Gå til innhold

Når forventer dere at barna tar ansvar for lekser, gymtøy osv selv?

Anbefalte innlegg

Gjest snart skolemamma

Dårlig overskrift kanskje...

Jeg mener at barna selv setter seg ned med lekser, og gjør det de skal, uten å måtte gjetes. At de husker å pakke gymtøy uten at noen sier det til dem (eller verre, pakker det for dem).

Hva med matpakke? Jeg vet at en del foreldre smører mat til alle, det er jo greit, men nok forventer dere at barna skal kunne greie å selv lage maten, putte i matboks og ta den med seg?

Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg godt husker mine venninner og jeg ta ansvar for leksene, det var aldri noen som minnet oss på det, eller sjekket at det ble gjort. Men vi var ett år eldre da vi begynte på skolen, og vi var veldig skoleflinke. Det var også mye mer vanlig å komme hjem tl tomt hus, og gjøre lekser alene.

Nå virker det som om ingen barn fikser dette, eller er det heller slik at de som fikser ting selv ikke blir nevnt, men at problemer med skolen ofte blir tatt opp? Kanskje fordi barn nå har lengre dager og er mer slitne? Eller blir det lett en vane, at de ikke orker sitte og strevelitt, men roper på foreldre med en gang?

Fortsetter under...

Jeg måtte også ta ansvar for egne lekser da jeg vokste opp, men matpakken tok min mor seg av :)

Jeg ordner matpakke og frokost til barna mine med glede. Hos oss er det mest praktisk pga lite kjøkken og 4 unger.

Datteren min begynte å ta ansvar for lekser og pakking av gym- og badetøy da hun gikk i 3. klasse. Sønnen min går nå i 3. klasse. Jeg må se til at han gjør leksene sine. Gymsaker må jeg også pakke. I fjor måtte jeg følge med at han kledte seg bra og tok skolesekken med seg da han gikk ut døra. Det er ikke få ganger jeg har løpt etter han med sekken :)

Jeg tror egentlig at det er veldig individuelt når ungene tar ansvar for diverse selv. De er så forskjellige.

Niåringen min gjør leksene selv, men hun må minnes på at de må gjøres før hun skulle vært i seng. Nå har de studietid etter skolen hver dag (5. klasse), og leksene er gjort når hun kommer hjem fra skolen. I teorien, ihvertfall.

Matpakka fikser pappaen, men det er mest fordi har gjerne lager noe ekstra, salat, toast, eggebrød, omelett... Hun er ikke så glad i brødskiver. Hun smører seg mat selv ellers, og hadde fint klart å fikse et par skiver til skolen.

Når det gjelder gymtøy har vi problemer med å huske det vi voksne også :-|

Jeg tror det er veldig individuelt. Dessuten ER det også et faktum at barna har lange dager, og at mye av dagen er organisert.

Når det gjelder hvor flinke vi var da vi var barn så tror jeg nesten du må være den samme som snakker om "gode gamle dager da alle var slanke" lengre ned i en tråd her. :-) Nei, alle var ikke skoleflinke før heller. Alle gjorde ikke leksene sine uoppfordret.

Jeg tror den største forskjellen faktisk ligger i at foreldre i dag er mer engasjerte og ser hvor viktig skolen er. De fleste foreldre følger opp barna mer aktivt, og skolen forventer at foreldrene gjør det. Før var leksene mer barnets ansvar, på godt og vondt. Ja, vi lærte å ta ansvar, i allefall de fleste av oss, men det var også mange som kom på skolen uten å ha gjort leksene sine, og som hadde "glemt" både det ene og det andre.

Kanskje hverdagen rett og slett er blitt mer komplisert, og skolen krever mer av foreldrene enn før?

Gjest Vi velger ofte stessnivå selv

Jeg tror det er veldig individuelt. Dessuten ER det også et faktum at barna har lange dager, og at mye av dagen er organisert.

Når det gjelder hvor flinke vi var da vi var barn så tror jeg nesten du må være den samme som snakker om "gode gamle dager da alle var slanke" lengre ned i en tråd her. :-) Nei, alle var ikke skoleflinke før heller. Alle gjorde ikke leksene sine uoppfordret.

Jeg tror den største forskjellen faktisk ligger i at foreldre i dag er mer engasjerte og ser hvor viktig skolen er. De fleste foreldre følger opp barna mer aktivt, og skolen forventer at foreldrene gjør det. Før var leksene mer barnets ansvar, på godt og vondt. Ja, vi lærte å ta ansvar, i allefall de fleste av oss, men det var også mange som kom på skolen uten å ha gjort leksene sine, og som hadde "glemt" både det ene og det andre.

Kanskje hverdagen rett og slett er blitt mer komplisert, og skolen krever mer av foreldrene enn før?

Men dette med travle dager er jo noe vi foreldre også velger for så vidt. Vi er også avhengig av to inntekter for å få det til å gå rundt, men vi jobber ikke 100% begge to, har valgt et nøkternt hus, lite klær og frisørbesøk til oss voksne osv. Vi setter også begrensninger på hvor mange dager ungene får ha organiserte aktiviteter, jeg synes 3-4 dager hver uke blir altfor mye, mens andre synes det er passe :)

Jeg har en andreklassing, og han må vi passe på at han gjør lekser. Til hans forsvar er jo skaolen nettopp begynt etter ferien, så han har ikke helt kommet inn i lekserutiner ennå.. I fjor hadde de bare ei kort lekse hver uke - nå er det lekser hver dag.

Jeg er sykemeldt nå i september, og jeg tror jeg må få innarbeidet gode lekserutiner for ham denne måneden, så vil det sikkert svare seg videre.

Når det gjelder å huske gymtøy, er det uaktuelt for ham, fordi de bruker bare vanlig tøy i gymmen.

