Gå til innhold

Hygiene 10 Åring.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det var aldri snakk om å dusje hver dag når jeg vokste opp. Og mine gjør heller ikke det.

Jeg synes at en dusj/bad sånn ca. 2-3 ganger i uka er passelig for en 10-åring. Og selvsagt etter sport.

Overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet, Dr. Fyrand, anbefaler ingen å dusje hver dag.

Annonse

Å dusje hver dag er ikke nødvendig og ikke anbefalt av bl.a. hudleger. Huden blir tørr.

Vår 9-årige jente dusjer 1 gang i helga + 1-2 ganger i uka (den ene gangen er etter trening).

Huden blir ikke bare tørr om man dusjer for mye, men det oppstår resistente bakterier av slik overrenslighet, og da kan man bli syk.

Overrenslighet er direkte urenslig.

En rask dusj med lite såpe er nok etter sport.

Min 10-åring elsker å dusje og kan dusje to ganger om dagen hvis jeg ikke stopper ham. Vanligvis dusjer han hver kveld, bruker ikke såpe, men det er endel av kveldsrituale og etter dusjen går han rett inn i senga og sovner ganske raskt.

Det er ingen tvang altså, er det en dag det ikke passer så er det greit det også. Men vi har varmt vann fra kjelleren og derfor kan han egentlig dusje så mye han lyster for min skyld.

Gjest Svettelukt et pyton

Syns dere er helt hysteriske på hygiene, dusjing hver dag hører puberteten til, når de er begynt å få svettelukt. Himmel og hav!

Det er jo greit å få vanene på plass _før_ puberteten da, jeg husker hvordan noen av guttene i klassen stinket på slutten av barneskolen/ begynnelsen av u-skolen. Huff. Om de ikke dusjer, er det en god vane med såpevask under armene hver morgen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...