Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp på 70 tallet, da alle ungene gikk i brune og oransje klær, og arvet på kryss og tvers. Vi lekte med kjønnsnøytral lego og tegnebøker, hvertfall innimellom bilene og dokkene.

Nå finner jeg knapt en dongeribukse uten glitter eller dødningehode... Lego er åpenbart blitt en gutteleke..

Lekebutikkene er delt i en rosa del, og en del med superhelter og monstere i skjønn forening.

For jentene er det prinesser over hele linjen, jeg får helt noia.

For leden ville jeg kjøpe et PC spill til lillesøster, og finner et Askepott spill - Planlegg Askepotts bryllup! Fra 3 år!!

Kødder du? Her skal det først planlegges utdannelse og jobb! :))

Joda, jeg hadde også gardin på hodet og lekte bryllup, men alvorlig talt da, dette her tar jo helt av!!!

Hvor mange av disse dokkene blir oppfordret til å velge en teknisk utdannelse??? Er det fortsatt guttene som skal bygge legoroboter og gå på NTNU om 15 år??

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Paloma

11

• ylvali1365381015

8

• Lillemus

6

• tzatziki1365380058

5

Så fint innlegg! Selv vokste jeg opp på 80-tallet,men mine foreldre dro med seg 70-tallets "feeling" opp dit likegreit. Skulle ønske det var slik i dag også jeg.... er som du sier, en blå gutteavdeling og en rosa jenteavdeling i lekebutikker og diverse... syns det er trist.

Kjempebra innlegg!!! Jeg er så enig med deg.

Jeg har to "prinsesse-jenter". De elsker alt som er rosa og dillete. Men, de er kjempeglade i å leke med lego også!

Jeg synes det hadde vært flott om det kom mer kjønnsnøytrale klær (gjerne i tillegg til de mer kjønnsbestemte). Og lekebutikkene skulle ha smekk på fingrene! Greit med kjønnsbestemte leker, men det finnes jo nesten ingenting som er kjønnsnøytralt.

Lego - hvorfor må det være enten Belleville eller Bionicle? Hvorfor skal det være vanskelig å finne vanlige klosser?

Hvordan kan vi som forbrukere påvirke dette?

Jeg er helt enig med deg. Synes det har bikket over litt vel langt til den andre siden igjen nå... Litt rosa er greit, men det får være måte på!

Heldigvis har jenta mi en storebror hun beundrer, og var yr av lykke da jeg tok ned en eske med arvetøy i helga. Hun har boltret seg i tøffe bukser og var kjempefornøyd med antrekket da hun dro i bhg i dag.

Gjest trultemor26

Jeg har en jente nå, og venter en gutt, så jeg prøver å kjøpe inn kjønnsnøytrale ting sånn at begge kan bruke det, både når det gjelder klær, leker og ting ting og tang. Er ikke så lett i klær da, men i ting og tang er jo Ole Brum en slager!

Aisha1365380364

Helt enig. På lørdag var jeg og kikket etter bursdagsgave til jenta mi. Hun blir fire år, og er ikke så opptatt av lego etc som hun var før. Men det var jo enten spiderman eller barbie, satt litt på spissen. Hun har begynt å interessere seg for rosa og glitter og stas, men det er ikke noe vi oppmuntrer til aktivt.

Jeg husker da hun var mindre, da gikk jeg ofte i gutteavdelingen og handlet. Hun har hatt mye marineblå dresser med rosa eller rødt til, tøffe snekkerbukser med rosa genser osv :) Synes det blir vel mye dill p jenteavdelingen.

Annonse

Kjempebra innlegg!!! Jeg er så enig med deg.

Jeg har to "prinsesse-jenter". De elsker alt som er rosa og dillete. Men, de er kjempeglade i å leke med lego også!

Jeg synes det hadde vært flott om det kom mer kjønnsnøytrale klær (gjerne i tillegg til de mer kjønnsbestemte). Og lekebutikkene skulle ha smekk på fingrene! Greit med kjønnsbestemte leker, men det finnes jo nesten ingenting som er kjønnsnøytralt.

Lego - hvorfor må det være enten Belleville eller Bionicle? Hvorfor skal det være vanskelig å finne vanlige klosser?

Hvordan kan vi som forbrukere påvirke dette?

Vi må vel marsjere inn og forlange firkantede klosser med dører og vinduer da! Tilbud og etterspørsel etc..

Jeg har tenkt at det kanskje skyldes at folk har mer penger nå - det er ikke nødvendig/vanlig/populært e.l å arve klær fra fettere og kusiner etc.

Jeg lette for noen år siden etter en grønn (feks) sykkel som kunne brukes av alle ungene etter tur, men neida, det ble en blå en...

