Gå til innhold

Parkdress - altså uten for... gode råd?

Anbefalte innlegg

Høsten er vel rett rundt hjørnet, og med den kommer dressene ut av skapet. Vi må ha nye vinterdresser OG nye vår/høst-dresser til begge ungene.

Men ble litt i tvil om de uforede... brukssesongen er kort. Barnehagen tar i bruk vinterdressene så fort ungene ikke smelter, så slipper de å ta ekstra lag med klær under.

TRENGER de egentlig parkdresser? Blir de brukt, tror dere?

Og hva slags dress bør vi kjøpe? I fjor hadde den eldste HH-dress uten gummi, en veldig grei dress, men litt rar passform. Yngste hadde Bever-dress fra Bogerud, med gummi på.

Når det regner bruker de regntøy, så dressen trenger jo ikke være vanntett over hele, men lurt at den er vanntett i bukse-delen. Jeg er ikke villig til å bruke mye penger på dresser som brukes bare noen stakkars uker før de er vokst i fra.

Forslag? Hvor? Merke? Pris?

.....eller kunne de like godt bare hatt en "utebukse" / overtrekksbukse? Barna er 4 og 5 år gamle.

Fortsetter under...

Jeg hadde også dress fra Bogerud i fjor til min 3 åring. den var veldig grei med tykkgummi og flanelsfor (på en måte) inni. Gikk fint helt til det ble kaldt...

I år har jeg kjøpt regndress (iike den helt tynne typen) på Coop, med fleece jakke og bukse som kan tas av. Nå bruker han uten fleecen, men når det blir kjøligere kan han bruke den med fleece helt til det blir tid for vinterdress.

Håper det fungerer greit slik at jeg slippe å kjøpe enneå flere dresser kun til høstbruk!!

Jeg hadde også dress fra Bogerud i fjor til min 3 åring. den var veldig grei med tykkgummi og flanelsfor (på en måte) inni. Gikk fint helt til det ble kaldt...

I år har jeg kjøpt regndress (iike den helt tynne typen) på Coop, med fleece jakke og bukse som kan tas av. Nå bruker han uten fleecen, men når det blir kjøligere kan han bruke den med fleece helt til det blir tid for vinterdress.

Håper det fungerer greit slik at jeg slippe å kjøpe enneå flere dresser kun til høstbruk!!

Takk for forslaget! Det var vel det jeg gikk og lurte på også, om vi rett og slett kunne slippe unna den ekstra dressen. :-)

Mine har brukt parkdress i barnehageperioden, og de har blitt mye brukt.

Jeg har som regel kjøpt med avtagbart fôr, og de blir brukt fra det er ca +3-4 grader til det er kuldegrader uten fôr, med varierende lag av ull underst. Så har vi tatt på fôret, og brukt den sånn mens det er barfrost, for så å bytte til Reima-Tec-dress med fast fôr når snøen har kommet.

Jeg synes det er veldig ok å ha en "arbeidsdress" på høsten, som er vindtett og vannavstøtende og som det ikke gjør noe om blir møkkete.

Vet ikke helt hva alternativet skulle vært for bhg-unger?

Jeg har som regel kjøpt med avtagbart fôr, og de blir brukt fra det er ca +3-4 grader til det er kuldegrader uten fôr, med varierende lag av ull underst. Så har vi tatt på fôret, og brukt den sånn mens det er barfrost, for så å bytte til Reima-Tec-dress med fast fôr når snøen har kommet.

Jeg synes det er veldig ok å ha en "arbeidsdress" på høsten, som er vindtett og vannavstøtende og som det ikke gjør noe om blir møkkete.

Takk for innspill!

