Gjest Stakkars små Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 I dag var vi på turning for barn, og jeg ble trist over å se hvor mange småbarn (3-5 år) som allerde var veldig runde. Noen er slik fra naturen sin side, men jeg husker jo fra egen barndom tidlig på 80-tallet at det var veldig få. Vi hadde _en_ stor jente i klassen, nå ville det sikkert vært fem. Flere av disse barna strevde fælt med de enkleste øvelsene, da de skulle klatre måtte de få en dytt i baken osv. Slenge seg i tauet over en tjukkas var vanskelig, en del måtte løftes opp, og falt pladask ned igjen, der hvor de lettere barna landet kjapt på bena. Jeg er klar over at noen har medisinske grunner til overvekt, men det burde ikke være så mange flere enn det var på 80-tallet. Veldig flott at de er i aktivitet da, men de så jo selv at de hang etter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det er trist at utviklingen er blitt slik. Men det er også store variasjoner. I dag kikket jeg inn i gymsalen der gruppa til min andreklassing hadde gym. De løp og hoppet og danset etter musikk da jeg så på. Ca 25 stykker. Av dem var det kanskje bare én som jeg vil påstå er noe overvektig! Ungene her vi bor er veldig aktive og leker ute så ofte de kan, men løping, klatring, sykling og fotball. Alle mine tre har hatt gode mager de første årene, men det har normalisert seg i 5 års alderen (hun minste er bare 2,5 ennå da). Så mange av de du så, kan jo ha "valpefettet" i behold ennå, slik at de strekker seg og blir slankerer mot skolestart. Men det må være trist å erfare at en ikke klarer å hoppe over hinder eller løpe slik som de andre fordi en er for tung.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stakkkars små Skrevet 4. september 2006 Del Skrevet 4. september 2006 Det er trist at utviklingen er blitt slik. Men det er også store variasjoner. I dag kikket jeg inn i gymsalen der gruppa til min andreklassing hadde gym. De løp og hoppet og danset etter musikk da jeg så på. Ca 25 stykker. Av dem var det kanskje bare én som jeg vil påstå er noe overvektig! Ungene her vi bor er veldig aktive og leker ute så ofte de kan, men løping, klatring, sykling og fotball. Alle mine tre har hatt gode mager de første årene, men det har normalisert seg i 5 års alderen (hun minste er bare 2,5 ennå da). Så mange av de du så, kan jo ha "valpefettet" i behold ennå, slik at de strekker seg og blir slankerer mot skolestart. Men det må være trist å erfare at en ikke klarer å hoppe over hinder eller løpe slik som de andre fordi en er for tung.... Så flott at barna er aktive der dere bor Det har jo mye å si. Jeg husker godt det første stedet jeg bodde som liten, vi lekte boksen går osv hele ettermiddagen og kvelden, syklet, bygde hytter, akte på akebrett og var i aktivitet hele tiden. Da vi flyttet, kom vi til et sted med mye mindre barn, og jeg satt mye inne med nesen i en bok. Så miljøet har nok mye å si. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 uff, ja det høres leit ut for de små å ikke klare å være helt "med" på alt i turnøvelsene... men enig med prust i at noen kan ha litt babyfett igjen som kan bli borte ved skolestart. jeg har i alle fall sett mange barn strekke seg i 4-6 års alderen. og da er det gjerne et fåtall igjen som er overvektige. men det er selvsagt kjempetrist for de det gjelder uansett da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ser også i min datters klasse at antall som vil sies å være overvektige er høyere enn det var på min tid. Men det er jo fint at de går på tur da - all aktivitet hjelper. Viktig at ikke andre påpeker at noen er litt store - det kan virkelig skade selvfølelsen hos små sjeler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg tror du idylliserer din egen barndom, men det er nå så. :-) Det er et faktum at befolkningen blir stadig tyngre, både barn og voksne. Det er ikke noe man trenger å spekulere i lengre, det er et faktum at andelen overvektige barn har økt, og øker stadig. Dette med "valpefett" eller "babyfett" har etterhvert flere "eksperter" gått ut og sagt at ikke stemmer. Fett er fett, og det er ikke bra for 2-3-åringer å være overvektige uansett. Dessuten mener mange at foreldrene lett overser barnas overvekt fordi de argumenterer med "valpefett". Så - ja - det er mange overvektige barn. Rent samfunnsmessig er det et stort problem, og et problem som vil vokse hvis man ikke greier å gjøre noe med det. Også på individnivå er det et problem for mange av barna, og kan gi helsemessige problemer. Men jeg skjønner ikke helt hva du ville med innlegget ditt. Personlig så vil jeg noe helt konkret. Jeg vil at fysisk