Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med at min 2.klassing får leselekser hver dag, lurer jeg på hvordan disse skal gjøres. Jeg vil at hun skal lese hver tekst tre ganger eller mer om teksten ikke går glatt da. Har skjønt at det er viktig at teksten automatiseres, slik at hjernen gjenkjenner teksten og kan lese det raskere senere. Er dette nok? Overdrevent?

Hvordan gjør dere det? Og dere som er lærere, er det riktig oppfattet at det er litt av formålet med leseleksen?

Videoannonse
Annonse
Gjest abrahamsen
Skrevet

Min sønns lærer sier at leseleksen skal leses fem ganger. De som las godt skulle lese tre ganger.

Skrevet

Læreren til vår 2.klassing har også presisert at det er det å automatisere lesingen som er viktig. Derfor står det på vår lekseplan at alle leselekser skal leses minst 3 ganger.

Skrevet

Læreren til vår 2.klassing har også presisert at det er det å automatisere lesingen som er viktig. Derfor står det på vår lekseplan at alle leselekser skal leses minst 3 ganger.

OK, takk! Vi har ikke fått beskjed fra skolen, men jeg har høret det fra andre. Da er det greit med 3 til 5 ganger etter tekstens art og innhold. :o)

Skrevet

Min sønns lærer sier at leseleksen skal leses fem ganger. De som las godt skulle lese tre ganger.

OK. Hun leser godt, så da er 3 ganger bra. For vanskelig tekst blir det 5. :o)

Skrevet

Minst 5 ganger. Dvs 5 ganger de gangene det går glatt, når det ikke går glatt skal de lese til det går glatt.

Praktiserte dette på min nå 5.klassing, og hun leser nå bedre enn mange voksne, så jeg tror det har noe for seg.

Lesing er veldig viktig, og kommer de godt i gang med lesinga tror jeg andre fag går smidigere.

Hilsen

Skrevet

Minst 5 ganger. Dvs 5 ganger de gangene det går glatt, når det ikke går glatt skal de lese til det går glatt.

Praktiserte dette på min nå 5.klassing, og hun leser nå bedre enn mange voksne, så jeg tror det har noe for seg.

Lesing er veldig viktig, og kommer de godt i gang med lesinga tror jeg andre fag går smidigere.

Hilsen

Hmm, da blir det enda mer lesing. Ikke fornøyd med det, jenta mi. Men det er vel normalt.

Skrevet

Hmm, da blir det enda mer lesing. Ikke fornøyd med det, jenta mi. Men det er vel normalt.

Ja, vi hadde noen runder her før de innordnet seg :-)

Det kommer jo selvfølgelig helt an på hvor lang leksa er også, leseleksa til min 2 klassing er veldig kort.

Hilsen

Skrevet

Ja, vi hadde noen runder her før de innordnet seg :-)

Det kommer jo selvfølgelig helt an på hvor lang leksa er også, leseleksa til min 2 klassing er veldig kort.

Hilsen

Hun får tre til fem sider. Det er fire til syv linjer på hver side. Det er kanskje hverken lite eller mye?

Hun leste flere bøker (leseløve/pirat) både med liten og stor skrift våren i 1. klasse, Men jeg hadde ikke skjønt det med trening på automatisert lesing, så jeg har nok ikke trent henne på det med flere gjennomlesninger. Begynte nå i høst ;o)

Skrevet

Hun får tre til fem sider. Det er fire til syv linjer på hver side. Det er kanskje hverken lite eller mye?

Hun leste flere bøker (leseløve/pirat) både med liten og stor skrift våren i 1. klasse, Men jeg hadde ikke skjønt det med trening på automatisert lesing, så jeg har nok ikke trent henne på det med flere gjennomlesninger. Begynte nå i høst ;o)

Vi har bare en side. Det er veldig lite tekst.

Små setninger som: Vi er her.

Her er vi. Her er Lolo. Lolo lo.

Utrolig kjedelig, så jeg gleder meg til det blir litt mer utfordrende kan du si :-)

Hilsen

Skrevet

Min sønn gikk i 2. klasse i fjor. Han knotet veldig med lesingen til å begynne med, så da måtte han lese 5 ganger. Det var en kamp å få han til å lese.

Etterhvert så han selv resultater og innså poenget med å kunne lese. Jeg motiverte han ved å ta tiden første og siste gangen han leste. Han ble alltid så glad over å se framgangen.

Jeg pleide å stille spørsmål fra teksten etterpå for å se om han fikk med seg hva han leste, og det hadde han. På slutten av skoleåret leste han teksten alene et par ganger før han leste høyt til meg.

Noe annet jeg gjorde for å få han til å se nytten av å lese var å gjemme lapper rundt i huset. Hver lapp førte til en ny lapp, hvis han klarte å lese hva som sto der. F eks "under puta i sofaen". Den siste lappen førte til en premie. Det var en strålende gutt som gjennomførte oppgavene!

Skrevet

Vi har bare en side. Det er veldig lite tekst.

Små setninger som: Vi er her.

Her er vi. Her er Lolo. Lolo lo.

Utrolig kjedelig, så jeg gleder meg til det blir litt mer utfordrende kan du si :-)

Hilsen

Den der teksten husker jeg godt fra i fjor :)

Skrevet

Min sønn gikk i 2. klasse i fjor. Han knotet veldig med lesingen til å begynne med, så da måtte han lese 5 ganger. Det var en kamp å få han til å lese.

