Gå til innhold

Fotballtrening når ungen helst ikke vil?

Anbefalte innlegg

Jeg tror at de som kommer til å synes det er morsomt med fotball stort sett er de som viser interesse for det av seg selv.

Greit, det finnes helt sikkert de som ikke har vist interesse og som synes det er kjempekuult etter å ha prøvd det. Men jeg tror nå likevel at dagens barn blir eksponert så mye for fotball at de ganske tidlig vil vite om det er noe de har lyst til å drive med eller ikke.

Jeg er enig med deg at det er viktig å prøve seg litt, teste egne grenser. Men jeg tror ikke en fotballbane er rette stedet. Det hadde kanskje vært det hvis sønnen din virkelig hadde lyst til å spille fotball, men ikke turte. Men han har ikke lyst, og ikke du heller (holder med deg der!).

De aktivitetene du skisserer, svømming og tennis, er ganske ensomme idretter. Derfor tenkte jeg det kanskje kunne være greit med turn, allidrett (stemmer, du nevnte friidrett - kjempebra), dans osv. Der vil han treffe nye barn og få prøvd seg litt sosialt også.

Tja,

og unger som har vannskrekk kan ikke bli glad i å svømme og skal ikke hjelpes over skrekken...

Om et barn ikke vil gjøre noe og en hovedårsak er uttrygghet kan det være vel verdt å utfordre barnet til å holde på lenge nok til å bli tryggere.

Fotball er enten vi liker det eller ikke en viktig greie i en guttejeng. Så må gutten pushes både sosialt og til mer fysisk aktivitet, er ikke fotball dumt å prøve.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Paloma

15

• PieLill

8

• flisa

6

• jubalong70

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jentemamma 2

Jeg har et barn som er stikk motsatt, hun vil være med på alt. Det går jo ikke. Min teori er at mitt barn må holdes litt tilbake, mens noen barn kanskje trenger en liten dytt? Noen mennesker tar sjelden initiativ til ting selv, og trenger litt hjelp.

Jeg har i alle fall sett motvillige barn stråle etter å ha prøvd dansekurs, svømming osv :)

Jeg synes at det beste argumentet er at han ikke har prøvd. Og om han ikke prøver kan han gå glipp av noe han kan ha mye glede av i mange år både fordi han kunne finne på å like det og for det sosiale.

Han har mye mer å tape på å ikke prøve.

Jeg er enig i at man ikke skal la seg drive med flokken som en annen sau. Men når et barn er så tilbakeholdent at man mener det kan være riktig å dytte litt fremover, er det sosiale aspektet et viktig argument i hvilke aktiviteter man velger. Fotball _kan_ være med å styrke et barn også på den sosiale arenaen både i form av økt (sosial) trening og selvtillit og at barnet får noe som gir status.

Barn vil alltid ha statusting som harmonerer lite med våre voksne verdier. Er det ikke fotball så er det noe annet. Noen barn kan ha nytte av å bli styrket på statusområdene, hvor dumme vi voksne enn synes de er.

mvh

He he, Pokemon kort foreksempel...

Gjest abrahamsen

Om man har et barn som nødig prøver nye ting synes jeg absolutt det kan være riktig å både pushe og lokke med premier.

Om barnet er like lite motivert 2 år senere burde man for lengst ha sett seg om etter en annen aktivitet.

Ser man at barnet har et stort talent og har en utmotivert periode, synes jeg også det kan være riktig med litt ytre motivasjon pluss noe senkede krav i en periode. Å lære barn utholdenhet er en gave i seg selv. Alt for mange barn får lov å stadig velge minste motsands vei.

mvh

mvh

Absolutt enig med deg!

Jeg tenker mest på de som år etter år blir presset til å være med på ting de ikke liker.

Når du sier det så er det vel flere som får start og slutte akkurat som de vil.

Absolutt enig med deg!

Jeg tenker mest på de som år etter år blir presset til å være med på ting de ikke liker.

Når du sier det så er det vel flere som får start og slutte akkurat som de vil.

Det var den atråverdige og vanskelige balansen...