aktivitet skal få langt større plass i både barnehage og skole. Jeg mener det er for sent å ta tak i problematikken når barna begynner på skolen, fordi mange av dem allerede har utviklet stor overvekt. Jeg mener at barnehagene må legge mer opp til fysisk aktivitet, og ikke i så stor grad roe ned barna for å få en stillere barnehage. Barnehagene bør ha fysisk aktivitet på planen minst 3 ganger i uka. Helst hver dag. Det er ikke nok med "fri-lek" fordi en del barn velger passiv lek som å sitte i ro i sandkassa eller sitte på huska. De må aktiviseres for å forebygge vektproblemer og for å hjelpe de med vektproblemer. Jeg tror ikke det hjelper at man sier "stakkars små" og ser skrått på både de klossete, tjukke barna og foreldrene deres, og tenker sitt om familienes kosthold og hverdag. Jeg tror dette må tas tak i på en mer organisert måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, jeg synes også synd på disse barna. Det merkelige er at det nesten er et "ikke tema" å gjøre noe med det. Jeg synes det er en selvfølge at man også kan lære barn om kosthold og trening. Selvsakt på barns premisser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stakkars små Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 PÅ noen var det kanskje snakk om babyfett, men markerte pupper på fireåringer, solide dobbelthaker og lår på størrelse med mine er ikke "litt for mye", og ei heller noe som kommer over natten. Veldig mange foreldre velger jo å tro at det ordner seg selv, og gir ungene pølser, søtt pålegg, saft og brus daglig, kjeks og annen fyllmasse. Noen er uheldige, flinke med kost og bevegelse, og er fortsatt store, men da har jo kroppen det mye bedre Og antallet mennesker med slike prblemer burde være omtrent det samme fra generasjon til generasjon, vi nærmer oss jo USA snart. Vi var nylig i et mæte i barnehagen, og det var ikke til å unngå å se at de største foreldrene med de rundeste ungene var de som var ivrigst rundt kakefatet. De andre barna tok en bit og løp for å leke, men disse søsknene (og foreldrne) sto rundt bordet og gumlet og fråtset. Jeg synes det er trist ja. Jeg hadde derimot ikke tenkt over det om de ungene gjorde som de andre barna, forsynte seg med ett stykke og løp av gårde. Jeg tror heller ikke jeg idylliserte min egen barndom, javisst hadde noen grov benbygning, men det var ikke snakk om valker, dobbelthaker og slike motoriske problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Men det er jo utrolig flott at de går på turn, da! I klassen til jenta mi er det kun ei jente med dette problemet, så vidt jeg husker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Her jeg bor ser jeg få overvektige barn i den alderen du nevner. I barnehagen har jeg vel ikke sett noen som ikke ligger innenfor normalen. Jeg synes det er flere overvektige i skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 PÅ noen var det kanskje snakk om babyfett, men markerte pupper på fireåringer, solide dobbelthaker og lår på størrelse med mine er ikke "litt for mye", og ei heller noe som kommer over natten. Veldig mange foreldre velger jo å tro at det ordner seg selv, og gir ungene pølser, søtt pålegg, saft og brus daglig, kjeks og annen fyllmasse. Noen er uheldige, flinke med kost og bevegelse, og er fortsatt store, men da har jo kroppen det mye bedre Og antallet mennesker med slike prblemer burde være omtrent det samme fra generasjon til generasjon, vi nærmer oss jo USA snart. Vi var nylig i et mæte i barnehagen, og det var ikke til å unngå å se at de største foreldrene med de rundeste ungene var de som var ivrigst rundt kakefatet. De andre barna tok en bit og løp for å leke, men disse søsknene (og foreldrne) sto rundt bordet og gumlet og fråtset. Jeg synes det er trist ja. Jeg hadde derimot ikke tenkt over det om de ungene gjorde som de andre barna, forsynte seg med ett stykke og løp av gårde. Jeg tror heller ikke jeg idylliserte min egen barndom, javisst hadde noen grov benbygning, men det var ikke snakk om valker, dobbelthaker og slike motoriske problemer. "Grov benbygning" er en form for idyllisering det også. Akkurat som "valpefett". Problemet er at jeg vet ikke om jeg skal oppfatte deg som seriøs, eller om du bare er ute etter å "rakke ned på" en hel gruppe av befolkningen. Du er full av fordommer mot overvektige, og full av underlige forestillinger om hvem som er overvektige og hva slags innstilling de menneskene har. Det er slett ikke alltid sånn at tjukke foreldre = tjukke barn. Mange ganger, ja, men du ser også mange eksempler på tynne foreldre som trener og spiser bare salat, og unger som er tjukke og spiser godteri, mens