Etterhvert så han selv resultater og innså poenget med å kunne lese. Jeg motiverte han ved å ta tiden første og siste gangen han leste. Han ble alltid så glad over å se framgangen.

Jeg pleide å stille spørsmål fra teksten etterpå for å se om han fikk med seg hva han leste, og det hadde han. På slutten av skoleåret leste han teksten alene et par ganger før han leste høyt til meg.

Noe annet jeg gjorde for å få han til å se nytten av å lese var å gjemme lapper rundt i huset. Hver lapp førte til en ny lapp, hvis han klarte å lese hva som sto der. F eks "under puta i sofaen". Den siste lappen førte til en premie. Det var en strålende gutt som gjennomførte oppgavene!

Kreativ mamma, du! :o)

Skrevet

Vi har bare en side. Det er veldig lite tekst.

Små setninger som: Vi er her.

Her er vi. Her er Lolo. Lolo lo.

Utrolig kjedelig, så jeg gleder meg til det blir litt mer utfordrende kan du si :-)

Hilsen

He he. Lurer på om det er bedre for trening av automatisert lesing med slike tekster. Det er der funderingen min begynte!

Skrevet

Vi kuttet ganske fort ut at ungen skulle lese samme tekst flere ganger etter hverandre i samme "lekseøkt", men han leser gjerne samme boka flere ganger fordelt over flere dager. Ellers blir han bare lei, han er forøvrig en svært god leser og forstår godt det han leser.

Skrevet

Min sønn gikk i 2. klasse i fjor. Han knotet veldig med lesingen til å begynne med, så da måtte han lese 5 ganger. Det var en kamp å få han til å lese.

Etterhvert så han selv resultater og innså poenget med å kunne lese. Jeg motiverte han ved å ta tiden første og siste gangen han leste. Han ble alltid så glad over å se framgangen.

Jeg pleide å stille spørsmål fra teksten etterpå for å se om han fikk med seg hva han leste, og det hadde han. På slutten av skoleåret leste han teksten alene et par ganger før han leste høyt til meg.

Noe annet jeg gjorde for å få han til å se nytten av å lese var å gjemme lapper rundt i huset. Hver lapp førte til en ny lapp, hvis han klarte å lese hva som sto der. F eks "under puta i sofaen". Den siste lappen førte til en premie. Det var en strålende gutt som gjennomførte oppgavene!

Jeg pleier å lage en sånn skattejakt av den siste pakken i julekalenderen og påskeegget. :o) Da må de lete seg frem via lapper som det står f.eks. "Se i en liten skuff i gangen" og sånt på - vanvittig til stas!

Skrevet

Jeg pleier å lage en sånn skattejakt av den siste pakken i julekalenderen og påskeegget. :o) Da må de lete seg frem via lapper som det står f.eks. "Se i en liten skuff i gangen" og sånt på - vanvittig til stas!

Vi gjorde sånn med påskeeggene i år etter tips fra deg :) Det var stor suksess. Vi hadde en tanteunge her, og hun måpte hele tiden, for hun hadde visst ikke vært med på å leite etter påskeegg før.

Skrevet

Min sønn gikk i 2. klasse i fjor. Han knotet veldig med lesingen til å begynne med, så da måtte han lese 5 ganger. Det var en kamp å få han til å lese.

Etterhvert så han selv resultater og innså poenget med å kunne lese. Jeg motiverte han ved å ta tiden første og siste gangen han leste. Han ble alltid så glad over å se framgangen.

Jeg pleide å stille spørsmål fra teksten etterpå for å se om han fikk med seg hva han leste, og det hadde han. På slutten av skoleåret leste han teksten alene et par ganger før han leste høyt til meg.

Noe annet jeg gjorde for å få han til å se nytten av å lese var å gjemme lapper rundt i huset. Hver lapp førte til en ny lapp, hvis han klarte å lese hva som sto der. F eks "under puta i sofaen". Den siste lappen førte til en premie. Det var en strålende gutt som gjennomførte oppgavene!

Så utrolig kreativt og smart!

:-)

Skrevet

Vi gjorde sånn med påskeeggene i år etter tips fra deg :) Det var stor suksess. Vi hadde en tanteunge her, og hun måpte hele tiden, for hun hadde visst ikke vært med på å leite etter påskeegg før.

Jeg gjorde det første gangen påska 2004 og de to påskene siden har ungene snakket om det leeeeenge før påske og bedt om at jeg kunne lage påskeegg-skattejakt. :o)

Til jul i 2004 gjemte jeg den siste kalenderpakken i vaskemaskina - det snakker de om enda. :o)

Skrevet

Min andreklassing får en side som alle skal lese og en side som er frivillig å lese - til hver dag. All tekst skal leses 3 ganger.

På side 1 er det av typen: "Siri rir. Se is Ole. Ola sa sil."

På side 2 (første gang i går) var det mer vanlige "dikt" på 4-8 linjer.

Gutten min kan lese, men han er ganske makelig anlagt og vil helst ikke lese mer enn nødvendig. Jeg har så lyst at han skal se gleden av å lese, og bli nysgjerrig på hva neste line inneholder!

En annen ting: Det er tydelig at han kun oppfatter 1 og 1 bokstav om gangen - altså han gjenkjenner ikke hele ordet på en gang, slik jeg gjør når jeg leser. Når kan en forvente at han leser ord for ord, og ikke bare bokstav for bokstav?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...