;-)

mvh

Annonse

eldstejenta i 3. kl. har nå en aktivitet hun elsker etter å ha prøvd masse forskjellig.

det er stort sett vi som har pushet på for å få henne "med", mye fordi klassekameratene har vært med og fordi vi har sagt at det er viktig å prøve ut nye ting. om ikke annet, så vil hun finne ut av om det er noe hun liker/ikke liker. hvis hun ikke liker det, trenger hun ikke fortsette..

vi mener i alle fall at det er sunt med én fritidsaktivitet ved siden av skolen. trenger ikke være med klassekameratene, men en aktivitet barnet skal trives i.

ville oppfordret han til å være med 3 ganger i alle fall, for å se om det var noe for han.

Jeg har et barn som er stikk motsatt, hun vil være med på alt. Det går jo ikke. Min teori er at mitt barn må holdes litt tilbake, mens noen barn kanskje trenger en liten dytt? Noen mennesker tar sjelden initiativ til ting selv, og trenger litt hjelp.

Jeg har i alle fall sett motvillige barn stråle etter å ha prøvd dansekurs, svømming osv :)

Syns han må velge selv. Har 4 barn fra 8-18 år. Alle med forskjellige interesser. En spiller fotball, to håndball og en på helsestudio. Og litt diverse musikk o.l.

Gutten min er ingen fotballgutt. vi er ingen fotballfamilie. Jeg ser ingen grunn til true han til å gå på fotballen!!

Nå har ungen min (som er 5) begynt på "Gutteklubb", der de driver med speideraktiviteter, musikk, og littegrann fotball (men mest andre ting). Han storkoser seg! Dessuten går han på svømmekurs, så han får rørt på seg masse.

Mitt råd: la han slippe. Finn noe annet som passer ditt barn bedre. Hvorfor må på død og liv ALLE gutter spille fotball?

Plutten vår på 9 ville begynne på håndball -men kom hjem helt svart i aua -for hun kunne det ikke - de forklarte ikke regler eller noe -og det verste hun vet er å føle seg dum...så jeg meldte henne på jazzdans i stedet -og denne gangen BETALTE jeg i det hun skulle begynne - hun kjente ingen der -men jeg var helt kald - sendte ungen inn til de andre - og etter 3 kvarter kom hun gledsstrålende ut igjen -dette var moro - enda hun ikke kjente noen.

Tror vi må pusje litt, ellers ville i alle fall Plutten helst spilt SIMS hele dagen eller sett på Disney-Channel.

Jeg har også tenkt å dra og svømme på lørdager. Jeg tror det er viktig å være med og følge opp!

Akkurat sånner jenta mi også. hun er 7, og skal nå begynne på dans, der hun ikke kjenner noen. Hun har også begynt på kor der hun ikke kjenner noen. Årsaken er at det i vårt område kun er tilbud om ballaktiviteter, og det vil hun ikke, og jeg kjenner det så godt igjen fra meg selv, at jeg aldri ville tvingen henne til det!

Hun er veldig fysisk av seg, musikalsk og smidig i kroppen, så jeg er ganske sikker på at dans er hennes greie.

Det handler om å se barnas talenter også.

Ja, jeg sliter litt med at det er JEG som skal innføre argumentet med at 'alle andre gjør det'.... Hadde jo ambisjoner om å oppdra et barn som følger sine egne interesser og veier uavhenging av hva de andre gjør...

Han liker svømming og tennis, og jeg tror han vil like friidrett, klatring og kanskje dykking når han blir eldre. Jeg har mer lyst til å bruke kreftene på disse tingene, men det er litt med mine egne fotballaversjoner å gjøre, og kanskje ikke det lureste for ham.

Samtidig ser jeg at fotball er i en særstilling da det mye er det ungene driver med på fritiden - så til en viss grad bør han vel lære seg det..

du må se barnets talenter. mine har ikke balltalent, men er musikalske. Datteren min kan bli en god danser, det føler jeg på meg. Hun har en smidig, myk kropp og go rytmesans. gutten min, vel der veit jeg ikke enda. Men jeg tror både musikk og speidern er hans greie. Vi får se, han er jo bare 5 enda.

som jeg har sagt lenger oppe: ALLE må da ikke spille fotball! Hvem har funnet på det?

