Gjest fridalida Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 uff, ja det høres leit ut for de små å ikke klare å være helt "med" på alt i turnøvelsene... men enig med prust i at noen kan ha litt babyfett igjen som kan bli borte ved skolestart. jeg har i alle fall sett mange barn strekke seg i 4-6 års alderen. og da er det gjerne et fåtall igjen som er overvektige. men det er selvsagt kjempetrist for de det gjelder uansett da... Nei, jeg er ikke enig i at det er kjempetrist for de det gjelder. Barn har stort sett ikke sånt forhold til kroppen sin. Det er vi voksne som sørger for at det får det. Snakker ikke om veldig overvektige, men tror ikke det bare er dem "stakkars små" er opptatt av. Barn klarer forskjellige ting. Kan godt hende det overvektige barnet må ha en dytt i rumpa fordi det er klossete - ikke fordi det er overvektig. Jeg er trener på all-idrett her hvor vi bor. For det første kjenner jeg meg ikke igjen i bildet om at det er så voldsomt mange overvektige barn - noen, kanskje litt flere enn for 20-30 år siden, men ikke fryktelig mange. For det andre er det helt utrolig store variasjoner i hva ungene får til. Noen er kjempemotoriske, andre er noen store kløner:) Veldig lett å skylde på vekta hvis kløna også har noen kilo for mye. Kanskje er det rett også, at for mange kilo er årsaken. Men det er ikke noe verre å være klønete for en overvektig enn for andre, dersom de slipper stigmatiserende voksne som bare ser vekt. Hvis folk kunne latt være og sett vekt, og i stedet se menneskene, hadde vi alle hatt det bedre. Og spesielt hadde de overvektige hatt det bedre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1902137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fridalida Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hvis det var såpass ille å se de barna som faktisk blir sendt (vel, de blir sikkert kjørt) på turning, og altså ikke bare står rundt kakefatet og gomler, tenk da hva slags tilstander som kan skjule seg hjemme hos de virkelig passive familiene! Selv husker jeg ikke så mye om kroppsstørrelsene på mine jevnaldrende fra da jeg var 3-5 år. Men jeg vet en ting som har endret seg fra min oppvekst, og det er idealet for hvor slanke barn skal være. Mange som i min tid ble regnet som "helt vanlige" - altså ikke syltynne, men helt OK kropp etter datidens idealer - blir klassifisert som overvektige nå. Det virker som om alt blir presset mot ytterlighetene - enten sylslank, og dermed aktiv, sunn og fornuftig - eller feit, og dermed passiv, usunn og dum. Så enkel er ikke verden tror Vel talt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1902139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 At du er full av fordommer, tviler i grunn ikke jeg på. Synes det lyser av innlegget ditt. Og jeg er helt sikker på at mange med tynne barn har et akkurat like dårlig/bra kosthold som mange med tykke barn, og som er tykke selv. Det er veldig forskjellig hva mennesker tåler, og hva de kan spise. Det sto det blant annet om i en artikkel i Dagbladet forrige fredag (tror jeg det var). Det sto forresten også at det er bedre å være tykk og aktiv enn tynn og inaktiv, men jeg ser aldri noen her inne snakke om hvor "slemme" foreldrene er som ikke sørger for at ungene beveger seg. De gangene det blir skrevet noe om det, er det "alltid" med overvektsproblematikk inne i bildet. Jada, det er synd at noen unger er overvektige - kanskje. Men det er faktisk ikke verdens undergang å ha noen kilo for mye. Det er den sosiale stigmatiseringen som ødelegger - de rare blikkene voksne som deg sender barna som trenger en puff i baken for å komme opp. Holdningen fra samfunnet om at overvektige er mindre verdt. Lær unger å bli glade i seg selv! Da løser det meste seg. Om de får diabetes i voksen alder, er det selvfølgelig synd. Men selv det er ikke verdens undergang. Jeg vet forresten hva jeg snakker om. Har vært veldig overvektig tidligere. Nemlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1902253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vektsliter Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Overvektige barn er ikke pent og se på, men det er sannelig ikke overvektige voksne heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1902264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fineline Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hvis det var såpass ille å se de barna som faktisk blir sendt (vel, de blir sikkert kjørt) på turning, og altså ikke bare står rundt kakefatet og gomler, tenk da hva slags tilstander som kan skjule seg hjemme hos de virkelig passive familiene! Selv husker jeg ikke så mye om kroppsstørrelsene på mine jevnaldrende fra da jeg var 3-5 år. Men jeg vet en ting som har endret seg fra min oppvekst, og det er idealet for hvor slanke barn skal være. Mange som i min tid ble regnet som "helt vanlige" - altså ikke syltynne, men helt OK kropp etter datidens idealer - blir klassifisert som overvektige nå. Det virker som om alt blir presset mot ytterlighetene - enten sylslank, og dermed aktiv, sunn og fornuftig - eller feit, og dermed passiv, usunn og dum. Så enkel er ikke verden tror Det har du helt rett i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1902278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hvis det var såpass ille å se de barna som faktisk blir sendt (vel, de blir sikkert kjørt) på turning, og altså ikke bare står rundt kakefatet og gomler, tenk da hva slags tilstander som kan skjule seg hjemme hos de virkelig passive familiene! Selv husker jeg ikke så mye om kroppsstørrelsene på mine jevnaldrende fra da jeg var 3-5 år. Men jeg vet en ting som har endret seg fra min oppvekst, og det er idealet for hvor slanke barn skal være. Mange som i min tid ble regnet som "helt vanlige" - altså ikke syltynne, men helt OK kropp etter datidens idealer - blir klassifisert som overvektige nå. Det virker som om alt blir presset mot ytterlighetene - enten sylslank, og dermed aktiv, sunn og fornuftig - eller feit, og dermed passiv, usunn og dum. Så enkel er ikke verden tror Det har du helt rett i laban. Og det er heller ikke slik at slanke barn=spreke barn. Kroppskontroll, styrke og hurtighet er ikke nødvendigvis best hos de slanke barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1902668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Nei, det var ikke det jeg ønsket. Men jeg synes det er en veldig trist utvikling, og verre vil det nok bli, med den "stikke hodet i sanden"-holdningen mange har. Alle vet at det er slik, men likevel blir barn kjørt hit og dit, søtsaker og mat får stadig større plass i livet vårt osv. Pluss at mange skylder på hvalpefett osv. Men det er jo lettere enn å faktisk lage sunn mat og bruke kroppen i hverdagen, det krever litt av foreldrene. Tror de fleste unger har det helt fint, jeg, selv om de ikke har så flinke foreldre som dine barn har! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244519-overvektige-barn/page/2/#findComment-1903589 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.