foreldrene snakker om "babyfett". Og du ser tjukke foreldre med tynne barn. Vi tilhører sistnevnte gruppe. Jeg er svært overvektig, mannen min litt overvektig. Og ungene er en normalvektig og en på grensen til undervektig. Jeg vet inderlig godt at overvekt er et problem, og nettopp fordi det er så vanskelig å ta tak i dette i voksen alder har vi vært veldig bevisste i forhold til å forebygge overvekt hos ungene. Vi er nøye med kostholdet, og prøver å stiumlere til fysisk aktivitet. Og det er altså FORDI vi selv har kjent overvekten på kroppen, og vet hvor vanskelig det er når kiloene først sitter der. Selv om jeg er overvektig er jeg da ikke bevisstløs. Det er ikke i hodet jeg er tjukk, for å si det sånn. Det er synd at du har så sterke fordommer mot overvektige. For slike holdninger bidrar til at problemet forblir tabu, og ingen tør ta tak i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Ja, jeg synes også synd på disse barna. Det merkelige er at det nesten er et "ikke tema" å gjøre noe med det. Jeg synes det er en selvfølge at man også kan lære barn om kosthold og trening. Selvsakt på barns premisser. Helt enig. Kostholdsopplæring burde inn både i barneskolen og i barnehagen. Sammen med mer fysisk aktivitet. Barna kan godt lære om hvordan kroppen virker, og hva som gjør at den "virker best". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stakkars små Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 "Grov benbygning" er en form for idyllisering det også. Akkurat som "valpefett". Problemet er at jeg vet ikke om jeg skal oppfatte deg som seriøs, eller om du bare er ute etter å "rakke ned på" en hel gruppe av befolkningen. Du er full av fordommer mot overvektige, og full av underlige forestillinger om hvem som er overvektige og hva slags innstilling de menneskene har. Det er slett ikke alltid sånn at tjukke foreldre = tjukke barn. Mange ganger, ja, men du ser også mange eksempler på tynne foreldre som trener og spiser bare salat, og unger som er tjukke og spiser godteri, mens foreldrene snakker om "babyfett". Og du ser tjukke foreldre med tynne barn. Vi tilhører sistnevnte gruppe. Jeg er svært overvektig, mannen min litt overvektig. Og ungene er en normalvektig og en på grensen til undervektig. Jeg vet inderlig godt at overvekt er et problem, og nettopp fordi det er så vanskelig å ta tak i dette i voksen alder har vi vært veldig bevisste i forhold til å forebygge overvekt hos ungene. Vi er nøye med kostholdet, og prøver å stiumlere til fysisk aktivitet. Og det er altså FORDI vi selv har kjent overvekten på kroppen, og vet hvor vanskelig det er når kiloene først sitter der. Selv om jeg er overvektig er jeg da ikke bevisstløs. Det er ikke i hodet jeg er tjukk, for å si det sånn. Det er synd at du har så sterke fordommer mot overvektige. For slike holdninger bidrar til at problemet forblir tabu, og ingen tør ta tak i det. Er jeg full av fordommer da jeg sier at mange overvektige spiser feil og beveger seg for lite? Jeg er fullstendig klar over at en del er store uansett hva de gjør, men det burde ikke være så mange flere i dag enn for 20 år siden, genene våre forandrer seg ikke så fort. Men jeg husker at en gutt i klassen alltid ble kjørt og hentet på skolen, det syntes vi var rart. Nå skal mine barn gå på samme skole, og det er fullt av biler der morgen og ettermiddag. Jeg ser jo blant veninner at kjeks og saft på flaske blir introdusert som hverdagskost veldig tidlig, jeg vil si det er å stikke hodet i sanden å ikke se slik utvikling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1901979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Helt enig. Kostholdsopplæring burde inn både i barneskolen og i barnehagen. Sammen med mer fysisk aktivitet. Barna kan godt lære om hvordan kroppen virker, og hva som gjør at den "virker best". Ja, det er nettopp det jeg har fokusert på i flere år med min 7-åring. De fikk også et flott lite hefte på skolen i fjor ang. blodsukker. (Eller "ork" som vi kaller det) Der så du hvordan blodsukkeret virker i forhold til hva du spiser. Virkelig bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Alt var mye bedre før, det vil enhver generasjon si... I min sønns trinn (39 førsteklassinger) er det ei jente som _kanksje_ er litt på grensen, ellers ingen. Jeg synes ikke det er spesielt mange feite unger. Når de nærmer seg tenårene kan det hende saken stiller seg anderledes. Jeg er forresten heller ikke helt sikker på hva du ville med ditt innlegg. Var det f.eks. at du ville fremheve hvor flikt du/dere selv er til å trimme/spise sunt? Eller ville du bare generelt komme med dine