Sønnen din høres akkurat ut som lillebroren min på den alderen :)

Lillebror ville aldri være med på noe, knapt nok gå på skolen. Å være med andre hjem f.eks, ville han ikke. Fritidsaktiviteter likte han heller ikke, og han fikk slippe. _Men_ han ble aldri "en av gutta" som de andre i klassen, gikk aldri alene, ble aldri mobbet, men etter hvert som fotball etc tok mer og mer tid, gikk han jo glipp av mye. Turneringer etc også. Samholdet på skolen kan jo også bli sterkere med dem man trener sammen med, det husker jeg godt fra da vi gikk på skolen.

Den dag i dag sitter lillebror, som nå er nesten voksen, mye alene foran dataen. For noen år siden hadde han litt selskap, noen gutter kom av og til og spilte spill, men nå er de fleste mest opptatt av mopeder, festing og damer ;) Siden lillebror aldri har tatt noe initiativ til å være sosial blir han heller ikke regnet med da jevnaldrenede skal ha fest osv.

Det er ikke meningen å svartmale på veggen nå aldså, jeg aner ikke hvordan det vil gå for sønnen din, men jeg synes det var greit å fortalle hvordan en lite aktiv datagutt vokste opp :/

Mine barn er foreløpig veldig aktive, men jeg vet at jeg ville ha pushet på mer enn det mine foreldre gjorde, spesielt mamma gjorde nok lillebror mer puslete enn han var. Om han ikke trives etter å ha prøv fotball en stund, da synes jeg det blir noe helt annet, ville aldri tvinge et barn til noe det ikke likte. Men mange barn er jo skeptiske til det som er nytt, og går glipp av mye på grunn av det.

Ærlig talt!!!

hvis du ikke spille fotball blir du en ensom nerd? Den der går jeg ikke på, og det skal jeg motbevise! NÅ!

Akkurat sånner jenta mi også. hun er 7, og skal nå begynne på dans, der hun ikke kjenner noen. Hun har også begynt på kor der hun ikke kjenner noen. Årsaken er at det i vårt område kun er tilbud om ballaktiviteter, og det vil hun ikke, og jeg kjenner det så godt igjen fra meg selv, at jeg aldri ville tvingen henne til det!

Hun er veldig fysisk av seg, musikalsk og smidig i kroppen, så jeg er ganske sikker på at dans er hennes greie.

Det handler om å se barnas talenter også.

ja, veldig! ;)

Annonse

Ofte (ikke bestandig) trenger unger en dytt for å komme igang, Det å bli en del av et miljø og føle tilhørighet alledre fra 2. klasse tror jeg er viktig. Det er ikke dermed sagt at det bør være fotball, men nå er det engang sånn at det er det svært mange interesserer seg for. Men kanskje det finens andre aktivitets tilbud i nærområdet deres?? En unge som helst vil være inne foran en skjerm vil gå glipp av utrolig mye sosialt samvær og fysisk trening/mestring.

Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men jeg lurer på: Er fotball det eneste aktivitetstilbudet for barn i den alderen der dere bor?

Hvis det er det, ville jeg ha tatt kontakt med styret i idrettslaget og spurt om det ikke gikk an å få til allidrett i tillegg. Det er nemlig ikke bare ditt barn som i grunnen ikke har så lyst til å spille fotball, men som blir med allikevel for å få med seg det sosiale.

Å dra i gang allidrett er slettes ikke vanskelig, og det krever ingen utdannelse eller spesiell kompetanse. Det kan gjøres av (nesten) hvem som helst, det handler om å sette av en kveld til planlegging.

Jeg vedder på at det er flere i nærheten av dere som vil være med!

(Og for å svare på spørsmålet ditt: NEI, ikke tving gutten avgårde! I beste fall vil han hate fotball, i verste fall vil han hate alt som har med fysisk aktivitet å gjøre samt sin egen mor - som tvang ham. :-) Veldig satt på spissen selvsagt, men selv i en mildere form vil jeg si nei.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...