Ja, alternativet... det er jo det jeg lurer på. :-)

Det jeg SER er at så langt det er mulig går ungene uten dress. Jeg syns av og til de burde hatt dress hvis det f.eks. er fuktig på bakken (for å spare litt klesvask...), men ser at de går mest i vanlig bukse og jakke. Når det regner er det regndress, og når temperaturen nærmer seg 2-3 grader så er det fram med vinterdressene. Jeg har forsøkt å "holde igjen" litt på vinterdressen i håp om at snøen skal komme først, og har lagt opp til tynn dress og ull / fleece under. Men til slutt blir jeg oppfordret til å ta med vinterdress, og så snart den kommer på plass så "parkeres" den andre dressen og henger urørt på plassen.

Dressen blir nok mest brukt på høsten rundt 5-10 grader, i oppholdsvær, når det er fuktig på bakken.

Det virker liksom så meningsløst å kjøpe dresser til hundrevis av kroner som brukes 3 uker på høsten og 2 uker på våren. :-)

Takk for innspill!

Ja, alternativet... det er jo det jeg lurer på. :-)

Det jeg SER er at så langt det er mulig går ungene uten dress. Jeg syns av og til de burde hatt dress hvis det f.eks. er fuktig på bakken (for å spare litt klesvask...), men ser at de går mest i vanlig bukse og jakke. Når det regner er det regndress, og når temperaturen nærmer seg 2-3 grader så er det fram med vinterdressene. Jeg har forsøkt å "holde igjen" litt på vinterdressen i håp om at snøen skal komme først, og har lagt opp til tynn dress og ull / fleece under. Men til slutt blir jeg oppfordret til å ta med vinterdress, og så snart den kommer på plass så "parkeres" den andre dressen og henger urørt på plassen.

Dressen blir nok mest brukt på høsten rundt 5-10 grader, i oppholdsvær, når det er fuktig på bakken.

Det virker liksom så meningsløst å kjøpe dresser til hundrevis av kroner som brukes 3 uker på høsten og 2 uker på våren. :-)

ja det er jo lite. Våre ble brukt mer enn det.

Har også passet på å kjøpe billige bevernylondresser uten fôr, og heller legge mer penger i vinterdressene. Kjøpte opp flere størrelser på et lagersalg for noen år siden. Det fungerte helt opp til str 98, da sleit eldstemann så mye på dressene at jeg må kjøpe nye til lillesøstra.

Hvis alternativet er regntøy, blir det jo veldig klamt, og regntøyet blir fort slitt.

Det kommer sikkert an på klimaet der en bor også.

Annonse

Vi bor i Bærum, og jeg har alltid brukt HH sine dresser uten for, men med gummi i rompa og på armene om høsten og om våren. Vinter dresser er laget for snø, og de blir ødelagt av å bli brukt når det er gjørmete og vått ute. HH dressene tåler å bli vasket gang etter gang, og det er god plass til fleece bukse og jakke under.

Har også tenkt som deg, og har vært ute etter ny dress med avtagbart fôr, men har ikke funnet noen i år, i hvertfall ikke til akseptabel pris.

Vet du hvor man får tak i det?

Har også tenkt som deg, og har vært ute etter ny dress med avtagbart fôr, men har ikke funnet noen i år, i hvertfall ikke til akseptabel pris.

Nei, jeg har ikke sett etter det i øst, for jentungen kan remdeles buke den fra i vår. Det pleier da å dukke opp noen tilbud, kanskje den dressen fra OBS! de snakker om er ok?

Nei, jeg har ikke sett etter det i øst, for jentungen kan remdeles buke den fra i vår. Det pleier da å dukke opp noen tilbud, kanskje den dressen fra OBS! de snakker om er ok?

Kanskje. Må innrømme at jeg ikke vet hvor nærmeste obs! er (bor sentralt i Oslo), men det skal jeg vel alltids finne ut. Hadde imidlertid vært kjekt med noe jeg fikk tak i i sentrum eller over nett :-).

Annonse

Gjest amparro...

Jeg har brukt dressen fra Troll til jenta mi. Den er det en ulldress inne i som er til å ta ut. Da har du jo to dresser. En uten for og en med. Dressen er også veldig lett og varm på vinteren. Den har forsterkning i rompe og på kne, holder godt.

