Gå til innhold

Kjempebursdagsidé... - tror jeg, da...?!!

Anbefalte innlegg

Gjest tullehøna

Apropos bursdager, det hadde vært så gøy å prøvd å lage en 70-tallsbursdag for ungene. (eller kanskje det blir mest for meg, født i 1967;-)?

Må spørre om det er flere her som husker sin barndoms bursdager, på 70-tallet. Husker i alle fall at mamma serverte loff med smør og kakepynt/reven sjokolade. Tar med glede og nostalgi imot flere minner/ideer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244602-kjempebursdagsid%C3%A9-tror-jeg-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg husker best er alle selskapslekene som liksom "måtte" med. Ofte ønsket vi barna å leke mer fritt, men var det bursdag, så var det bursdag. Det var alle de klassiske sanglekene i tillegg til konkurranser à la halen på grisen m.m.

Av mat husker jeg at man gjerne hadde MASSE kaker, gjerne både sjokoladekake og bløtkake m.m., i tillegg til boller eller vafler. Før kakene hadde vi gjerne spaghetti (når vi ble litt større) eller pølser.

Tror godteposene er en mer nymotens greie.

Sånn "pops" med smeltet sjokolade utenpå,..hmm...hva heter det da??????.......(flere lager det visstnok til jul)

Ellers husker jeg med gru på at I den Sorte Gryte var med på alle bursdagene.

Og så var det bursdagshatter og korte kjoler, og korketrekkere i håret!

Sånn "pops" med smeltet sjokolade utenpå,..hmm...hva heter det da??????.......(flere lager det visstnok til jul)

Ja, risboller (puffet ris og sjokolade) eller "negerboller" (boller med havregryn, smør, melis og kakao *urk*) var slagere!

Annonse

hare1365380455

Moren min lager av og til risboller til jul.

Først loff med banan og revet sjokolade, så noen år etter pølse og potetmos. Gelé (som vi ofte sugde i oss med store sugerør!), sjokoladepudding, sjokoladekake, kokosbolle-kake, bløtekake, sjokoladerisboller osv, osv. Masse forskjellige obligatoriske leker, f.eks stol-leken, smake-leken, katta ut av sekken mm.

Oblig. bursdagshatter (bursdagsbarnet hadde alltid krona), ballonger og serpentiner. Også fikk man alltid skriftlig bursdagsinvitasjon...men det er kanskje vanlig fortsatt.

Gjest tullehøna

Først loff med banan og revet sjokolade, så noen år etter pølse og potetmos. Gelé (som vi ofte sugde i oss med store sugerør!), sjokoladepudding, sjokoladekake, kokosbolle-kake, bløtekake, sjokoladerisboller osv, osv. Masse forskjellige obligatoriske leker, f.eks stol-leken, smake-leken, katta ut av sekken mm.

Oblig. bursdagshatter (bursdagsbarnet hadde alltid krona), ballonger og serpentiner. Også fikk man alltid skriftlig bursdagsinvitasjon...men det er kanskje vanlig fortsatt.

SYNS jo skriftlige innBYDELSER er mer stas å få selv og, men jeg skal innrømme at vi har tydd til sms-og telefonmetoden...flere ganger...!!

Vi spiste det alle nevner her, en og annen gang pizza hvis noen hadde en crazy mor.....hehe

ellers så vi på donaldfilm på sånn gigangtsvært fremvisningsapparat og aller morsomst var å se filmen baklengs...alle lå og lo seg helt vekk..kanskje litt annerledes for dagens dvd generasjon??

Høres jo kjempegøy ut..du kan iallefall ha det gøy!

Brus på glassflaske med sånne pappklovner som pynt og med sugerør. Pølsebod, boller med melis, gele og sjokoladepudding.

Ballonger formet som figurer (som var sinnsykt vanskelige å blåse opp). Organiserte leker halen på grisen lek, i den sorte gryte, stol leken. Og kanskje også fugledansen, eller kom den litt senere kanskje.

Jeg kommer gjerne i bursdag! :)

Jøss, skulle tro jeg var vokst opp i et annet tiår. Men jeg hadde da endel bursdager på søttitallet, og husker da vitterlig mine egne bursdagsselskap som til forveksling like de guttungen har nå.

Pølsebod m pølse & lomper, sjokoladekake og géle, samt en fiskedam og/eller flasketuten peker på.

Annonse

Da må du ha sånne pappfigurer til å skrive barnas navn på. Noen fikk Dolly (som var mest populær), andre fikk Donald, Langbein, Ole, Dole eller Doffen. Sånn til å tvinne rundt flaskehalsen, og låse inn i seg selv (dårlig beskrivelse).

Jeg har faktisk lett etter sånne, men ikke funnet det. Kunne de kanskje være med i Donaldblader?

Da må du ha slike små glassflasker med brus og slik gammeldags kork. Korkene tas ikke av, men man lager hull i de med en spiker og putter sugerøret i:o)

Å, det hadde jeg helt glemt!!! :-)

Og så må man ha selskapsleker som "mosegrodde bøker" og "smågriser" og hva de nå het alle sammen. Husker ikke helt hva lekene gikk ut på, men det mest spennende med dem var kanskje selve _navnet_! ;-)

Gjest abrahamsen

Å, det hadde jeg helt glemt!!! :-)

Og så må man ha selskapsleker som "mosegrodde bøker" og "smågriser" og hva de nå het alle sammen. Husker ikke helt hva lekene gikk ut på, men det mest spennende med dem var kanskje selve _navnet_! ;-)

De lekene har jeg ikke vært borti, men slå på ringen sitter som et skudd enda;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...