Gå til innhold

Kobberspiral - fjerne/sette inn ny

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

I oktober har jeg hatt kobberspiralen på plass i 5 år. Og det er jo etter 5 år man skal fjerne/bytte den.

Men saken er den at fastlegen min har permisjon ut året. Det er riktignok en vikar der for han nå, men har absolutt ikke lyst å gå til han for å gjøre dette. Underlivsundersøkelse vil jeg helst unngå før fastlegen er tilbake igjen.

Men så var det det da?

Er det noe problem at jeg har spiralen(kobber) på plass 2 måndeder lenger enn de 5 årene man kan ha den på plass????

Eller kan jeg med god samvittighet vente 2 mnd. ekstra til fastlegen min er tilbake?

Takknemmlig for svar fra dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244426-kobberspiral-fjernesette-inn-ny/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan med god samvittighet vente til fastlegen din er tilbake.

I motsetning til hormonspiralen, så vil ikke kobberspiralen miste effekten. Grunnen til at man anbefaler å fjerne den etter 5 år er for å minske faren for at den gror fast.

Legen min fortalte om en pasient av ham som kom for å fjerne spiralen. Den hadde da sittet i 10 år, og var like fin!

Så bare vent. Men du kan jo evt. be om time nå, så du slipper å vente så veldig lenge.

Gjest annlovinda

Du kan med god samvittighet vente til fastlegen din er tilbake.

I motsetning til hormonspiralen, så vil ikke kobberspiralen miste effekten. Grunnen til at man anbefaler å fjerne den etter 5 år er for å minske faren for at den gror fast.

Legen min fortalte om en pasient av ham som kom for å fjerne spiralen. Den hadde da sittet i 10 år, og var like fin!

Så bare vent. Men du kan jo evt. be om time nå, så du slipper å vente så veldig lenge.

Tusen takk for svar.

Da venter jeg med å gjøre dette til fastlegen er tilbake. Vikarlegen er grei og flink han, men vil helst slippe å gå til gu hos han. Greit å gå til en mer 'kjent' da.

Hos fastlegen min er det stort sett alltid greit å få time raskt, så timebestilling kan jeg nok vente en god stund med ennå.

De gangene jeg har fått beskjed om at det er LANG ventetid, får jeg time i løpet av 2-3 uker, og det synes jeg er kjempeflott.

Tusen takk for svar.

Annonse

Gjest annlovinda

Da jeg brukte kobberspiral for åtte år siden kunne vi kun ha den i i 3 år.

Hormonspiralen derimot kan vi ha i 5 år.

På 'informasjonsbrosjyren' jeg fikk når jeg satt den inn, står det klart at den kan brukes i 5 år. Det var også det legen sa når jeg satte den inn. Så det har jeg ingen grunn til å ikke tro på.

Men i følge svar fra jubalong og dorthe kan jeg fint drøye med å bytte den 2 mnd etter de 5 årene. Og det ble jeg svært glad for. :)

Tusen takk for svar.

Da venter jeg med å gjøre dette til fastlegen er tilbake. Vikarlegen er grei og flink han, men vil helst slippe å gå til gu hos han. Greit å gå til en mer 'kjent' da.

Hos fastlegen min er det stort sett alltid greit å få time raskt, så timebestilling kan jeg nok vente en god stund med ennå.

De gangene jeg har fått beskjed om at det er LANG ventetid, får jeg time i løpet av 2-3 uker, og det synes jeg er kjempeflott.

Tusen takk for svar.

Det høres ut som et bra legekontor!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...