Gjest prust Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tror vi alle mer eller mindre ubevisst har et gammeldags kjønnsrollemønster i oss. Jeg hadde ikke tenkt så mye over det før jeg fikk tvillinger - en av hvert kjønn. Naturlig nok var det en stadig kamp om oppmerksomhet fra både foreldre og andre voksenpersoner. I barnehagen ble det etter hvert veldig synlig, jenta mi var veldig glad i rosa, kjoler, skjørt osv, og jeg lot henne få lov til å gå i de klærne hun likte best. Det innebar også at hun nærmest daglig brukte kjole/skjørt. I barnehagen ble det hun alltid møtt med et stort smil fra de voksne damene der, og komplimenter for hvor fiiin hun var. Hun solte seg i glansen. Tvillingbroren ville også pynte seg, og han fikk ha på de fineste klærne han hadde, men han fikk aldri kommentar for at han var fiiiin. En dag var han meget bestemt og meget sint - han VILLE ha på seg kjole i barnehagen. Etter å ha tenkt meg litt om lot jeg han få lov til å ha på seg kjolen "sin". (Joda, han hadde en egen kjole..) Men akk og ve - ingen syntes han var fin da heller. Forsøk på å ta slike ting opp med personalet prellet av som vann på gåsa. Jenter dømmes etter utseende og klær allerede fra de er bittesmå. Tenk dere om - hvem har ikke akket seg over en nyydelig, søt liten frøken med kjole og sløyfe i håret. Når akker vi oss over den fine gutten? Det er vel kun når gutten har pyntet seg med skjorte og slips/sløyfe. Min eldste på syv år har vært opptatt av klær og utseende fra han var to år, og likt å pynte seg. Og jeg synes han har fått god respons, båd fra barnehage, venner og nå skolen når han har på en ny genser, har gjort noe spesielt med håret, eller har på seg noe annet enn det vanlige. Har to jenter også og de liker begge å pynte seg når det er noe spesielt, men til vanlig går de som regel i bukser. For ordens skyld: de får også positiv repsons når de har pyntet seg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ylvali1365381015 Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Ah, deilig å lese innlegget ditt. Kunne ha skrevet nøyaktig det samme selv- fint at du gjorde det da! Enig, enig. Vi er kanskje mindre bevisste nå enn på lenge. Og tenk på hvor viktig det er med bevisste foreldre nå som barn overveldes av reklame og markedskrefter. Barnekulturen blir kjapt en tro kopi av denne populærkulturen dersom ikke andre impulser blir dem til del. Her gjør jo barnehagene en jobb, men også i barnehagen settes søkelyset andre steder i dag. (Apropos fysisk fostring og kosthold, som også er viktig, for all del). Jenta mi var fire da hun skulle begynne på dans- et pedagogisk og lekbasert aktivitetstilbud for de minste. Men man skulle tro det var audition til operabaletten etter antrekket til de små jentene å dømme. Mens gutta var kledd løst og ledig for fysisk adspredelse, ble jentene dressa opp fra innertst til ytterst så de lignet små primadonnaer. Bleierumpene tøt ut av de små, rosa draktene og håret var satt opp etter alle kunstens regler. Det var trist å være vitne til at alle untatt to jenter i løpet av tre "kurs" var smittet av denne basillen. Eller: det var jo helst foreldrene som hang seg på, livredde som de er for å skille seg ut. I tillegg til at det er et trist vitnesbyrd om konformitet er det et mektig signal til alle små jenter: det er like viktig hvordan dere ser ut som hvordan dere har det eller utfører det dere gjør. Jenta mi ville etterhvert slutte. Jeg vet ikke om det delvis skyldtes at hun ikke ble staset opp til hun så ut som barbie. Men jeg mener nå iallefall at hun var mer enn fin nok i sin røde treningsdrakt. (Hvis det i det hele tatt skulle være fokus i en slik sammenheng). På tide å sette fokus på dette. Har tenkt å motstå dette tullet mens jeg kan. Nok press utenifra, om ikke jeg også skal begynne. Mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sheba Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Når det gjelder klær, leker for barn synes jeg du har rett i det du sier, jeg var selv ganske liten i 70 årene... når det kommer til og blande inn dette sammen med skolevalg, yrkeskarriere osv er jeg av en mening at kjønnskvotering er latterlig, det burde gå etter evner og kunnskap.... Får sikkert mye pes etter dette inlegget, men det er min mening iallfall, jeg ville f.eks aldri tatt imot en jobb kun fordi jeg søkte og et eventuellt styre hadde vedtatt så og så mange kvinner/menn i bedriften... det bør gå etter evner uansett kjønn.