Gå til innhold

Vanskelig å bli kvitt lus?

Anbefalte innlegg

Gjest lusina på gangen

Datteren vår fikk påvist lus i går og i dag merket vi at jeg har det og... Uff og uff - er det vanskelig å bli kvitt? Vi har brukt Prioderm(?) liniment, men jeg leser om resistente lus og får nesten panikk for at vi ikke skal bli kvitt dette. Har hatt 17 omganger med vaskemaskinen siden i går og lurer på om vi likegodt bør skru opp varmen til 24 grader i hele huset og dra bort... Noen som har opplevd å bli lusefri uten problem? Noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244513-vanskelig-%C3%A5-bli-kvitt-lus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk hodelus for endel år siden (før jeg fikk barn). Mannen min ble merkelig nok ikke smitta. Vi frøs ned ulltepper o.l og vaska alt sengetøy på 95 grader.

Jeg tok en kur fra apoteket (husker ikke hva den het) og ble kvitt lusa med det samme.

Det er mulig det var lettere å bli kvitt lus den gangen enn det er nå...

Jeg oppdaga lusa ved to-tida på natta (hoppa ei lus på den hvite hodeputa mi *grøss*). Det var ikke snakk om å vente til neste dag med å kjøpe lusekur, så vi kjørte ned på det døgnåpne apoteket på Jernbanetorvet (Oslo). Natta gikk med på å rense huset for eventuelle lus :-(

Jeg og jenta mi fikk lus for tå år siden. De to andre barna og mannen min fikk det ikke.

Vi kjøpte den kuren og kjemmet håret nøye med lusekam hver dag. I tillegg frøys vi vel ned sengetøyet tror jeg.

Gikk helt fint det. Husk å ta kuren på nytt etter 8 (?) dager!

Jeg syntes faktisk det var litt komisk jeg da... :-)

Jeg har hatt lus to ganger (jobb i SFO og barnehage).

Prioderm har tatt det uten problemer begge gangene.

Jeg har ikke iverksatt noen store vaskeprosjekter, og det er heller ikke nødvendig. Vask sengetøy på 60 grader, og putt børster/kammer osv i fryseren. Legg bort hårstrikker og hårbånd i noen dager, evt. legg dem også i fryseren. Luer osv har de vel ikke begynt med enda, så da slipper man å tenke på det!

Som sagt, ingen grunn til å sterilisere huset!

Vi var gjennom dette for 3. gang nå på fredag. Hver gang har jeg brukt det middelet du nevner.

Av andre tiltak har jeg vasket sengetøy. (Lagt på et annet sengetøy etterpå, og lagt det nyvaskede i skapet dersom en av lusene skulle ha overlevd vaskemaskinen)

Klærne ho har på blir jo også vasket, og kosedyrene i senge har en ukes karantene.

Jeg har fulgt opp behandlingen med lusemiddelet etter 8 dager (slik det står på bruksanvisningen)

De første to gangene ble vi kvitt det uten problemer. Denne gangen gjenstår det jo å se, men jeg har ikke funnet noe etter behandlingen på fredag. Så jeg tror det går like greit nå.

Så ikke få panikk.

Regner med at du har vaslet de dere omgås slik at de også kan få sjekket seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...