Gå til innhold

er det sånn det er i barnehager?

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje helt vanlig

Har ei jente på 3 år som nesten hver dag forteller om negative episoder i barnehagen. Ikke store episoder, men f.eks at den og den gutten har sagt at han ikke liker henne eller at han ikke synes at hun er pen e.l. Det er også flere som slår og s sier at de ikke vil leke med henne. Dette gjelder stort sett de litt større guttene. jeg har inntrykk av at hun leker godt med de fleste og hun har flere venninner der.

Er dette vanlig i barnehager rundt omkring? Bør jeg bekymre meg?? Og hva kan jeg evnt gjøre med det? Snakket litt med henne om det, men vil ikke overdrive heller. Er redd hun skal tenke mer på det hvis jeg snakker for mye om det, eller spør for mye. At det skal få henne til å bli lei seg..

Unger kan vel være dumme mot hverandre, men synes det er trist alikevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244459-er-det-s%C3%A5nn-det-er-i-barnehager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kanskje helt  vanlig

Hvordan spør dere henne om dagen hennes ?

Har dere en positiv tone ? Eller legger dere det til rette at det er det hun skal fortelle om ?

F.eks "har du hatt det gøy i barnehagen i dag?", "Hva har dere gjort i bh i dag?", "hvem har du lekt med i dag da?". Legger absolutt ikke opp til å få et neg svar. Det kommer forøvrig som regel helt utenom at vi har spurt om dagen.

Har ingen erfaring fra barnehager, men synes det hørtes pussig ut. Venninna mi har jobba i barnehage i alle år, og de "tok" den ungen som var slem mot andre + den som ble plaga og snakka med dem, og den "slemme" ba om unnskylding når han/hun skjønte at han/hun såret den andre. Trodde det var meningen at de voksne som jobber der skal ordne opp i sånt? De kan selvsagt ikke få med seg alt, men hvis det skjer ofte ville jeg uten tvil snakket med de ansatte der.

Annonse

Barn sier somkjent ofte det de vet voksne vil høre eller ting de får stor eller mye respons på. Hvis hun får mer(ubevisst fra deg?) oppmerksomhet når hun forteller de "dumme" tingene vil hun kanskje fortsette med det. Dagen i bhg er som samfunnet ellers ; kniving om hvem som skal ha den og den bamsen og kampen om oppmerksomheten. Synes den bhg høres like vanlig ut som alle andre- tenk på at unger har fantasi også!

Gjest Persille

Det er ganske vanlig at det skjer negative episoder i løpet av dagen, opptil flere også. Du må tenke på hva som oppleves negativt for barn, og at dette ikke nødvendigvis er så negativt som beskrevet.

Et barn opplever at noen tar fra dem en leke, og husker ikke alltid selv at de tok fra noen andre leken først f.eks.

Men; om det er overveiende mange negative tilbakemeldinger er det vel bare å spørre de som jobber der? Det er ikke sikkert det er så ille som hun fremstiller det...

Billa forteller stadig ting som at "S kastet en ball i hodet på meg to ganger i dag!" Når jeg spør hva hun gjorde med det, så svarer hun at hun sa nei - og så sa den voksne nei. Jeg spurte om alt var bra igjen da? Og det var det, så gjorde de et eller annet annet.

Så det er stadig noe hun opplever som negativt, men som ikke er alarmerende helhetsmessig av den grunn.

På hvilken måte virker det slik mener du?

De bør jo se til at barna har det bra. Dessuten vil dyktig persoenll kunne lære barna at de ikke får lov til å være stygge mot hverandre. I en barnehage har de såpass mange ansatte at det burde greie det.

en 3 åring er jo ikke akkurat objektiv og opplever nok ting annerledes enn de voksne.

barna har det gjerne med å henge seg opp i det negative ting som har skjedd, fordi det er viktig for dem å fortelle dette til mamma og pappa og få bearbeidet dette.

som regel utgjør slike episoder en veldig liten del av oppholdet akkurat denne dagen.

men, er du usikker bør du rett og slett tatt en prat med de voksne i bhg.

Jeg har hatt barn i barnehage i 6 år nå, og har aldri opplevd at noen av ungene har sagt det du forteller.

hvis det ungen forteller om stemmer, bør du ta det opp med de voksne i bhg og be dem holde litt øye med situasjonen.