Men det er nå så...

Føler at kjønnsrolleboksen blir mindre og trangere, og at vi bidrar til det, at vi mangler den ideologiske ryggraden som våre feministmødre hadde. Det er jo ikke sånn at det blir mindre nødvendig for jenter å klare seg selv...

Hvordan forklare til snuppa at man ikke bare kan sette seg i et tårn og vente på den første og beste prinsen som kommer forbi? De der irriterende hjelpeløse prinsessene går meg på nervene!

Hun kan gjerne gå med paljetter, men hun skal gjøre det på universitetet!! ; ))

Jeg har en jente nå, og venter en gutt, så jeg prøver å kjøpe inn kjønnsnøytrale ting sånn at begge kan bruke det, både når det gjelder klær, leker og ting ting og tang. Er ikke så lett i klær da, men i ting og tang er jo Ole Brum en slager!

Ole Brumm går noen år, men så vokser de fra ham, og da er det ikke mye å velge mellom...

Og rollemodellene er enda færre - vi hadde i det minste Pippi...

Nå vet jeg sannelig ikke hvilke kule damer/jenter jeg skal introdusere for snuppa.

Er visst en som heter pulverheksa, kanskje jeg får sjekke ut henne...

Vi må vel marsjere inn og forlange firkantede klosser med dører og vinduer da! Tilbud og etterspørsel etc..

Jeg har tenkt at det kanskje skyldes at folk har mer penger nå - det er ikke nødvendig/vanlig/populært e.l å arve klær fra fettere og kusiner etc.

Jeg lette for noen år siden etter en grønn (feks) sykkel som kunne brukes av alle ungene etter tur, men neida, det ble en blå en...

Men det er nå så...

Føler at kjønnsrolleboksen blir mindre og trangere, og at vi bidrar til det, at vi mangler den ideologiske ryggraden som våre feministmødre hadde. Det er jo ikke sånn at det blir mindre nødvendig for jenter å klare seg selv...

Hvordan forklare til snuppa at man ikke bare kan sette seg i et tårn og vente på den første og beste prinsen som kommer forbi? De der irriterende hjelpeløse prinsessene går meg på nervene!

Hei, jeg må bare si meg helt enig med deg og de andre her inne! Men når det er sagt så kan man da vitterlig la ei jente arve en blå sykkel vel :) Det handler jo litt om at vi velger å sortere ut blått til å være guttefarge...? Her i huset kommer ihvertfal en potensiell jentunge til å arve guttungens ting! Ihvertfal de som i utgangspunktet er kjønnsnøytrale i andre ting enn farge!

Hei, jeg må bare si meg helt enig med deg og de andre her inne! Men når det er sagt så kan man da vitterlig la ei jente arve en blå sykkel vel :) Det handler jo litt om at vi velger å sortere ut blått til å være guttefarge...? Her i huset kommer ihvertfal en potensiell jentunge til å arve guttungens ting! Ihvertfal de som i utgangspunktet er kjønnsnøytrale i andre ting enn farge!

Joda, hun gjorde da også det! ; ) Hun protesterte ikke en gang! Men dersom klærne ikke er rosa, er det duket for konflikter... og endevendt kommode før barnehagen... arghhhh...

Men det går vel over, kanskje blir hun punker om 13 år...

Helt enig. På lørdag var jeg og kikket etter bursdagsgave til jenta mi. Hun blir fire år, og er ikke så opptatt av lego etc som hun var før. Men det var jo enten spiderman eller barbie, satt litt på spissen. Hun har begynt å interessere seg for rosa og glitter og stas, men det er ikke noe vi oppmuntrer til aktivt.

Jeg husker da hun var mindre, da gikk jeg ofte i gutteavdelingen og handlet. Hun har hatt mye marineblå dresser med rosa eller rødt til, tøffe snekkerbukser med rosa genser osv :) Synes det blir vel mye dill p jenteavdelingen.

Og ikke hvilke som helst barbier heller - ånei - prinsessebarbier!!!!

Joda, hun gjorde da også det! ; ) Hun protesterte ikke en gang! Men dersom klærne ikke er rosa, er det duket for konflikter... og endevendt kommode før barnehagen... arghhhh...

Men det går vel over, kanskje blir hun punker om 13 år...

He, he, ja ksnkje sitter du om 13 år og niønsker at du hadde stimulert MERE til rosa tyll da du ennå hadde sjansen... :)

Ole Brumm går noen år, men så vokser de fra ham, og da er det ikke mye å velge mellom...

Nå vet jeg sannelig ikke hvilke kule damer/jenter jeg skal introdusere for snuppa.

