Gå til innhold

Lang flyreise! Denne uka reiser vi:)

Anbefalte innlegg

Jeg og 7 åringen skal reise helt til usa denne uka! Gjett om jeg er spent....

Har noen av dere vært der nylig? Blir barn godt mottatt i flyet? Er flymaten grei for unger? Er filmene som vises også for barn? Noe bestemt jeg bør forberede henne på?

Ønsk oss god tur og lykke til; jeg er allerede full av reisefeber!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244324-lang-flyreise-denne-uka-reiser-vi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

laguna1365380434

Hvilket flyselskap reiser dere med da? :-) Jeg har reist il USA flere ganger..Noen ganger har du egen skjerm, og kan velge mellom flere filmer..Da var det masse å velge i, også for ungene..Nå sist var det bare en film, det var Istid 2, som jo passr litt for både store & små, eller?

Flymaten er god den..En får gjerne vlge mellom 2 eller 3 ting til middag, og en får servert litt sånn saltkringler, youghurt, og snacks i tillegg..Og de år med vogn, så man kan kjøpe mere om en ønsker det.

Har dere veldig spesielle behov i matveien, kan det være lurt å ringe i forveien..Broren min er vegetarianer og glemte å si i fra på turen N.Y- Tokyo, og sultet seg nesten fordervet..;-P

Dere får ha riktig så god tur da! Det er gøy å reise til USA!

:-)

laguna1365380434

Ja..Også glemte jeg..Forbered dere på å¨stå tiiimevis på am. pass-sjekk! Det kom brått på, men de har gått helt av skaftet på å sjekke og dobbeltsjekke hvem som kommer inn, og køen min varte i 4(!!!) stive timer! De skal ha fingeravtrykk og øybilde av hver eneste sjel! Så bok! er viktig.

Hvilket flyselskap reiser dere med da? :-) Jeg har reist il USA flere ganger..Noen ganger har du egen skjerm, og kan velge mellom flere filmer..Da var det masse å velge i, også for ungene..Nå sist var det bare en film, det var Istid 2, som jo passr litt for både store & små, eller?

Flymaten er god den..En får gjerne vlge mellom 2 eller 3 ting til middag, og en får servert litt sånn saltkringler, youghurt, og snacks i tillegg..Og de år med vogn, så man kan kjøpe mere om en ønsker det.

Har dere veldig spesielle behov i matveien, kan det være lurt å ringe i forveien..Broren min er vegetarianer og glemte å si i fra på turen N.Y- Tokyo, og sultet seg nesten fordervet..;-P

Dere får ha riktig så god tur da! Det er gøy å reise til USA!

Vi reiser med British Airways. Erfaringer?

Ja..Også glemte jeg..Forbered dere på å¨stå tiiimevis på am. pass-sjekk! Det kom brått på, men de har gått helt av skaftet på å sjekke og dobbeltsjekke hvem som kommer inn, og køen min varte i 4(!!!) stive timer! De skal ha fingeravtrykk og øybilde av hver eneste sjel! Så bok! er viktig.

Nei? 4 timer??? Håper vi har alle papirer i orden, da. Fikk vite at vi ikke trener visum, håper passene våre er bra nok....

Sukk, kommer nok ikke til å slappe så veldig godt av.....Reiser aleine med et barn; til et land jeg aldri har vært i. Ikke er jeg særlig reisevant, heller....

Annonse

laguna1365380434

Nei? 4 timer??? Håper vi har alle papirer i orden, da. Fikk vite at vi ikke trener visum, håper passene våre er bra nok....

Sukk, kommer nok ikke til å slappe så veldig godt av.....Reiser aleine med et barn; til et land jeg aldri har vært i. Ikke er jeg særlig reisevant, heller....