Å huske vannflaske om tirsdagen, er det jeg som gjør - for da skal de på tur.

Men jeg håper at mye av dette glir inn som rutine i løpet av høsten - vi får se!

Annonse

Har en 2. klassing nå. Ho har ingen oversikt over lekser eller hvilke dager de har turdag. (Dvs. kobler hvilken ukedag det er og husker at de skal på tur denne dagen)

Synes det er på tide at ho tar mer ansvar her selv, og kommer til å jobbe med det utover året.

Matpakke tar jeg nok en tid til. Mer praktisk. Ellers må ho stå opp tidligere for å rekke alt, og jeg kan sove lengre. Nå står vi opp samtidig.

Mine gjør stort sett lekser på eget initiativ, og har de venner med hjem ( og det har de vanligvis), gjøres leksene sammen. For oss foreldre er det vanligvis nok å sjekke over etterpå og høre dem i lesing. De går i 2. og 5. klasse. Av og til må de selvsagt bli minnt på det, men det er heller sjelden.

De lager seg brødmat selv og smører matpakke om morgenen.Og rydder opp etter frokost. De kan også gå hjemmefra og til skolen på egenhånd. Og gjør de prøver å gjøre husoppgavene sine før jeg kommer hjem, men rydding og støvsuging er visst lett å glemme. :-)

vedr matpakke:

Mine foreldre overlot dette ansvaret til oss barna fra første stund (ihvertfall for meg som yngst). Jeg tror nok at de tok det for gitt at det faktisk ble med mat hver dag, men det var mange, mange dager jeg ikke hadde med skolemat i det hele tatt! Rett og slett fordi jeg glemte tiden om morgenen....

Jeg bestemte meg derfor tidlig for at mine barn skulle slippe å ha ansvaret for dette fra et alt for tidlig tidspunkt. Det er vitkigere at de får i deg sunn og god mat enn at jeg slipper denne jobben.

Gjest barn er barn

Jeg forventer ikke at mine barn på snart 8 og 11 skal oppføre seg som voksne og være selvstendige og huske på alt.

De kan f.eks pakke gymtøy/badeklær selv, men 2.klassingen skal ikke ha ansvaret for å huske annenhver torsdag bading, det må jeg som voksen ha et overoppsyn med.

Niåringen min gjør leksene selv, men hun må minnes på at de må gjøres før hun skulle vært i seng. Nå har de studietid etter skolen hver dag (5. klasse), og leksene er gjort når hun kommer hjem fra skolen. I teorien, ihvertfall.

Matpakka fikser pappaen, men det er mest fordi har gjerne lager noe ekstra, salat, toast, eggebrød, omelett... Hun er ikke så glad i brødskiver. Hun smører seg mat selv ellers, og hadde fint klart å fikse et par skiver til skolen.

Når det gjelder gymtøy har vi problemer med å huske det vi voksne også :-|

Hva er eggebrød?

Hva er eggebrød?

Man tager en halvstekt baguette, skjærer i skiver, og vender i en blanding av egg, fløte og estragon. Og så steker man dem.

Og det er ikke så lenge siden mora til bestevenninna til jentungen ringte og stilte samme spørsmålet :-)

sammfunnskritiker

Så lenge barna bor hjemme, er barna mitt ansvar. For meg er ikke dette ferdigheter som kommer man på alder, men hvilket barn jeg har med å gjøre og barnets utvikling.

Jeg har f. eks et barn som kan være vimsete, han "assisterer" jeg mer en de andre!

Annonse

Man tager en halvstekt baguette, skjærer i skiver, og vender i en blanding av egg, fløte og estragon. Og så steker man dem.

Og det er ikke så lenge siden mora til bestevenninna til jentungen ringte og stilte samme spørsmålet :-)

Det hørtes godt ut, skal prøve å lage det en dag snart! :-)

Takk forresten! :)

vedr matpakke:

Mine foreldre overlot dette ansvaret til oss barna fra første stund (ihvertfall for meg som yngst). Jeg tror nok at de tok det for gitt at det faktisk ble med mat hver dag, men det var mange, mange dager jeg ikke hadde med skolemat i det hele tatt! Rett og slett fordi jeg glemte tiden om morgenen....

Jeg bestemte meg derfor tidlig for at mine barn skulle slippe å ha ansvaret for dette fra et alt for tidlig tidspunkt. Det er vitkigere at de får i deg sunn og god mat enn at jeg slipper denne jobben.

"Det er viktigere at de får i seg sunn og god mat enn at jeg slipper denne jobben."

Slik taler en ekte DOL-mamma!

God natt,

Godt og enkelt. Og gjerne med bacon ved siden av.

Høres godt ut, litt som ikke-søte arme riddere.

Men er det virkelig godt kaldt? Med kald bacon også? Og kan du komme med en mer nøyaktig oppskrift (hvor mye egg og fløte, skal skivene trekke i egget, eller bare dypper du dem, osv...)?

Min eldste smurte matpakken sin, og ofte min også fra hun var i førskolealder. Gymtøy, skolebøker o.l. har hun alltid tatt ansvar for å ha med selv.

De yngste har også hatt ansvaret for det samme, men har krevd mer oppfølging.

Jeg har selvsagt fulgt med i bakgrunnen, og prøvd å løst problemet når de har ringt fra skolen og spurt om jeg kan komme med gymtøy, avglemte bøker o.l. Eller løpt etter dem hvis matpakken har ligget igjen på kjøkkenbenken når de har forlatt huset.

Leksene får de hjelp til når de ber om det. Syns det er deres ansvar at de er gjort. Det blir deres problem om det søndag står igjen mange oppgaver som skulle ha vært gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...