Gå til innhold

Fotballtrening når ungen helst ikke vil?

Anbefalte innlegg

Det var sånn det var med håndballen til Plutten -"alle" jentene i klassen som betyr noe er med der -men det skiter ho i altså - så vi fant noe som er veldig henne -jazzdans -men det er da i nabokommunen hvor hun ikke kjenner noen.

Kanskje dere skal lete etter noe han ville likt?

Hva med kampsport, svømming, sjakk, musikk?

Ja, jeg sliter litt med at det er JEG som skal innføre argumentet med at 'alle andre gjør det'.... Hadde jo ambisjoner om å oppdra et barn som følger sine egne interesser og veier uavhenging av hva de andre gjør...

Han liker svømming og tennis, og jeg tror han vil like friidrett, klatring og kanskje dykking når han blir eldre. Jeg har mer lyst til å bruke kreftene på disse tingene, men det er litt med mine egne fotballaversjoner å gjøre, og kanskje ikke det lureste for ham.

Samtidig ser jeg at fotball er i en særstilling da det mye er det ungene driver med på fritiden - så til en viss grad bør han vel lære seg det..

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Paloma

15

• PieLill

8

• flisa

6

• jubalong70

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ja, jeg sliter litt med at det er JEG som skal innføre argumentet med at 'alle andre gjør det'.... Hadde jo ambisjoner om å oppdra et barn som følger sine egne interesser og veier uavhenging av hva de andre gjør...

Han liker svømming og tennis, og jeg tror han vil like friidrett, klatring og kanskje dykking når han blir eldre. Jeg har mer lyst til å bruke kreftene på disse tingene, men det er litt med mine egne fotballaversjoner å gjøre, og kanskje ikke det lureste for ham.

Samtidig ser jeg at fotball er i en særstilling da det mye er det ungene driver med på fritiden - så til en viss grad bør han vel lære seg det..

Pøh - da ender han bare i en stol - med fjernkontroll, svær mage og ølboks .)

Ja, det har du sikkert rett i...

Lurer på hvordan jeg skal selge dette til ham da...

"Det er viktig å spille fotball fordi alle andre gjør det...." Skurrer litt det da...

"Viktig å være sammen med de andre og bli kjent og få nye venner..."

"Lurt å være flink i fotball, for da vil de andre være med deg...." For ærlig?

Dessuten er jeg egentlig uenig i at man skal måtte gjøre sine valg på et sånt grunnlag... men hvor prinsippiell skal man være, og hvor mye skal bare være praktisk taktikk....

"Bli med etpar ganger og prøv - siden alle de andre skal være med, er det kanskje morsommere enn du tror. Det kan hende de kommer til å spille mye fotball i friminuttene og på SFO også, og da er det lurt å kunne litt om regler og annet som dere lærer på fotballen."

"Det er viktig å spille fotball fordi alle andre gjør det...." Skurrer litt det da...

Dessuten er jeg egentlig uenig i at man skal måtte gjøre sine valg på et sånt grunnlag... men hvor prinsippiell skal man være, og hvor mye skal bare være praktisk taktikk....

Det høres grusomt ut! Mine unger får lov til å være individualister - alle unger liker å mestre noe - og da er første betingelse at de har lyst!

Gjest Hilsen ei som er redd ballen

"Bli med etpar ganger og prøv - siden alle de andre skal være med, er det kanskje morsommere enn du tror. Det kan hende de kommer til å spille mye fotball i friminuttene og på SFO også, og da er det lurt å kunne litt om regler og annet som dere lærer på fotballen."

Dette er jeg enig i. Jeg har aldri likt fotball, mye bunnet i at jeg var så klønete i ballspill. Det _var_ en bakdel helt ut videregående, enda jeg er jente. Tross alt er mye av gymtimene bygget på ballspill, og da må det trening til. Jeg synes det er kjempesynd at foreldrene mine aldri pushet meg litt.

Jeg er ikke for å tvinge barna på aktiviteter de ikke liker, men noen ganger må man faktisk prøve en stund før man vet om man trives. Om han velger fotball eller annen idrett er jo ikke så nøye, men litt ferdigheter i ballspill er temmelig viktig.

Dette er jeg enig i. Jeg har aldri likt fotball, mye bunnet i at jeg var så klønete i ballspill. Det _var_ en bakdel helt ut videregående, enda jeg er jente. Tross alt er mye av gymtimene bygget på ballspill, og da må det trening til. Jeg synes det er kjempesynd at foreldrene mine aldri pushet meg litt.