De er greie nok, slapp av, visum trenger du ikke..Men ventetiden..Ajaj! Sikkert ekstra kjipt når du reiser med en unge, JEG kjedet meg jo omtrent ihjel..;-)

Meen..På den postive siden..Nesten alle de reisende, inkludert meg, hadde såpass gangsyn at vi slapp andre reisende med små, trøtte unger forann oss i køen..Også er det jo ikke sikkert det tar like lang tid for dere..Men systemet med øyefoto/fingeravtrykk er jo nytt, så jeg tror jeg ville forberedt meg med bøker og leker og sånt var jeg deg..

Fortsatt god tur,og tenk på så mye moro dere opplever når dere ørst er ute fra kjipt flyplass styr! :-)

Vi reiste med det selskapet i påsken. Vi mellomlandet i amsterdam. Flyplassene er utrolig store så selv om det kanskje er et par timer i ventetid så trengs det for å finne flyet og stå i nye køer på flyplassen. Finn rett "gate" først og se om dere har tid til shopping etterpå. Flyplassene har slike små kofferttriller, veldig praktisk å ha barn sittende der kofferten skal være når man stresser avgårde i flyplassgangene.

Barna (1år, 2 og 4år) ble godt mottatt. Det var skjermer på hver stolrygg og vi fikk hodetelefoner. Viste istid når vi reiste og det var 2-3 barnefilmer. Vi hadde med bærbar dvd men den brukte vi ikke.

Jeg hadde kjøpt med klisterbok og en mengde klistermerker. Tegnebok og farger. Vi hadde med lydbok (pulverheksa) og slike "av og på"-klistermerker med bok. Dette var mer enn nok til turen.

Pakk en sekk til dere begge slik at dere har hendene fri på flyplassene. Kanskje du kan pakke noen av tingene inn, så er det enda mer spennende?

Vi hadde visst to bøker med i tillegg, kjekt med høglesning og kjekt for meg å ha tid til høglesning så lenge av gangen.

Be om teppe og pute med en gang du kommer om bord så både du og jenta har dette!

Ellers så anbefaler jeg at du tar med litt snacks og drikke. Frys et par flasker med vann slik at disse kan tine utover turen-alltid kaldt vann! Vi hadde med saltestenger, pringelschips (slike i boks), oppkutta frukt og oppkutta brød. Vi hadde og med oss leverpostei og nugatti i små porsjonspakker, engangskniver og papptallerkener. Dermed hadde vi alltid mat til de små selv om ventetiden ble lang og det var langt vei til butikkene. Frukten MÅ du kaste før du går av flyet til usa. Vi glemte et eple og en hund kom og avslørte oss. Vi måtte gjennom en lang prosedyre for å komme inn gjennom flyplassen pga dette.

Hmm... Husk et kosedyr! Kjekt å ha i lange flytimer.

Ha med våtservietter og nye gensere/tskjorter!

Hva med å gi dattera di et engangskamera slik at hun kan ta sine egne bilder av det hun har lyst til? (ha gjerne med et par kamera).

Flyet er stort og man kan gå i ring! Reis dere opp og gå litt omkring når det passer!

Flere tips? Kjøp tyggi til å ha når flyet letter og lander! Og vi brukte slike oppblåsbare nakkeputer! Dessuten så kikka vi oss rundt med en gang flyet letta og fant en rad uten passasjerer. Lynraskt flytta vi oss dit og ungene fikk ligge strekk ut i setene og sove!

Ha en god tur! Vi grudde oss veldig til flyturen med tre små men det gikk kjempegreit!

Vi kjøpte knallgrønne og rosa armbånd som vi skreiv på telefonnummer på. Disse festa vi på barna og de hadde på seg disse omtrent hele ferien! En liten forsikring! Vi snakka også mye om at dersom de ikke fant mor og far skulle de gå inn i nærmeste butikk og si "mammy" mens de viste armbåndet sitt! (hønemor jeg?)

Hvor skal dere i usa forresten???

Vi reiste med det selskapet i påsken. Vi mellomlandet i amsterdam. Flyplassene er utrolig store så selv om det kanskje er et par timer i ventetid så trengs det for å finne flyet og stå i nye køer på flyplassen. Finn rett "gate" først og se om dere har tid til shopping etterpå. Flyplassene har slike små kofferttriller, veldig praktisk å ha barn sittende der kofferten skal være når man stresser avgårde i flyplassgangene.

