Gå til innhold

Alle spør om jeg har fått meg jobb...

Anbefalte innlegg

Gjest jeg som flyttet til Norge

Hei!

Noen av dere husker meg sikkert. Jeg hadde noen innlegg her tidligere som handlet om et dårlig forhold med mye dritt-kasting og om at jeg flyttet med vårt lille barn fra Tyskland til Norge.

Jeg føler meg fortsatt veldig sliten både fysisk og mentalt.

Var hos lege forrige uke som gav meg antibiotika pga betennelse i muskler og låsninger flere steder.

Han mente det var pga psykisk stress og at jeg har spent meg.

I det hele tatt føler jeg meg sliten og har behov for å hvile, sove..

Barnet mitt har nettopp startet i barnehage og har en aktiv og fin hverdag. Det er viktigst for meg at hun trives og har det bra.

Foreløpig klarer jeg meg med overgangsstønad og andre stønader man får her i velferdsstaten.

Har absolutt tenkt å jobbe om ikke så lenge, men akkurat nå er jeg altså sliten...Kom hit i juli og har hatt en god del å ordne, fortsatt er ikke alt klart.

Gjengangsspørsmålet fra de aller fleste er at om jeg har fått ordnet jobb. Det er liksom ikke akseptabelt å ikke jobbe føler jeg, selv om det bare er for en periode.

Hva kan jeg bruke som standardsvar på slike spørsmål? Er det noen av dere som forstår meg?

Fortsetter under...

Uff, det er ikke alltid like lett med slike spørsmål. En del av oss tar sånne spørsmål som en selvfølge.. kan kanskje gjøre det selv? Men jeg forstår deg, helt klart!

jeg hadde bare sagt det som det er: "Ikke enda, jeg trenger litt tid på meg å komme meg på beina først" og ikke mer om den saken.. da kan de tolke det som de vil. De burde forstå at det ikke er bare bare å flytte fra et land til annet og skaffe seg alt på nytt, oig med en lite barn i tillegg.

Da jeg var sykmeldt på slutten av graviditeten så spurte alle om jobba. Jeg så jo frisk og opplagt ut, men hadde svangerskapsforgiftning - så jeg sa det som det var til alle som spurte, så de ikke skulle se på meg som lat eller en som ville slippe unna.

Du kan også bare svare at du er jobbsøker hvis du ikke vil foretelle at du har det vanskelig.

ikke for å pushe på, men ofte hjelper det på formen menalt å komme seg på jobb. Snakke med andre og ha andre ting å tenke på. Når du har fått ordna det du må da.. :) Ikke bra å bare gå hjemme alene. Vi alle trenger andre voksne å prate med, det gjør ting lettere.

Gjest jeg som flyttet..

Jeg har ikke noe svar, men tror det vil være godt for deg å begynne å jobbe snarest mulig, å komme ordentlig i gjenge igjen.

Lykke til!

Takk for svar. Jeg tror jeg har mest behov for å sooove nå jeg:) Neida, men det er ikke alle som har godt av å komme seg ut i jobb så fort som mulig. Vi er forskjellige.

Takk for svar. Jeg tror jeg har mest behov for å sooove nå jeg:) Neida, men det er ikke alle som har godt av å komme seg ut i jobb så fort som mulig. Vi er forskjellige.

Jo lengre du venter, jo vanskeligere er det å komme seg ut. Ta deg fri en uke eller to til, men da bør det være på tide å komme i gang.

Dette er ikke kritikk, jeg har bare sett på nært hold hvor lett det er å "bli i sengen".

Gjest ville jeg prøvd

Jeg jobber med rekruttering på min arbeidsplass, og etter intervju og innstilling, begynner de færreste i stillingen før det har gått et kvart år. Så det ville sikkert være lurt å heller skaffe jobben nå, for så å få oppstartsdato litt frem i tid.

Ikke minst fordi det de fleste arbeidsgivere lurer på, er hva du gjør i dag. Da er det greit å si at du kom hjem da og da, og så har brukt noen uker på å få barnet inn i barnehage, skaffet et sted å bo osv, men ikke like greit å si at du har vært lenge hjemme uten å orke noen ting..

Du ville sikkert slappet veldig mye bedre av også, hvis du visste at du kunne slappe av en tid fremover, samtidig som du og andre visste at du skulle starte i jobb om en stund.

