Gjest annlovinda Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 I oktober har jeg hatt kobberspiralen på plass i 5 år. Og det er jo etter 5 år man skal fjerne/bytte den. Men saken er den at fastlegen min har permisjon ut året. Det er riktignok en vikar der for han nå, men har absolutt ikke lyst å gå til han for å gjøre dette. Underlivsundersøkelse vil jeg helst unngå før fastlegen er tilbake igjen. Men så var det det da? Er det noe problem at jeg har spiralen(kobber) på plass 2 måndeder lenger enn de 5 årene man kan ha den på plass???? Eller kan jeg med god samvittighet vente 2 mnd. ekstra til fastlegen min er tilbake? Takknemmlig for svar fra dere. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Du kan med god samvittighet vente til fastlegen din er tilbake. I motsetning til hormonspiralen, så vil ikke kobberspiralen miste effekten. Grunnen til at man anbefaler å fjerne den etter 5 år er for å minske faren for at den gror fast. Legen min fortalte om en pasient av ham som kom for å fjerne spiralen. Den hadde da sittet i 10 år, og var like fin! Så bare vent. Men du kan jo evt. be om time nå, så du slipper å vente så veldig lenge. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Jeg hadde min i 8 år men da ble jeg gravid også ) Så det er nok ikke noe som haster. 0 Siter
Gjest hormonspiralbruker Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Da jeg brukte kobberspiral for åtte år siden kunne vi kun ha den i i 3 år. Hormonspiralen derimot kan vi ha i 5 år. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Du kan med god samvittighet vente til fastlegen din er tilbake. I motsetning til hormonspiralen, så vil ikke kobberspiralen miste effekten. Grunnen til at man anbefaler å fjerne den etter 5 år er for å minske faren for at den gror fast. Legen min fortalte om en pasient av ham som kom for å fjerne spiralen. Den hadde da sittet i 10 år, og var like fin! Så bare vent. Men du kan jo evt. be om time nå, så du slipper å vente så veldig lenge. Tusen takk for svar. Da venter jeg med å gjøre dette til fastlegen er tilbake. Vikarlegen er grei og flink han, men vil helst slippe å gå til gu hos han. Greit å gå til en mer 'kjent' da. Hos fastlegen min er det stort sett alltid greit å få time raskt, så timebestilling kan jeg nok vente en god stund med ennå. De gangene jeg har fått beskjed om at det er LANG ventetid, får jeg time i løpet av 2-3 uker, og det synes jeg er kjempeflott. Tusen takk for svar. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Jeg hadde min i 8 år men da ble jeg gravid også ) Så det er nok ikke noe som haster. Tusen takk for svar. Da venter jeg til rett etter nyåret med å bytte den. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Da jeg brukte kobberspiral for åtte år siden kunne vi kun ha den i i 3 år. Hormonspiralen derimot kan vi ha i 5 år. På 'informasjonsbrosjyren' jeg fikk når jeg satt den inn, står det klart at den kan brukes i 5 år. Det var også det legen sa når jeg satte den inn. Så det har jeg ingen grunn til å ikke tro på. Men i følge svar fra jubalong og dorthe kan jeg fint drøye med å bytte den 2 mnd etter de 5 årene. Og det ble jeg svært glad for. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Da jeg brukte kobberspiral for åtte år siden kunne vi kun ha den i i 3 år. Hormonspiralen derimot kan vi ha i 5 år. Det er vel motsatt... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Tusen takk for svar. Da venter jeg med å gjøre dette til fastlegen er tilbake. Vikarlegen er grei og flink han, men vil helst slippe å gå til gu hos han. Greit å gå til en mer 'kjent' da. Hos fastlegen min er det stort sett alltid greit å få time raskt, så timebestilling kan jeg nok vente en god stund med ennå. De gangene jeg har fått beskjed om at det er LANG ventetid, får jeg time i løpet av 2-3 uker, og det synes jeg er kjempeflott. Tusen takk for svar. Det høres ut som et bra legekontor! 0 Siter
Speak Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Har hormonspiral. Fikk greie på av gynikolog at denne godt kunne være inne litt lengre enn 5 år, så da vil jeg tro det samme gjelder kobberspiralen. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Har hormonspiral. Fikk greie på av gynikolog at denne godt kunne være inne litt lengre enn 5 år, så da vil jeg tro det samme gjelder kobberspiralen. Tusen takk for svar. 0 Siter
Gjest hormonspiralbruker Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Det er vel motsatt... Det er iallefall 5 år på hormonspiralen. Har akkurat byttet 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 Det er iallefall 5 år på hormonspiralen. Har akkurat byttet Det er jo bra at den holder såpass da, den er jo skitdyr! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. september 2006 Skrevet 4. september 2006 nei Greit. Da har jeg lært noe i dag også Jammen bra den holder såpass lenge, den er dyr nok... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.