Be om en ekstra foreldresamtale, ikke ta det opp i hente/bringe-situasjon, da er alle altfor stressa.

Husk at det _kan_ være eventyr, unger lukter fort når noe skaper sensasjon. Husker jentungen min påsto at pappa slo henne, noe som var bare tull og tøys selvfølgelig. (hun sprakk med en gang jeg såååå ertende på henne)

Slik skal det ikke være i barnehagen. Jeg ville nevnt det til ped.leder. De har ikke alltid oversikt over hva som sies mellom barn når de tilsyneslatende leker fint uten at voksne er tilstede. Men de kan være mer oppmerksomme på det å være tettere på barnet ditt og disse andre en periode. Lykke til. Dette skal ikke skjer over tid!

Gjest vanlig dessverre ja

Ja, det er vanlig! Dessverre! Og det er skremmende at så mange tror at når barna forteller negative ting om barnehagen så skyldes det at foreldrene legger opp til det!

Hvis barna forteller noe negativt om hjemmet i barnehagen er det merkelig nok ingen som mistenker at det skyldes at de ansatte er negative, men så fort barnet forteller om negative episoder som har skjedd i barnehagen, da er det foreldrenes skyld.

Jeg lurer av og til på om de ansatte i barnehagene er SÅ redde for at noen skal vite hva som foregår der at de er villige til si nesten hva som helst for at foreldrene ikke skal stole på det barna forteller.

Noen barn er mer følsomme og nærtagende enn andre. Noen barn blir lei seg hvis noen sier at de har stygge klær på seg. Mens andre barn svarer tilbake og glemmer hele episoden. Det betyr ikke at det er noe "galt" med barnet som forteller hjemme om triste episoder. Det viser derimot at barnet opplever situasjonen slik, og at barnet føler det godt å snakke med noen om det.

Vi har opplevd litt av hvert med vår barnehage, og det å tro at de voksne ser alt, hører alt og vet alt er fryktelig naivt. Det er da ikke SÅ mange voksne på jobb samtidig, og det skjer ting som de voksne ikke får med seg. Det betyr ikke en gang at de ansatte ikke har gjort jobben sin, det betyr bare rett og slett at de er mennesker og ikke allvitende guder.

Vi sleit lenge med å få de ansatte til å innse nettopp det - at de ikke var allvitende guder. At de faktisk ikke kunne påstå at ting ikke hadde skjedd bare fordi de ikke hadde sett det. Vi fikk hjem barnet med bitemerker, kloremerker, svære blåmerker i ansiktet - og ble møtt med ingen forståelse. Ingen ante hva som hadde skjedd, de betvilte at det hadde skjedd, for de hadde ikke sett noe.

Jeg syns du skal gjøre to ting. Primært skal du snakke med barnet ditt, og drille intenst på hvordan hun skal håndtere situasjonene. F.eks. kan hun gå og si i fra til en voksen hvis noen erter. Eller hvis det er ting som gjentar seg, f.eks. "du har så stygt hår" så kan barnet lære et bestemt svar på det, som barnet er fornøyd med.

Det andre du bør gjøre er å ta det opp med barnehagen, jo før jo bedre! Ring primærkontakten på dagtid (bedre enn å ta det opp ved levering eller henting), og forklar situasjonen. Understrek at du forventer at de følger bedre med, siden jenta di opplever dette som negative situasjoner, og at dere har instruert henne i å si i fra til de voksne.

Ikke la dere avfeie med at barnet forteller det hun får respons på fra dere, eller at det er oppkonstruert. Hold fast ved at dette er et OPPLEVD problem for treåringen, og at det derfor ER et problem. Om man rent objektivt kan si at herregud, er det så nøye da om noen syns du ikke er pen, så ER det et problem for den som opplever det sånn! En treåring er for liten til å avkreves rasjonelle tanker og resonnementer. Hvis hun opplever det som trist og leit, så må det tas tak i selv om de voksne i barnehagen ser det som bagateller. Jenta må bil flinkere til å håndtere situasjonene, og det MÅ de ansatte hjelpe henne med.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...