Jeg har brukt dressen fra Troll til jenta mi. Den er det en ulldress inne i som er til å ta ut. Da har du jo to dresser. En uten for og en med. Dressen er også veldig lett og varm på vinteren. Den har forsterkning i rompe og på kne, holder godt.

Men jeg er ikke villig til å bruke 1400 på en dress. :-)

Liker ikke avtagbart for noe særlig fordi det er klumpete, og tør ikke kjøpe tec-dresser til mine barn, fordi de er harde brukere, for å si det sånn. Sliter ut det mest slitesterke, og da kaster jeg ikke penger ut av vinduet på tec-dresser som i følge produsentene er "snø-dresser".

Gjest amparro...

Men jeg er ikke villig til å bruke 1400 på en dress. :-)

Liker ikke avtagbart for noe særlig fordi det er klumpete, og tør ikke kjøpe tec-dresser til mine barn, fordi de er harde brukere, for å si det sånn. Sliter ut det mest slitesterke, og da kaster jeg ikke penger ut av vinduet på tec-dresser som i følge produsentene er "snø-dresser".

Er Troll dressen en tec dress? Jeg har hatt Reima tec til jenta mi også, men var ikke så fornøyd. Ble fort slitt i rumpa. Troll dressen har ikke blitt det.

Er Troll dressen en tec dress? Jeg har hatt Reima tec til jenta mi også, men var ikke så fornøyd. Ble fort slitt i rumpa. Troll dressen har ikke blitt det.

Ja, den er jo av sånn vanntett og pustende materiale, tec-stoff. Vet om flere som har hatt både Troll og Reimatec og Hellytec til barna sine, og for større barn som sliter mye på dressene så er de ikke så bra. Fort å få rifter. Har inntrykk av at Reimatec og Hellytech er hakket dårligere enn Troll, men veldig kjedelig å rive i stykker Troll-dress til 1400 kroner...

Har en som river det som kan rives... Det går 2-4 regnbukser i løpet av året, og selv de mest slitesterke dressene som Reima Bulder og Bang varer så vidt en vinter til han. Av andre vinterdresser har han brukt 2 i sesongen...

Vet ikke om de dressene jeg anser for å være parkdress, er det samme som det dere mener, men jeg har kjøpt dresser til de to minste fra Sparkjøp, til 199,-. (sparkjop.no) Siden begge to må ha minst 2 hele dresser, og gjerne bukse og jakke i tillegg, har ikke jeg råd til å betale i dyre dommer for en dress. Eldstemann, (2. klassing), har SkiBum jakke og bukse, + et sett til, + overtrekksjakke og -bukse. Det blir fort dyrt, dette!

Vet ikke om de dressene jeg anser for å være parkdress, er det samme som det dere mener, men jeg har kjøpt dresser til de to minste fra Sparkjøp, til 199,-. (sparkjop.no) Siden begge to må ha minst 2 hele dresser, og gjerne bukse og jakke i tillegg, har ikke jeg råd til å betale i dyre dommer for en dress. Eldstemann, (2. klassing), har SkiBum jakke og bukse, + et sett til, + overtrekksjakke og -bukse. Det blir fort dyrt, dette!

Vet du, jeg var akkurat inne på Sparkjøp og så på de dressene de har. 199,- for dress med avtagbart for, da kan vi jo bruke den som vår- og høst-dress, og i tillegg ha den som "reserve" vinterdress fordi vi kan sette i foret.

Har du hatt slike dresser før, og er du fornøyd med dem?

Jeg har stort sett ikke hatt uforet dress til mine barn. men fikk tak i en foret dress med løst for på kjempesalg til75 kroner ifjor, og kjøpte den. Han minsten bruker den ikke så mye så jeg hadde ikke kjøpt dyr dress til han.

Stort sett holder det med regntøy og vinterdress. Regntøyet har så god kvalitet at de ikke er ekle å gå med heller. Overtrekksbukse er et godt alternativ synest jeg. istedenfor dress altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...