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Godt innlegg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest abrahamsen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Godt skrevet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Når det gjelder klær, leker for barn synes jeg du har rett i det du sier, jeg var selv ganske liten i 70 årene... når det kommer til og blande inn dette sammen med skolevalg, yrkeskarriere osv er jeg av en mening at kjønnskvotering er latterlig, det burde gå etter evner og kunnskap.... Får sikkert mye pes etter dette inlegget, men det er min mening iallfall, jeg ville f.eks aldri tatt imot en jobb kun fordi jeg søkte og et eventuellt styre hadde vedtatt så og så mange kvinner/menn i bedriften... det bør gå etter evner uansett kjønn.. Hei, Innlegget var ikke ment å omtale kjønnskvotering, kun en tankestrek ifht hvordan vi påvirker jentebarna våre til å passe inn i et kjønnsrollemønster som er mye fastere nå enn da jeg var 4 år. Hvor lett blir det for dem å bryte ut igjen, når de allerede nå blir tutet ørene fulle av at det eneste som gjelder er å være søt og rosa og hjelpeløs prinsesse? Når slutter det? I Bratz alderen? Girl power? Eller er det umoderne allerede? Og siden du nevner det - hvis det var en jobb jeg hadde lyst på, hadde jeg takket ja, enten begrunnelsen var at jeg var dame, flinkest i verden, hadde riktig hudfarge, eller whatever. It's a dog eat dog world. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Ah, deilig å lese innlegget ditt. Kunne ha skrevet nøyaktig det samme selv- fint at du gjorde det da! Enig, enig. Vi er kanskje mindre bevisste nå enn på lenge. Og tenk på hvor viktig det er med bevisste foreldre nå som barn overveldes av reklame og markedskrefter. Barnekulturen blir kjapt en tro kopi av denne populærkulturen dersom ikke andre impulser blir dem til del. Her gjør jo barnehagene en jobb, men også i barnehagen settes søkelyset andre steder i dag. (Apropos fysisk fostring og kosthold, som også er viktig, for all del). Jenta mi var fire da hun skulle begynne på dans- et pedagogisk og lekbasert aktivitetstilbud for de minste. Men man skulle tro det var audition til operabaletten etter antrekket til de små jentene å dømme. Mens gutta var kledd løst og ledig for fysisk adspredelse, ble jentene dressa opp fra innertst til ytterst så de lignet små primadonnaer. Bleierumpene tøt ut av de små, rosa draktene og håret var satt opp etter alle kunstens regler. Det var trist å være vitne til at alle untatt to jenter i løpet av tre "kurs" var smittet av denne basillen. Eller: det var jo helst foreldrene som hang seg på, livredde som de er for å skille seg ut. I tillegg til at det er et trist vitnesbyrd om konformitet er det et mektig signal til alle små jenter: det er like viktig hvordan dere ser ut som hvordan dere har det eller utfører det dere gjør. Jenta mi ville etterhvert slutte. Jeg vet ikke om det delvis skyldtes at hun ikke ble staset opp til hun så ut som barbie. Men jeg mener nå iallefall at hun var mer enn fin nok i sin røde treningsdrakt. (Hvis det i det hele tatt skulle være fokus i en slik sammenheng). På tide å sette fokus på dette. Har tenkt å motstå dette tullet mens jeg kan. Nok press utenifra, om ikke jeg også skal begynne. Mvh, He he, vi går også i operaballetten nå ja... barbijentene er inne og danser,mens barbimødrene sitter ute og venter : )) Frøkna arvet en rosa kjole, dermed var det gjort! Jeg skal nok gjøre rødstrømpe av henne enda, men kunne ikke ta fra henne gleden over denne rosa kjolen! Jeg husker forresten en morgen i bhg, en av de andre jentene troppet opp i en ordentlig prinsessekjole med tyll og greier. Bak kom en stresset og litt flau mamma, som åpenbart haddet tapt påkledningskampen den morgenen... Men jenta strålte, hun følte seg vakrest i verden. Jeg ble så misunnelig - tenk så deilig å starte dagen med en sånn følelse! Jeg pleier føle meg som en brukt tepose når jeg kommer på jobb..... Vet ikke hva sjefen hadde sagt hadde jeg kommet i tyll da - verdt et forsøk kanskje.