Prinsesse Fiona i Shrek har jo bein i nesa, da ;-)

Ellers liker jentungen på 4 og jeg å lese om Lillesøster, Lotta i Bråkmakergata, Marikken, Karsten og Petra etc.

Så det er jo mange "rollemodeller" som ikke er så vanvittig rosa og dillete. Man må bare sørge for å holde seg langt unna masseprodusert oppgulp fra Disney og andre kjempe-selskaper!

Annonse

Jeg fikk faktisk en solid overdose av guttethet og at det var tull, nesten flaut å bry seg om utseende, ønske seg en mann etc. En jente fikk status etter hvor lite jente og hvor mye gutt hun var. Kjønn, les hunkjønn, ble nærmest definert bort.

Så for meg er det ganske greit med barbier og prinsesser selv om jeg synes de blir i overkant enssporede. Jo, jeg skulle ønske at noen barbier ble ingeniører eller rørleggere. Men det er da rikelig med levende forbilder på det da. Og de er der fortsatt etter at prinsessealderen er over.

Men det hadde vært greit med noen mellomting.

mvh

Vår Plutt ville være Lara Croft :) Gubben sydde hofteslirer til henne - hehe.

lang flette på ryggen og greier. HUn hadde sett hva faren drev og spilte....

http://cache.kotaku.com/gaming/larashot7sb.jpg

tøft nok det? :)

Men det er nå så...

"Hun kan gjerne gå med paljetter, men hun skal gjøre det på universitetet!! ; ))"

Så bra sagt!!! Jeg er helt enig.

Jeg har vokst opp med en alenemor som prentet inn i oss at uansett så skulle vi ha en utdannelse, og at vi klarer oss selv!

Nå er jeg godt gift. Mannen tjener pengene og jeg er hjemme med barna (i alle fall en stund). Men, jeg har en 5-årig utdannelse og vet jeg kan klare meg selv, selv om vi har valgt å være veldig tradisjonelle i en periode.

Jeg og blir sprø av det der. Etter to gutter fikk vi en jente, og jeg gledet meg til å kjøpe jenteklær til en forandring...Men det er vankelig! Ikke liker jeg prinsesseklær, ikke glitter, ikke hjerter og stjerner overalt, og ikke logoer som "cute babe", "sweet princess" ol. Rosa går bra, men ikke på alle klærne.. Og når alt dette er luket vekk, er det ikke mye igjen å velge i, hvis det i det hele tatt er noe... Skulle kjøpe lego til henne i julegave i fjor, men fant jo bare lego type batman, harry potter, spiderman osv. Hun vet knapt hva det er. Endte opp med noe rosa Belleville som hun knapt har lekt med. ikke er det skikkelig lego heller.. Hvor ble det av den vanlige legoen???

Ikke er hun spesielt interessert i dukker og prinsesser, så det er vanskelig å kjøpe leker til henne, for det virker som at alt som teller for jenter, er dukker.

Heldigvis ønsker hun seg biler til 5-års dagen :)

ja, men det er vel ikke like greit at guttungen arver storesøsters rosa sykkel..? ;)

Heldigvis er jentungen minst og arver etter storebrødrene her i huset:)

Gjest mamma til tvillinger

Jeg tror vi alle mer eller mindre ubevisst har et gammeldags kjønnsrollemønster i oss. Jeg hadde ikke tenkt så mye over det før jeg fikk tvillinger - en av hvert kjønn. Naturlig nok var det en stadig kamp om oppmerksomhet fra både foreldre og andre voksenpersoner.

I barnehagen ble det etter hvert veldig synlig, jenta mi var veldig glad i rosa, kjoler, skjørt osv, og jeg lot henne få lov til å gå i de klærne hun likte best. Det innebar også at hun nærmest daglig brukte kjole/skjørt.

I barnehagen ble det hun alltid møtt med et stort smil fra de voksne damene der, og komplimenter for hvor fiiin hun var. Hun solte seg i glansen.

Tvillingbroren ville også pynte seg, og han fikk ha på de fineste klærne han hadde, men han fikk aldri kommentar for at han var fiiiin.

En dag var han meget bestemt og meget sint - han VILLE ha på seg kjole i barnehagen. Etter å ha tenkt meg litt om lot jeg han få lov til å ha på seg kjolen "sin". (Joda, han hadde en egen kjole..)

Men akk og ve - ingen syntes han var fin da heller.

Forsøk på å ta slike ting opp med personalet prellet av som vann på gåsa.

Jenter dømmes etter utseende og klær allerede fra de er bittesmå.

Tenk dere om - hvem har ikke akket seg over en nyydelig, søt liten frøken med kjole og sløyfe i håret. Når akker vi oss over den fine gutten? Det er vel kun når gutten har pyntet seg med skjorte og slips/sløyfe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...