Barna (1år, 2 og 4år) ble godt mottatt. Det var skjermer på hver stolrygg og vi fikk hodetelefoner. Viste istid når vi reiste og det var 2-3 barnefilmer. Vi hadde med bærbar dvd men den brukte vi ikke.

Jeg hadde kjøpt med klisterbok og en mengde klistermerker. Tegnebok og farger. Vi hadde med lydbok (pulverheksa) og slike "av og på"-klistermerker med bok. Dette var mer enn nok til turen.

Pakk en sekk til dere begge slik at dere har hendene fri på flyplassene. Kanskje du kan pakke noen av tingene inn, så er det enda mer spennende?

Vi hadde visst to bøker med i tillegg, kjekt med høglesning og kjekt for meg å ha tid til høglesning så lenge av gangen.

Be om teppe og pute med en gang du kommer om bord så både du og jenta har dette!

Ellers så anbefaler jeg at du tar med litt snacks og drikke. Frys et par flasker med vann slik at disse kan tine utover turen-alltid kaldt vann! Vi hadde med saltestenger, pringelschips (slike i boks), oppkutta frukt og oppkutta brød. Vi hadde og med oss leverpostei og nugatti i små porsjonspakker, engangskniver og papptallerkener. Dermed hadde vi alltid mat til de små selv om ventetiden ble lang og det var langt vei til butikkene. Frukten MÅ du kaste før du går av flyet til usa. Vi glemte et eple og en hund kom og avslørte oss. Vi måtte gjennom en lang prosedyre for å komme inn gjennom flyplassen pga dette.

Hmm... Husk et kosedyr! Kjekt å ha i lange flytimer.

Ha med våtservietter og nye gensere/tskjorter!

Hva med å gi dattera di et engangskamera slik at hun kan ta sine egne bilder av det hun har lyst til? (ha gjerne med et par kamera).

Flyet er stort og man kan gå i ring! Reis dere opp og gå litt omkring når det passer!

Flere tips? Kjøp tyggi til å ha når flyet letter og lander! Og vi brukte slike oppblåsbare nakkeputer! Dessuten så kikka vi oss rundt med en gang flyet letta og fant en rad uten passasjerer. Lynraskt flytta vi oss dit og ungene fikk ligge strekk ut i setene og sove!

Ha en god tur! Vi grudde oss veldig til flyturen med tre små men det gikk kjempegreit!

Vi kjøpte knallgrønne og rosa armbånd som vi skreiv på telefonnummer på. Disse festa vi på barna og de hadde på seg disse omtrent hele ferien! En liten forsikring! Vi snakka også mye om at dersom de ikke fant mor og far skulle de gå inn i nærmeste butikk og si "mammy" mens de viste armbåndet sitt! (hønemor jeg?)

Hvor skal dere i usa forresten???

Takk for masse flotte tips! Tar det med meg, bortsett fra det med maten. Det er ikke tillatt å ta med mat og drikke på flyet lenger. Det er også begrensninger på hvor stor bag/veske vi får ha med oss....Skal i hvert fall utstyre henne med lydbøker, bør kjøpe ekstra batterier...Hun elsker lydbøker!

Vi skal besøke noen i usa, derfor reiser vi :)

Hei!

Jeg ser du har fått mange gode råd her, og ville bare legge til en liten ting.

Siste vi fløy, vesla mi er også 7 år, så fikk hun ekstremt vondt i ørene i nedfarten. Jeg fikk også smerter, og har etterhvert erfart at ved noen sterkt traffikerte flyplasser så går de raskere ned enn andre steder, og da blir det større trykkforskjell og mer vondt i ørene.

Vesla mi gråt så sårt, og gruet seg faktisk til hjemturen pga den erfaringen, men da begynte vi å utligne øretrykket samtidig som flyet begynte nedstigningen og da gikk det helt fint.

