Gå til innhold

Hvor mye lekser får din 2. klassing?

Anbefalte innlegg

Mine andre klassinger har leselekse til hver dag, som oftest en side.

De har også en side matte lekse, en side skrive lekse og en side med diktatøvelse, som skal være ferdig i løpet av to skole uker.

Matte/skrive leksene, deler vi opp og gjør litt de dagene vi har tid, sånn at de ikke blir sittende pal de to siste dagene før innlevering.

Mine to hadde omtrent like mye lekser i førsteklasse, så overgangen er ikke så stor for oss, men noen dager kan det bli rikitig hektisk, særlig for den ene av dem, som sliter litt med skrivingen.

Fortsetter under...

Vesla her har også fått penskrift, jeg ble svært overrasket over at 7 åringer skulle lære det allerede.

Vi var da ganske mye eldre før vi begynte med det?

Jeg meneå huske at vi startet med dette i tredjeklasse, men jeg vet ikke. Uansett syns jeg det er å legge unødig press på barna at det å skrive penest er viktigst, de får stjerne i boka om de gjør det pent og ryddig. Sist uke var det noen i klassen som ikke fikk stjerne fordi de ikke hadde gjort det pent nok.

Sånt gjør meg utrolig provosert og jeg blir veldig lei meg på disse barnas vegne.

Jeg har snakket med klasse kontakten om det, tatt det opp med læreren, så får vi se hva det blir ut av det.

Samfunnet vårt er nok konkurranse preget i utgangspunktet syns jeg og å utsette barna for dette allerede som 7 åringer syns jeg er altfor drøyt.

Tenk så vondt det er å være 7 år og kanskje den eneste i klassen som ikke får en slik stjerne, og kanskje får han/hun heller ikke hjelp til leksene hjemme. *rister på hodet*

Gjest barn er barn

Vi får heldigvis også neste ukes lekser med hjem før helgen. Denne uken hadde de 3 mattelekser, 2 lekser i skriving i ABC bok og en formskriftlekse. I tillegg var det leselekse til hver dag.

Hos oss går det forsåvidt ganske greit, for vesla her er blitt veldig flink til å lese, men jeg hadde besøk av to andre mammaer i går kveld og de var rett og slett litt fortvila, fordi de hadde hatt unger som gråt over leksene hver ettermiddag i forrige uke.

Torsdagsleksen denne uken er f.eks 36 regnestykker, og selv om vesla og jeg satt med den på søndag og var opplagte så var det temmelig mye syntes jeg.

36 regnestykker? Hva slags terrorlærer er det ungen din har??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...