Gjest petronella2 Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Jeg fødte et barn for 2 1/2 måned siden som jeg fortsatt ammer litt. Dette ønsker jeg å fortsette med og heller øke ammingen enn å redusere eller avslutte den. Problemet er at jeg tidligere har slitt med angst/depresjonsplager, som jeg til tider nå har fått kjenne litt på igjen i denne utfordrende og krevende perioden som nybakt mor. Jeg har fluanxol som ikke har gått ut på datoen stående i skapet. Det jeg lurer på nå er om litt bruk av dette medikamentet er forenlig med ammingen. Kan jeg når behovet blir stort ta 1 -1 1/2 mg.fluanxol og så amme igjen etter ca. 5 timer eller mer. Jeg mener at fluanxol forsvinner fort ut av kroppen igjen, og at den merkbare virkningen for den som tar dette er ca. 4 timer?? Lagres medikamentet i morsmelka slik at jeg må pumpe meg dersom jeg tar fluanxol, eller holder det å vente tilstrekkelig lenge med å amme slik som jeg vet er tilfelle ved inntak av alkolhol?? Hvordan bør jeg i det hele tatt forholde meg til dette medikamentet som jeg virkelig har følt behov for å ta ved et par tre anledninger nå, for at barnet ikke skal ta skade?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244596-fluanxol-og-amming/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Det er en god regel å være konservativ med medikamenter i ammeperioden, men ikke alltid er dette mulig og hvert enkelt preparat må da vurderes fra en slik synsvinkel. Det er liten sjangse for påvirkning av barnet via morsmelken, men dersom mors dosering er høy, kan det være grunn til å gi noe annen ernæring enn brystmelk. Det kan være aktuelt å amme færre ganger daglig og legge ammingen til lang tid etter at preparatet er tatt inn, men likevel angis det i litteratureen at langtidseffekter på atferd og psykisk utvikling ikke kan utelukkes fullstendig. Det bør evt. brukes laveste dose av memdikamentet,forsktighet brukt sammen med andre medikamenter (eks akkohol). Slik du angir bruken vurderer jeg risikoen for svært liten idag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/244596-fluanxol-og-amming/#findComment-1907177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.