Tyggis hjelper også.

God tur, jeg og vesla er bitt av reisebasillen og er misunnelige. :)

Hei!

Jeg ser du har fått mange gode råd her, og ville bare legge til en liten ting.

Siste vi fløy, vesla mi er også 7 år, så fikk hun ekstremt vondt i ørene i nedfarten. Jeg fikk også smerter, og har etterhvert erfart at ved noen sterkt traffikerte flyplasser så går de raskere ned enn andre steder, og da blir det større trykkforskjell og mer vondt i ørene.

Vesla mi gråt så sårt, og gruet seg faktisk til hjemturen pga den erfaringen, men da begynte vi å utligne øretrykket samtidig som flyet begynte nedstigningen og da gikk det helt fint.

Tyggis hjelper også.

God tur, jeg og vesla er bitt av reisebasillen og er misunnelige. :)

Men tror du vi får lov til å ta med tyggegummi inn i flyet nå? Jeg tviler på det....Hærsens terrorister!!!

Takk for tipset om ørene!

Annonse

I dag våknet lillebror med vondt i magen, feber, kvalme osv. Og så jeg som skal reise fra han om bare tre dager!

Og om ikke det er ille å tenke på....tenk om jeg og storesøster blir smitta rett før vi drar avgårde....! Det er mye som står på spill når reisen er kjøpt og betalt....

I dag våknet lillebror med vondt i magen, feber, kvalme osv. Og så jeg som skal reise fra han om bare tre dager!

Og om ikke det er ille å tenke på....tenk om jeg og storesøster blir smitta rett før vi drar avgårde....! Det er mye som står på spill når reisen er kjøpt og betalt....

Drikk tran, spis c-vitaminer og vask dere på hendene hver gang dere har vært borti ham!

Får håpe det går bra!

Ååå, så heldige dere er. For å svare på spørsmålene må jeg vite hvilket flyselskap dere reiser med.

Skal svare ut i fra de 2 turene vi har vært "over there" med barna.

Har noen av dere vært der nylig?

Var der i sommer og sommeren for 2 år siden med barn.

Blir barn godt mottatt i flyet?

Ja. Vi reiste med Continental for 2 år siden og med Icelandair i år. Med Continental fikk de ikke noe å leke med i flyet. Men der var det små tv-skjermer foran hvert sete, og en fjernkontroll så man kunne se masse forskjellige filmer. Det var 2 barnekanaler som jentene (da 3,5 og 4,5 syntes var kjempemorsomme).

Vi kjørte natt, og de hadde ikke noe spesiell barnemat. Men jentene spiste det de fikk.

I år kjørte vi Icelandair, og de var kjempeflinke med barna. JEntene fikk noe å leke med, og det var eget barnemåltid. (Men det smakte ikke spesielt godt...). De hadde bare 1 film ombord (hvis jeg ikke husker helt feil), men flere radiokanaler.

Vi hadde med en laptop og lot jentene se på DVD på den.

Er filmene som vises også for barn?

Stort sett er det voksenfilmer som blir vist. Men det er stort sett lett komedie.

Noe bestemt jeg bør forberede henne på?

Forbered henne på at amerikanerene er veldig sosiale og sikkert kommer til å snakke med henne. Det kan være frustrerende for henne at hun ikke forstår og kanskje ikke kan svare.

Ellers er det greit å forberede henne på at det blir en lang flytur, og at det er lurt å prøve å sove. Ha gjerne med et kosedyr hun er glad i.

God tur!!!!

Jeg har alltid med litt mat som jeg vet at snuppa liker. Det er jo ikke alltid maten kommer når de er sultne, og du risikerer jo også at de får mat de ikke liker spesielt godt.

Ta også med noen aktiviteter, og gjerne lydbøker/musikk som faller i smak.

Vi har reist mye. Bl.a. til Kenya nå i våres like før ho var 7.

Det har alltid gått helt strålende.

Supergod tur og lykke til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...