veloverveide synspunkter på "de tjukke"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Kanskje det er mange overvektige barn på turningen nettopp fordi de har foreldre som passer på at de holder seg i aktivitet? Jeg synes ikke jeg ser mange overvektige småbarn, i barnehagene barna våre går og har gått i kan jeg ikke huske noen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stakkars små Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Alt var mye bedre før, det vil enhver generasjon si... I min sønns trinn (39 førsteklassinger) er det ei jente som _kanksje_ er litt på grensen, ellers ingen. Jeg synes ikke det er spesielt mange feite unger. Når de nærmer seg tenårene kan det hende saken stiller seg anderledes. Jeg er forresten heller ikke helt sikker på hva du ville med ditt innlegg. Var det f.eks. at du ville fremheve hvor flikt du/dere selv er til å trimme/spise sunt? Eller ville du bare generelt komme med dine veloverveide synspunkter på "de tjukke"? Nei, det var ikke det jeg ønsket. Men jeg synes det er en veldig trist utvikling, og verre vil det nok bli, med den "stikke hodet i sanden"-holdningen mange har. Alle vet at det er slik, men likevel blir barn kjørt hit og dit, søtsaker og mat får stadig større plass i livet vårt osv. Pluss at mange skylder på hvalpefett osv. Men det er jo lettere enn å faktisk lage sunn mat og bruke kroppen i hverdagen, det krever litt av foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Er jeg full av fordommer da jeg sier at mange overvektige spiser feil og beveger seg for lite? Jeg er fullstendig klar over at en del er store uansett hva de gjør, men det burde ikke være så mange flere i dag enn for 20 år siden, genene våre forandrer seg ikke så fort. Men jeg husker at en gutt i klassen alltid ble kjørt og hentet på skolen, det syntes vi var rart. Nå skal mine barn gå på samme skole, og det er fullt av biler der morgen og ettermiddag. Jeg ser jo blant veninner at kjeks og saft på flaske blir introdusert som hverdagskost veldig tidlig, jeg vil si det er å stikke hodet i sanden å ikke se slik utvikling. At du er full av fordommer, tviler i grunn ikke jeg på. Synes det lyser av innlegget ditt. Og jeg er helt sikker på at mange med tynne barn har et akkurat like dårlig/bra kosthold som mange med tykke barn, og som er tykke selv. Det er veldig forskjellig hva mennesker tåler, og hva de kan spise. Det sto det blant annet om i en artikkel i Dagbladet forrige fredag (tror jeg det var). Det sto forresten også at det er bedre å være tykk og aktiv enn tynn og inaktiv, men jeg ser aldri noen her inne snakke om hvor "slemme" foreldrene er som ikke sørger for at ungene beveger seg. De gangene det blir skrevet noe om det, er det "alltid" med overvektsproblematikk inne i bildet. Jada, det er synd at noen unger er overvektige - kanskje. Men det er faktisk ikke verdens undergang å ha noen kilo for mye. Det er den sosiale stigmatiseringen som ødelegger - de rare blikkene voksne som deg sender barna som trenger en puff i baken for å komme opp. Holdningen fra samfunnet om at overvektige er mindre verdt. Lær unger å bli glade i seg selv! Da løser det meste seg. Om de får diabetes i voksen alder, er det selvfølgelig synd. Men selv det er ikke verdens undergang. Jeg vet forresten hva jeg snakker om. Har vært veldig overvektig tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hvis det var såpass ille å se de barna som faktisk blir sendt (vel, de blir sikkert kjørt) på turning, og altså ikke bare står rundt kakefatet og gomler, tenk da hva slags tilstander som kan skjule seg hjemme hos de virkelig passive familiene! Selv husker jeg ikke så mye om kroppsstørrelsene på mine jevnaldrende fra da jeg var 3-5 år. Men jeg vet en ting som har endret seg fra min oppvekst, og det er idealet for hvor slanke barn skal være. Mange som i min tid ble regnet som "helt vanlige" - altså ikke syltynne, men helt OK kropp etter datidens idealer - blir klassifisert som overvektige nå. Det virker som om alt blir presset mot ytterlighetene - enten sylslank, og dermed aktiv, sunn og fornuftig - eller feit, og dermed passiv, usunn og dum. Så enkel er ikke verden tror 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Helt enig. Kostholdsopplæring burde inn både i barneskolen og i barnehagen. Sammen med mer fysisk aktivitet. Barna kan godt lære om hvordan kroppen virker, og hva som gjør at den "virker best". Min førsteklassing har akkurat hatt besøk av helsesøster på skolen, som snakket om nettopp dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/#findComment-1902128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.