskive til et måltid og kun noen skjeer middag. Det vil ikke plage han om måltidet avbrytes, for det er helst det han vil oppnå uansett. Det er greit nok, men du må selv velge hva du ønsker. Mener du at han vegrer seg mot mat så mye at det blir et helseproblem, så må du ta han med til lege. Husk at han skal leve med seg selv og sine matvaner hele livet, og spisevegring er ingen grei ting å dra med seg. Alternativt tar du bort maten når han begynner å klasse og søle, og lar han gå ned. Det er et valg du må ta. Det er så viktig at ungene lærer å lytte til sin egen kropp og de signaler den sender ut, så jeg synes du skal ta dette på alvor. Dersom det er slik at han ikke føler sult så er det jo ikke bra. Hvis han er et friskt barn, så er han kanskje av disse som blir radmagre? Folk er veldig forskjellig, noen er tynne og noen er tykke. Men det er viktig å finne ut om det er en normaltilstand eller om det er noe som gjør at det blir slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Du skriver under her at han spiser en halv brødskive og noen skjeer med middag i løpet av en dag. Er det alt han spiser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 "Jeg tror ikke han mener å trasse seg, han er bare så nysgjerrig på tyngdekraften for tiden. _Alt_ skal ned på gulvet " Hehe...slik snakker en ekte (myrsnipe)mor ;-) Synes jeg hører deg forklare politiet om 14-års tid: Dere skjønner han liker bare å utforske ting Neida, jeg mener det ikke slemt!! Lover -ler- 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Sett ham i høystolen og stapp fullt av leker foran ham og la ham hive ned i timesvis til han blir lei? ;o) Hm... Det er kanskje ikke så dumt. Men blir han lei? Det er spørsmålet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Det er greit nok, men du må selv velge hva du ønsker. Mener du at han vegrer seg mot mat så mye at det blir et helseproblem, så må du ta han med til lege. Husk at han skal leve med seg selv og sine matvaner hele livet, og spisevegring er ingen grei ting å dra med seg. Alternativt tar du bort maten når han begynner å klasse og søle, og lar han gå ned. Det er et valg du må ta. Det er så viktig at ungene lærer å lytte til sin egen kropp og de signaler den sender ut, så jeg synes du skal ta dette på alvor. Dersom det er slik at han ikke føler sult så er det jo ikke bra. Hvis han er et friskt barn, så er han kanskje av disse som blir radmagre? Folk er veldig forskjellig, noen er tynne og noen er tykke. Men det er viktig å finne ut om det er en normaltilstand eller om det er noe som gjør at det blir slik. Vi har oppfølging fra legen på helsestasjonen angående spisingen hans. De er ikke spesielt bekymret, de sier han bare er aktiv og et av de barna som ikke er så glad i mat. Han spiser nok nå til å holde vekten stabil et par hakk under høydekurven sin. Jeg tror ikke han har spisevegring, men alt annet er så mye mer spennende 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243902-jeg-og-squishy-krangler/#findComment-1895764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.