Gå til innhold

innetider/leggetider 1.klassing

Anbefalte innlegg

Klarer ikke helt å bli enig med meg selv om når min førsteklassing skal inn om kvelden. I fjor måtte han inn klokken syv for å spise kveldsmat osv og være i seng seinest åtte. Men føler nå at det kan bli litt tidlig å få ham inn til syv nå...virker som andreklassingene i området skal være inn klokken åtte, mens hun som han leker med og er like gammel må inn sju (de gangene jeg lar min sønn få være ute til halv åtte, får hun lov også...)

hva får andre førsteklassinger lov til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244251-innetiderleggetider-1klassing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det i grunnen sjelden mine er ute og leker etter barne-tv, men kl. 19 skal de inn ja, Dvs. jeg har begynt å drøye leggetiden litt nå, så vi begynner ikke med kveldsmaten før 19:15-19:30 nå. De er i seng til 20:30, men jeg tror ikke de sovner med en gang.

Poden (3. klasse) er som regel oppe en gang etter at han har lagt seg. Han sier han ligger lenge før han sovner, men det blir nå blikkstille der inne så ikke vet jeg. :o)

Snuppa (1. klasse) derimot.... Hun kommer gjerne opp 3-4-5-6 ganger og må på do, må si meg noe, må ha hjelp til noe, må ha plaster, you name it. Så hun sovner gjerne ikke før 21:30.

Håper det går seg til når det blir mørkere og hun blir mer vant til skolesituasjonen.

Junior skal ideelt sett være i seng til 20. Varierer litt på når han skal være inne. Er han på besøk (inne) hos andre skal han hjem kl 19. Leker han her ute på lekeplassen sammen med andre, så kan jeg drøye det til over 19.30 også, men da får han brødskiver i hånden og spiser de mens han leker. Så har vi bare en runde på badet før han skal rett i seng. Dette fungerer greit for oss foreløpig. Han legger seg rett i senga og sovner raskt uten noe dikkedarrier:-)

Stort sett er det halv åtte som er INN-tid for syvåringen og femåringen. Da får de spist kveldsmat til ca klokka åtte, og er i seng før halv ni.

Vi har ikke noen bestemt regel i helgene. I går hadde vi garasjefest i gata (skulle vært grillfest men det regnet), og da lot vi de to eldste være ute så lenge de ville. Kvart på ni ramlet de inn døra og sa de ville legge seg :-)

Annonse

Nå er det i grunnen sjelden mine er ute og leker etter barne-tv, men kl. 19 skal de inn ja, Dvs. jeg har begynt å drøye leggetiden litt nå, så vi begynner ikke med kveldsmaten før 19:15-19:30 nå. De er i seng til 20:30, men jeg tror ikke de sovner med en gang.

Poden (3. klasse) er som regel oppe en gang etter at han har lagt seg. Han sier han ligger lenge før han sovner, men det blir nå blikkstille der inne så ikke vet jeg. :o)

Snuppa (1. klasse) derimot.... Hun kommer gjerne opp 3-4-5-6 ganger og må på do, må si meg noe, må ha hjelp til noe, må ha plaster, you name it. Så hun sovner gjerne ikke før 21:30.

Håper det går seg til når det blir mørkere og hun blir mer vant til skolesituasjonen.

Min har aldri vært spesielt interessert i barnetv - iallefall ikke etter at vi flyttet til rekkehus for drøyt to år siden - da var det plutselig mer moro å være ute, spesielt om sommeren.

Før sommeren i år så var han inne til sju, men i sommerferien så kunne klokka både bli halv åtte og åtte...og vi har ikke helt klart å kutte helt ut det enda...(ikke at klokka blir åtte - men det blir ofte nærmere halv åtte...)

klarer allikevel å få ham opp for å pusse tenner til ca åtte...men tror nesten jeg må prøve å få ham inn tidligere, er litt greit å være litt sammen også...

Min førsteklassing har alltid hatt lite søvnehov. Når han fylte fem ble 2030 leggetid. Det er det formelt sett fremdeles, men i realiteten blir det ni og vel så det før han er i seng. Han skal i alle fall være inne før halv ni. Han "leser" litt på senga og sovner i 2130-tiden. Våken og opplagt i før syv, selv i helgene.

Min har aldri vært spesielt interessert i barnetv - iallefall ikke etter at vi flyttet til rekkehus for drøyt to år siden - da var det plutselig mer moro å være ute, spesielt om sommeren.

Før sommeren i år så var han inne til sju, men i sommerferien så kunne klokka både bli halv åtte og åtte...og vi har ikke helt klart å kutte helt ut det enda...(ikke at klokka blir åtte - men det blir ofte nærmere halv åtte...)

klarer allikevel å få ham opp for å pusse tenner til ca åtte...men tror nesten jeg må prøve å få ham inn tidligere, er litt greit å være litt sammen også...

Mine har ikke sett barne-tv det siste året omtrent, det var bare et tidspunkt. :o) Men det er i grunnen sjelden de er ute etter at vi har kommet hjem og spist middag, da er klokka fort nesten 18 og de liker å leke med hverandre, se en film o.l.

Annonse

Stort sett er det halv åtte som er INN-tid for syvåringen og femåringen. Da får de spist kveldsmat til ca klokka åtte, og er i seng før halv ni.

Vi har ikke noen bestemt regel i helgene. I går hadde vi garasjefest i gata (skulle vært grillfest men det regnet), og da lot vi de to eldste være ute så lenge de ville. Kvart på ni ramlet de inn døra og sa de ville legge seg :-)

dæven .- mine hadde ikke lagt seg da de...

Mine har alltid fått være litt lenger ute når det er lyst. Når høsten og mørket kommer har småttisene vært nødt å komme inn rundt kl 1900. Jeg liker ikke at de er ute når det er mørkt, men nå som de eldste er 11 og 8,5 år får de være ute litt lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...