Annonse

Det kan hende at slike spørsmål kan være ment omsorgsfullt. Å ikke ha jobb/utsikt til jobb kan være en voldsom stressfaktor. Så det behøver ikke ligge mer kritikk i et slikt utsagn enn et spørsmål om du har funnet en bra barnehage eller plass og bo.

Men det er også alltid noen som har behov for å kritisere alt tenkelig og utenkelig. Du får stålsette deg med at de som kritiserer av prinsipp, ville funnet på noe annet om det ikke var noe å si på jobben...

;-)

Jeg forstår godt at du føler deg utblåst og ikke klar til å begynne å jobbe ennå. Tror du gjør lurt i å gi deg selv litt tid.

Som andre har nevnt er det lurt å ha i bakhodet tiden det kan ta fra utlysning til man er i jobb. Det varierer jo med arbeidsgiver og yrke. Så det kan være lurt å se seg om etter noe litt før du føler deg helt klar.

Har du muligheter til å være litt tilkallende vikar, eller få en liten stillingsprosent i starten, når "starten"enn måtte komme? Det du har vært igjennom kan jo tære hardt på selvtilliten på alle områder. Så det kan være greit å få snust litt på yrket sitt i en ikke prestisjetung sammenheng og få til bake den gode følelsen før du kaster deg ut i det for fullt.

Flott at mye har fallt på plass.

Lykke til videre!

mvh

Gjest Huff, verdens lateste

Tja.. nå har jeg en pinlig inrømmelse å komme med. Jeg er fulltidsstudent, men mange av fagene er selvstudie, og jeg har mao masse tid hjemme. Og jeg har aldri fått gjort så lite som nå - jeg kommer ikke ordentlig i gang med studiene, huset står på hodet, og jeg er giddesløs. Jeg VET at en dag med effektivt husarbeid hadde gjort mye, men likevel kan frokostskålene stå på bodret da mannen kommer hjem på ettermiddagen.. Ikke har jeg voldsomt med overskudd til ungene heller. Så det beste er nok å hoppe i det.

Det trenger ikke bety at folk ikke aksepterer at du trenger tid, selv om de spør om du har fått ordnet jobb. Man spør om sånt for å vise interesse, og de kan ikke vite hvordan du har det. De regner sikkert med at du har hatt det nokså stritt, og da er barnehage, jobb og bolig noe de synes de KAN spørre om uten å bli for personlige.

Det er fin trening å skrive søknader, stille på noen intervjuer og kontakte de riktige instansene selv om du ikke er klar for å starte i jobb imorgen. Det gir overskudd å vite at man har gjort en innsats, selv om det også er slitsomt og må tilpasses til dine fysiske begrensninger.

Du har vist at du har evnen til å ta tak i ting og få en bedre tilværelse, så du klarer sikkert denne siste biten også. Lykke til!

Som et par under her sier, så kan spørsmålet om jobb/barnehage/bolig bety at de bryr seg om deg og at de ønsker at disse viktige tingene faller på plass for deg.

Kanskje ikke alle vinkler det på den måten, men jeg tror nok at venner og familie tenker slik.

Lykke til fremover. Dersom du har et godt og gjennomtenkt svar om hvorfor du tok deg en pustepause nå, så tror jeg ikke at et jobbintervju vil være så vanskelig. Det viser at du har ressurser når du prioriterer deg selv innimellom også, ikke kun følger strømmen.

Jeg skjønnner deg veldig godt. Det har vært veldig mye stress, og du har behov for å aklimatiseres og ta det litt med ro en periode.

Jeg tror de som spør om du har fått jobb spør fordi det jo er en trygghet i det å ha et arbeide. De spør både av nysgjerrighet, og fordi de vil deg vel.

Jeg har ikke noe godt svar du kan gi - kanskje jeg kommer på noe senere. Men det bør jo være nok at du sier du er fryktelig sliten etter alt som har vært. De som kjenner det vil nok forstå det.

Annonse

Jeg skjønner hva du mener, og jeg husker deg. Ofte blir det dessverre sånn at velmenende spørsmål oppleves som plagsomme og krenkende. De kjenner ikke hele bildet, og mener kanskje bare å tørrprate. Jeg ville nok bare svart at du ikke var frisk nok ennå, og vil vente til du blir bedre.

Jeg er faktisk enig med mummitrollet. Du trenger jo ikke begynne i full jobb med en gang? Å mestre en jobb gir god selvfølelse og bidrar til overskudd.

Nå vet jeg selvfølgelig ikke nivået på tilstanden din, er du virkelig veldig syk blir det jo noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...