Jeg er ikke for å tvinge barna på aktiviteter de ikke liker, men noen ganger må man faktisk prøve en stund før man vet om man trives. Om han velger fotball eller annen idrett er jo ikke så nøye, men litt ferdigheter i ballspill er temmelig viktig.

Hadde mine foreldre pushet meg til lagspill hadde jeg blitt suicidial.

Annonse

Gjest Ei som er redd ballen

Hadde mine foreldre pushet meg til lagspill hadde jeg blitt suicidial.

Jeg mener ikke pushe som å tvinge på trening, men som å lære oss litt grunnleggende ferdigheter ;) Vi ble aldri tatt med på noen form for fysisk aktivitet da, bøker og musikkinstrumenter var det beste mente de... Men jeg mener bestemt at det å ikke kunne noe i ballspill er en bakdel, spesielt for en gutt. Trenger ikke gå på fotballtrening, men det er lurt å kunne _litt_. Husker hvordan jeg grudde meg til alle gymtimer...dette går jo på koordinasjon også, ballspill er annerledes enn svømming f.eks.

Jeg mener ikke pushe som å tvinge på trening, men som å lære oss litt grunnleggende ferdigheter ;) Vi ble aldri tatt med på noen form for fysisk aktivitet da, bøker og musikkinstrumenter var det beste mente de... Men jeg mener bestemt at det å ikke kunne noe i ballspill er en bakdel, spesielt for en gutt. Trenger ikke gå på fotballtrening, men det er lurt å kunne _litt_. Husker hvordan jeg grudde meg til alle gymtimer...dette går jo på koordinasjon også, ballspill er annerledes enn svømming f.eks.

Ja, det er nok lurt å kunne litt. Enda lurere å være kjempegod, selvfølgelig. Jeg er sånn som deg - og flisa - jeg hatet det, og foreldrene mine pushet meg ikke. Hadde de gjort det hadde det gått dårlig. Ble jo pushet i gymmen da, med det resultat at jeg ikke har rørt en ball siden, unntatt å trille litt med ungene. Det er jo en av de store fordelene med å bli voksen da, at en kan styre unna slikt uten at noen legger seg opp i det. Så får jeg heller gjemme meg når bedriftsidrettslaget er på rekrutteringsrunde!!

Jeg ville ikke sendt ham på fotball mot hans vilje. Han har nettopp startet på skolen og for noen er det mer enn nok.

Vær heller flink til å invitere klassekamerater hjem til ham. På den måten vil han knytte kontakt og du får ham kanskje bort fra skjermen;O)

Lykke til!

Akkurat nå er det nok mer enn nok for ham å forholde seg til alt det nye, og jeg ser jo at det går bra med venner etc. på skolen.

På den annen side tar han vel ikke varig men av å bli lokket med på fotballtrening...

Kanskje du kan "tvinge" han til å prøve et par ganger... og heller la han få slippe om han ikke liker det?!

min ville heller ikke... og nå klarer jeg ikke å stoppe han :)

"Alltid lurt å prøve før du bestemmer deg!" Den klarer jeg kanskje trumfe gjennom, det blir jo litt som med middagsmat det...

"Alltid lurt å prøve før du bestemmer deg!" Den klarer jeg kanskje trumfe gjennom, det blir jo litt som med middagsmat det...

hehe :) Ja, ikke sant?!

Kan være han kvier seg litt, pga. det sosiale..

Det værste som skjer er at han vil slutte... men da har han i det minste prøvd :)

Annonse

Gjest abrahamsen

Akkurat nå er det nok mer enn nok for ham å forholde seg til alt det nye, og jeg ser jo at det går bra med venner etc. på skolen.

På den annen side tar han vel ikke varig men av å bli lokket med på fotballtrening...

Han får nok kanskje ikke varige men, men jeg er så lei av å se unger gjøre og være med på ting fordi foreldrene syns det er bra for de.

Jeg arbeider med barn og ungdom innen en annen fritidsaktivitet, og har sett utallige umotiverte barn. (De aller aller fleste er jo motiverte og går der fordi de ønsker det slelv, men de finnes de som tvinges, får pengepremie osv for å være med.

Skjønner det ikke jeg.

Men la ham PRØVE en gang eller to, liker han det ikke så la ham slippe!!

Han får nok kanskje ikke varige men, men jeg er så lei av å se unger gjøre og være med på ting fordi foreldrene syns det er bra for de.

Jeg arbeider med barn og ungdom innen en annen fritidsaktivitet, og har sett utallige umotiverte barn. (De aller aller fleste er jo motiverte og går der fordi de ønsker det slelv, men de finnes de som tvinges, får pengepremie osv for å være med.

