Gjest nå skal jeg pensjonere meg som husmor Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hvilke plikter og oppgaver i hjemmet etc. har deres barn? Jeg er alenemor og har en på 16, en på 15, to på 12. Jeg har nok satt min ære i å være på tilbudssiden, så husarbeidet er det jeg som gjør, oppvasken (ikke oppvaskmaskin), klesvasken (fellesvaskeri i kjeller) og annet forefallende, samt mesteparten av matlagingen. De to eldste kan godt lage middager, men da lager de kun til seg selv eller hverandre, ikke for flere!? Vi har lite å rutte med økonomisk, så jeg klarer ikke gi dem faste ukepenger. Jeg merker imidlertid nå at særlig den eldste, kanskje, ikke føler seg som en del av familien, kanskje fordi han ikke bidrar noe til fellesskapet? Hva gjør dere andre - eller - hva krever dere? Jeg er på vei over i ny jobb og har ikke lenger verken tid eller overskudd eller ser meningen i at jeg skal være hustjener her hjemme - jeg vet det er vel seint å begynne - men bedre seint enn aldri. Så: Hvordan gjør dere andre det? Og dersom ungene nekter - hvilke konsekvenser har dere for det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244535-hvilke-plikter-og-jobber-har-deres-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Mine barn er 12 og 16. Han på 16 skal (i prinsippet) lage middag de dagene jeg er på jobb, da skal middagen stå på bordet kl. 16. Dersom han ikke gjør det? Da sier jeg at "i dag finner alle seg mat selv, og rydder opp etter seg selv!". Søsteren på 12 lager også middag, så dette deler de på. Begge holder orden på sine egne ting, en selvfølge i grunn! Ellers prøver jeg å lære dem å SE hva som skal gjøres, og gjøre dette uten at jeg spør. F.eks. dersom vi er sent ute om morgenen, er det den med best tid som rydder etter frokost. Dersom jeg må rett ut etter middag, må den som er igjen rydde, og UTEN at jeg må spørre! For meg er det viktigere at de SER disse tingene, enn at de gjør noe etter at jeg har mast i timesvis... Jeg TROR jeg har lykkes noenlunde, jeg legger merke til små ting de gjør, og når jeg kommenterer det, svarer de at "Det er vel ikke meningen at du skal gjøre alt, mamma, vi bor jo her alle sammen". He-he, de vet hva de skal si i hvert fall! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244535-hvilke-plikter-og-jobber-har-deres-barn/#findComment-1901673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aisha1365380364 Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 I den alderen kan de jo f.eks ha ansvar for en klesvask i uka - fra den settes på til den ligger i skapene/ er brettet sammen. En middag hver er ikke for mye forlangt - altså at man finner en dag hvor det passer i forhold til fritidsaktiviteter osv, og sier at den dagen skal h*n lage middag. De kan jo få bestemme selv hva de vil lage? Siden dere er fem stykker, kan man jo finne en fast vaskedag i uka, det er fort gjort da alle bidrar. En vasker badet, en rydder bort aviser/papir og tørker støv/ vasker av bord og benker, en støvsuger gulvet, en vasker gulvet i de rommene som trenger det osv Dette innebærer ikke mer enn et par timers jobb i uka per unge, men ville antakeligvis gjort underverker i heimen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244535-hvilke-plikter-og-jobber-har-deres-barn/#findComment-1919588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.