Gå til innhold

Folkeskikk ved matbordet

Anbefalte innlegg

Hadde han sagt at han ikke likte kokt gulrot om jeg tilbød ham det så hadde jeg ikke tenkt over det engang, men han satte seg ved bordet, tok et kjapt overblikk og konstanterte:"Jeg liker ikke kokt gulrot!" Synes man kan forvente bedre enn det av et så stort barn.

Han var vel redd for at du skulle gi han det. Kanskje han blir tvunget til å spise det hjemme?

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• sammfunnskritiker

5

• org

2

• Speak

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde vel egentlig bare tenkt at ungen sa akkurat det han tenkte akkurat der og da. Det er jo noen unger som er sånn, det de har inni hodet bare detter ut av dem før de får tenkt seg om.

Om jeg hadde blitt sjokkert/sur av det kommer jo helt an på tonen det ble sagt i. Sagt med survestemme er det mye værre enn om det blir sagt som et "naivt utbrudd" hvis du skjønner hva jeg mener?

Han er 8 år...

Jeg synes ikke det er noe å ta på vei for, han har sikkert lært hjemme at han ikke skal si sånt, men erfaringen min med vesla på 7 og vennene hennes er at slike ting detter ut innimellom likevel.

Her er det stadig små middagsgjester ved bordet og jeg har hørt myye rart, men jeg tar det ikke for manglende folkeskikk med mindre de setter og seg og sier æææææsj.

Ellers svarer jeg at her i huset spiser man det man liker og lar det andre være...

Jeg gprøver å lære ungene mine at de ikke trenger å si noe negativt om maten, men heller la være å forsyne seg av det de ikke liker.

MEN femåringen min sier sånn som du forteller, veldig ofte, seinest i dag. Da gjaldt det gulrøtter, erter og broccoli....

Syvåringen min har forstått mer av bordskikk, og jeg tviler på at han hadde sagt noe sånt hos andre. MEN han hadde blitt skuffet om det hadde vært fisk til middag...

Annonse

Jeg gprøver å lære ungene mine at de ikke trenger å si noe negativt om maten, men heller la være å forsyne seg av det de ikke liker.

MEN femåringen min sier sånn som du forteller, veldig ofte, seinest i dag. Da gjaldt det gulrøtter, erter og broccoli....

Syvåringen min har forstått mer av bordskikk, og jeg tviler på at han hadde sagt noe sånt hos andre. MEN han hadde blitt skuffet om det hadde vært fisk til middag...

Jeg er også den sureste mora i gata. Mine takker pent for maten og tar av bordet (noen ganger må det en påminnelse til), og enkelte at vennindene er skikkelig atale. Høflighet er noe man bør få inn i hverdagen, men ikke alle tenker sånn. Jeg tror ikke jeg klarer å gjøre så veldig mye med andres oppdragelse, så jeg har begynt å gi beng. Så lenge mine oppfører seg ordentlig.

Min 10-åring kunne godt ha sagt det. Men nå er det bare en ting han ikke spiser og det er gulerøtter. Ellers så er han altetende. Er ikke det viktigere å ha lært dem til å spise det de får servert enn at de en eller annen gang forteller at det er en ting de ikke liker? Dattera mi liker ikke tomater og forteller det også men kanskje på en litt høfligere måte enn minstemann og gulerøttene.

Det er stor forskjell på en 5-åring og en 8-åring da. :o)

Og jeg hadde klarert maten med mora først så jeg visste det var noe han likte som hovedrett. :o)

Gjest Få deg en venninne du kan sladre til

Syns du er direkte uhøfflig jeg og utleverer dette barenet på ett nettsted.

Du har tross alt brette ut om hele ditt liv her inne og lagt ut bilder av ungene dine, så det er vel store sjangser for at vedkommendes foreldre vil kunne lese dette?

Voksene mennesker er ikke alltid verdens høfligste selv heller.

Missforstå meg rett, jeg syns ikke det var ok oppførsel, men jeg syns du oppførte deg værst med og lage en sak av det på nette.

Syns du er direkte uhøfflig jeg og utleverer dette barenet på ett nettsted.

Du har tross alt brette ut om hele ditt liv her inne og lagt ut bilder av ungene dine, så det er vel store sjangser for at vedkommendes foreldre vil kunne lese dette?

Voksene mennesker er ikke alltid verdens høfligste selv heller.

Missforstå meg rett, jeg syns ikke det var ok oppførsel, men jeg syns du oppførte deg værst med og lage en sak av det på nette.

Det er minst 5 år siden jeg har lagt ut bilder av ungene mine du.

Annonse

Gjest Få deg en venninne du kan sladre til

Det er minst 5 år siden jeg har lagt ut bilder av ungene mine du.

Ja, men folk kan jo ha vært her lenge..... jeg viste i alle fall om det... Og vi har vært med på alt fra fraflytting til innflytting, så det er vel ikke veldig mye du holder skjult for nettverden.

Men foreldrene hans er sikkert ikke her inne, men om di var, ville jo ikke du vist det.

Jeg syns fremdelses ikke at og blåse det opp på ett diskusjonsforum, er rett folkeskikk av deg heller.

Men vi er jo alle i forskjellig oppfattning av folkeskikk.

Ja, men folk kan jo ha vært her lenge..... jeg viste i alle fall om det... Og vi har vært med på alt fra fraflytting til innflytting, så det er vel ikke veldig mye du holder skjult for nettverden.

Men foreldrene hans er sikkert ikke her inne, men om di var, ville jo ikke du vist det.

Jeg syns fremdelses ikke at og blåse det opp på ett diskusjonsforum, er rett folkeskikk av deg heller.

Hjelpe meg. Jeg bare spurte om det var vanlig oppførsel av en 8-åring eller ikke! Er det ikke lov å spørre om noe her inne lenger?!

Vår niese har også et større behov for å fortelle om alt det hun ikke liker når hun skal spise hos oss.

Omtrent alle måltider hun er med oss, starter med hva hun ikke liker, og hun begynner med det vi har servert.

Jeg gidder ikke å "bry" meg, dvs hun snakker til døve ører. Jeg tror hun får respons hjemme på dette, men ikke hos tanta.

Men jeg har lagt merke til med mange av våre små middagsgjester, er at de så ofte må kommentere hva de ikke liker. Men de er utrolig flinke til å si takk for mat :0)

Hjelpe meg. Jeg bare spurte om det var vanlig oppførsel av en 8-åring eller ikke! Er det ikke lov å spørre om noe her inne lenger?!

Ikke bry deg! :)

Forøvrig så reagerer jeg ikke på at det er uhøflig å svare slik..

Er jo bare en opplysning?! :)

Bare en refleksjon rundt samme tema.

Det har slått meg at det er noen ganger veldig vanskelig for barn å være høflige ved bordet, simpelthen fordi voksne ikke hører og respekterer det de sier.

Jeg har opplevd at mine barn har takket høflig nei til mat, hvorpå voksne (noen ganger megselv inkludert....) umiddelbart begynner å overtale....

- bare prøv litt, det er kjempegodt, du blir sterk, osv osv osv....

Dette fremprovoserer til slutt en - Jeg vil ikke ha den ekle drittmaten din!!! eller lignende kommentar...

Akk ja, ikke greit alltid...

La oss si at du var mora til denne gutten. Synes du virkelig at du hadde blitt hengt ut om du hadde lest dette?

Hallo - vi foreldre gjør vel en del ting som er mye verre enn å ikke ha "lykkes" 100% med denne delen av oppdragelsen????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...