Skjønner det ikke jeg.

Ja, jeg kommer nok ikke til å bestikke ham til en lang fotballkarriere...

Gjest grønn tulipan

Det er en stor fordel at de lærer seg litt fotballspilling. Det er mye av dette blandt guttene, både på fritiden og på skolen i gym/friminutt.

Tror jeg ville pushet litt.

Jeg har også en gutt som aldri kommer til å bli en stor fotballspiller, men han er med på trening og kamper og synes det er gøy.

Ja, det er noe eget med denne fotballen - det er liksom det eneste som teller når status skal gjøres opp i guttegjengen. Den som er flink i fotball er kul og populær. Sånn er det med den saken... Tror jeg, jeg leste det til og med i en bok...

Vi skal svømme sammen med bestevennen fra barnehagen som går på en annen skole. Så spiller han og pappa tennis noen ganger, der kan vi jo invitere med en av kameratene hans også. Etter nyttår tenkte jeg å ta dem med på skøytebanen en gang i uken. Tror også han vil like friidrett, han er kjapp i kroppen - kan sjekke ut det lokale tilbudet for de minste til våren.

Personlig så avskyr jeg fotball, gjorde det også da jeg gikk på skolen. Det er noe med at det er for voldsomt, alle ungene som løper og roper og denne ballen som kommer susende, mens treneren roper og foreldrene hoier. Pyton... Jeg klarer ikke helt å selge denne fotballtreningen som noe supre greier.. skikkelig dårlig til å lyge, særlig til ungene mine!

Men så er det den andre siden med å utfordre det man er litt 'redd' for, for da føles det godt og man vokser på å få det til.

Skolestart er jo i seg selv en sånn ting, så kanskje det er nok press for å takle nye ting nå.

Jeg tror at de som kommer til å synes det er morsomt med fotball stort sett er de som viser interesse for det av seg selv.

Greit, det finnes helt sikkert de som ikke har vist interesse og som synes det er kjempekuult etter å ha prøvd det. Men jeg tror nå likevel at dagens barn blir eksponert så mye for fotball at de ganske tidlig vil vite om det er noe de har lyst til å drive med eller ikke.

Jeg er enig med deg at det er viktig å prøve seg litt, teste egne grenser. Men jeg tror ikke en fotballbane er rette stedet. Det hadde kanskje vært det hvis sønnen din virkelig hadde lyst til å spille fotball, men ikke turte. Men han har ikke lyst, og ikke du heller (holder med deg der!).

De aktivitetene du skisserer, svømming og tennis, er ganske ensomme idretter. Derfor tenkte jeg det kanskje kunne være greit med turn, allidrett (stemmer, du nevnte friidrett - kjempebra), dans osv. Der vil han treffe nye barn og få prøvd seg litt sosialt også.

Jeg synes at det beste argumentet er at han ikke har prøvd. Og om han ikke prøver kan han gå glipp av noe han kan ha mye glede av i mange år både fordi han kunne finne på å like det og for det sosiale.

Han har mye mer å tape på å ikke prøve.

Jeg er enig i at man ikke skal la seg drive med flokken som en annen sau. Men når et barn er så tilbakeholdent at man mener det kan være riktig å dytte litt fremover, er det sosiale aspektet et viktig argument i hvilke aktiviteter man velger. Fotball _kan_ være med å styrke et barn også på den sosiale arenaen både i form av økt (sosial) trening og selvtillit og at barnet får noe som gir status.

Barn vil alltid ha statusting som harmonerer lite med våre voksne verdier. Er det ikke fotball så er det noe annet. Noen barn kan ha nytte av å bli styrket på statusområdene, hvor dumme vi voksne enn synes de er.

mvh

Her må du kanskje på forhånd avtale f.eks.fram til jul. Han har ikke virkelig prøvd hva det går ut på etter 4-5 treninger.

mvh

Skjønner det ikke jeg.

Om man har et barn som nødig prøver nye ting synes jeg absolutt det kan være riktig å både pushe og lokke med premier.

Om barnet er like lite motivert 2 år senere burde man for lengst ha sett seg om etter en annen aktivitet.

Ser man at barnet har et stort talent og har en utmotivert periode, synes jeg også det kan være riktig med litt ytre motivasjon pluss noe senkede krav i en periode. Å lære barn utholdenhet er en gave i seg selv. Alt for mange barn får lov å stadig velge minste motsands vei.

mvh

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...