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Jeg tror vi alle mer eller mindre ubevisst har et gammeldags kjønnsrollemønster i oss. Jeg hadde ikke tenkt så mye over det før jeg fikk tvillinger - en av hvert kjønn. Naturlig nok var det en stadig kamp om oppmerksomhet fra både foreldre og andre voksenpersoner. I barnehagen ble det etter hvert veldig synlig, jenta mi var veldig glad i rosa, kjoler, skjørt osv, og jeg lot henne få lov til å gå i de klærne hun likte best. Det innebar også at hun nærmest daglig brukte kjole/skjørt. I barnehagen ble det hun alltid møtt med et stort smil fra de voksne damene der, og komplimenter for hvor fiiin hun var. Hun solte seg i glansen. Tvillingbroren ville også pynte seg, og han fikk ha på de fineste klærne han hadde, men han fikk aldri kommentar for at han var fiiiin. En dag var han meget bestemt og meget sint - han VILLE ha på seg kjole i barnehagen. Etter å ha tenkt meg litt om lot jeg han få lov til å ha på seg kjolen "sin". (Joda, han hadde en egen kjole..) Men akk og ve - ingen syntes han var fin da heller. Forsøk på å ta slike ting opp med personalet prellet av som vann på gåsa. Jenter dømmes etter utseende og klær allerede fra de er bittesmå. Tenk dere om - hvem har ikke akket seg over en nyydelig, søt liten frøken med kjole og sløyfe i håret. Når akker vi oss over den fine gutten? Det er vel kun når gutten har pyntet seg med skjorte og slips/sløyfe. Ja ikke sant! Vi doller opp jentene og gir dem komlimenter, men kommer guttene i samme farger/klær så er det flaut. Ref gutten som ikke vil arve rosa sykkel lenger nede her. Det henger sammen med at det fortsatt er høyere status å være mann enn kvinne, gutt enn jente. Det fristiller på en måte jentene, de kan være rosa eller guttete mye lenger (litt tøffere enn på 70 tallet, må stå mot litt mer konformitetspress nå...) Men vil en gutt være femi, så trøste oss. For de begynner boksen å snøre seg sammen enda tidligere og ende kraftigere enn jentene. Men så får de høyere lønn enn jentene når de blir voksne da... Det er bare Ari Behn som er kul i rosa skjorte. Og han var det sikkert ikke han heller i 1.klasse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Jeg og blir sprø av det der. Etter to gutter fikk vi en jente, og jeg gledet meg til å kjøpe jenteklær til en forandring...Men det er vankelig! Ikke liker jeg prinsesseklær, ikke glitter, ikke hjerter og stjerner overalt, og ikke logoer som "cute babe", "sweet princess" ol. Rosa går bra, men ikke på alle klærne.. Og når alt dette er luket vekk, er det ikke mye igjen å velge i, hvis det i det hele tatt er noe... Skulle kjøpe lego til henne i julegave i fjor, men fant jo bare lego type batman, harry potter, spiderman osv. Hun vet knapt hva det er. Endte opp med noe rosa Belleville som hun knapt har lekt med. ikke er det skikkelig lego heller.. Hvor ble det av den vanlige legoen??? Ikke er hun spesielt interessert i dukker og prinsesser, så det er vanskelig å kjøpe leker til henne, for det virker som at alt som teller for jenter, er dukker. Heldigvis ønsker hun seg biler til 5-års dagen Vanlig lego er blitt uvanlig - en kuriositet. Kanskje kan det kjøpes på nettet - eller sees på museum! : )) Men der er det forbrukerne som må ta skylden.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Nemlig!!! Helt enig :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901735 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Vanlig lego er blitt uvanlig - en kuriositet. Kanskje kan det kjøpes på nettet - eller sees på museum! : )) Men der er det forbrukerne som må ta skylden.. De selger da massevis av vanlig Lego i løsvekt i lekebutikken her jeg bor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Jeg fikk faktisk en solid overdose av guttethet og at det var tull, nesten flaut å bry seg om utseende, ønske seg en mann etc. En jente fikk status etter hvor lite jente og hvor mye gutt hun var. Kjønn, les hunkjønn, ble nærmest definert bort. Så for meg er det ganske greit med barbier og prinsesser selv om jeg synes de blir i overkant enssporede. Jo, jeg skulle ønske at noen barbier ble ingeniører eller rørleggere. Men det er da rikelig med levende forbilder på det da. Og de er der fortsatt etter at prinsessealderen er over. Men det hadde vært greit med noen mellomting. mvh Ja, det blir jo heller ikke riktig. Da blir jente så lav status at selv ikke jenter bør vise tydelige tegn på det... Men at femininitet stadig skal følges av denne passive rollen ergrer meg. Ta prinsessen som ingen kunne målbinde. Hun sitter der i slottet sit, og gifter seg med den første som kan sette henne fast i en samtale - hva slags vås er det??? Kulturarv meg her og der! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, det blir jo heller ikke riktig. Da blir jente så lav status at selv ikke jenter bør vise tydelige tegn på det... Men at femininitet stadig skal følges av denne passive rollen ergrer meg. Ta prinsessen som ingen kunne målbinde. Hun sitter der i slottet sit, og gifter seg med den første som kan sette henne fast i en samtale - hva slags vås er det??? Kulturarv meg her og der! Jeg missliker sterkt den kunstige motsetningen det skapes mellom femininitet og styrke, selvstendighet og handlekraft. Også synd når selvstendighet og tilknytning med en sunn avhengighet gjøres til rake motsetninger. Kjøp noen DVDer med Kim Possible! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg vet ikke helt hvordan du har fått det for deg at lego er en gutteleke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antiprinsesse Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, det blir jo heller ikke riktig. Da blir jente så lav status at selv ikke jenter bør vise tydelige tegn på det... Men at femininitet stadig skal følges av denne passive rollen ergrer meg. Ta prinsessen som ingen kunne målbinde. Hun sitter der i slottet sit, og gifter seg med den første som kan sette henne fast i en samtale - hva slags vås er det??? Kulturarv meg her og der! Kom på et eventyr som jeg skrev som stil på skolen. Eventyret handlet om ei jente som var godhjertet og flink, men ikke spesielt vakker. Og i mitt eventyr var prinsen en fornuftig kar som så forbi det ytre, og satte pris på jentas personlighet og forelsket seg i henne framfor de smellvakre dukkene med tyllkjoler! Feminist allerede på barneskolen! (Kanskje også en underliggende sårhet over at jeg, som høy, sterk jente som var flink på skolen og god i sport ikke var særlig populær blant guttene) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg vet ikke helt hvordan du har fått det for deg at lego er en gutteleke. Har du vært i butikken og sett på lego i det siste!? Det er bionicle og riddere og politistasjoner og romfart - sikkert 50 sånne sett for hvert sett med mer jentete lego. Og den jentete er i stor grad rosa og prinsessete. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901865 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Har du vært i butikken og sett på lego i det siste!? Det er bionicle og riddere og politistasjoner og romfart - sikkert 50 sånne sett for hvert sett med mer jentete lego. Og den jentete er i stor grad rosa og prinsessete. Er det slutt på bøttene med basisklosser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja ikke sant! Vi doller opp jentene og gir dem komlimenter, men kommer guttene i samme farger/klær så er det flaut. Ref gutten som ikke vil arve rosa sykkel lenger nede her. Det henger sammen med at det fortsatt er høyere status å være mann enn kvinne, gutt enn jente. Det fristiller på en måte jentene, de kan være rosa eller guttete mye lenger (litt tøffere enn på 70 tallet, må stå mot litt mer konformitetspress nå...) Men vil en gutt være femi, så trøste oss. For de begynner boksen å snøre seg sammen enda tidligere og ende kraftigere enn jentene. Men så får de høyere lønn enn jentene når de blir voksne da... Det er bare Ari Behn som er kul i rosa skjorte. Og han var det sikkert ikke han heller i 1.klasse. "Det henger sammen med at det fortsatt er høyere status å være mann enn kvinne, gutt enn jente." Det har du rett i, selv om mekanismene er mer skjulte nå enn de var tidligere. Tenk hvor mange voksne kvinner som skryter av at de var skikkelige guttejenter som barn. Hvor ofte har man hørt voksne, heterofile menn skryte av at de var skikkelige jentegutter? Noen av dem var det, men det ble nådeløst plukket bort fordi det var flaut og skamfullt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er det slutt på bøttene med basisklosser? Det finnes noe basisklosser å få kjøpt ja, men da vi var små var det byggesett med hus og sånt, det finnes ikke nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KariKruskakli Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Har du vært i butikken og sett på lego i det siste!? Det er bionicle og riddere og politistasjoner og romfart - sikkert 50 sånne sett for hvert sett med mer jentete lego. Og den jentete er i stor grad rosa og prinsessete. "Det er bionicle og riddere og politistasjoner og romfart" Og det kan man ikke kjøpe til jenter? Jeg har nok ikke kjøpt så mye lego i det siste nei. Minstemor har arvet drøssevis etter de to største. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244425-kj%C3%B8nnsrollem%C3%B8nster-f%C3%B8r-og-n%C3%A5/page/2/#findComment-1901906 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.