Gå til innhold

oppbevaring og antall ml. melk


enter

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen der ute som vet om man kan fryse morsmelk etter at den har stått nesten ett døgn i kjøleskapet, eller om man bare må kaste den?

Lurer også på hvor mye en 5 ukers gammel baby spiser i døgnet. Vi (mor og far) skal nemlig på en 20 timers påskeferie uten barn, men vil nødig at minstejenta skal sulte *ler* så jeg må jo sørge for at jeg får pumpet tilstrekkelig med melk.

Både minstejenta og jeg er takknemlige for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Kan bare svare på det første, og det er nei...morsmelk som har vært varmet skal ikke fryses. Både fordi næringstoffene forsvinner og fordi slik melk er særlig utsatt for oppblomstring av bakterier.

Til sprsmåpl 2 er svaret veldig individuelt. Min datter spiste "hele tiden", når jeg pumpet meg til ett måltid ble det rundt 60-70 ml tror jeg. Men vet dui ikke dette da? Ta en dag og skriv ned når du ammer, så må du jo pumpe like mye som det...kanskje litt sent å begynne med det? Kan bli mye vet du, ha litt erstatning i bakhånd i verste fall, så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomine

Jeg "fullpumpet" i noen mnd. fra tulla ble født. Så lenge melken ikke hadde stått mer enn ett døgn i kjøleskapet, så frøs jeg den. Det er jo selvfølgelig veldig forskjellig hvor mye melk ett barn drikker, men med min så regnet jeg vel ca 5-600 ml i døgnet i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare på det første, og det er nei...morsmelk som har vært varmet skal ikke fryses. Både fordi næringstoffene forsvinner og fordi slik melk er særlig utsatt for oppblomstring av bakterier.

Til sprsmåpl 2 er svaret veldig individuelt. Min datter spiste "hele tiden", når jeg pumpet meg til ett måltid ble det rundt 60-70 ml tror jeg. Men vet dui ikke dette da? Ta en dag og skriv ned når du ammer, så må du jo pumpe like mye som det...kanskje litt sent å begynne med det? Kan bli mye vet du, ha litt erstatning i bakhånd i verste fall, så går det nok bra.

Men hvis man ikke har varmet den opp, kun pumpet og satt direkte i kjøleskap, så kan man vel fryse den innen et døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kengumamma

Men hvis man ikke har varmet den opp, kun pumpet og satt direkte i kjøleskap, så kan man vel fryse den innen et døgn?

Det beste er jo å fryse melka med en gang den er pumpet, den er jo varm da. Og et døgn synes jeg var lenge, dette er vel max tid den holder seg i kjøleskap, hvis jeg ikke husker feil, så da blir det lite å gå på. Noen timer i kjøleskap før frysing ville jeg sagt var greit, men et døgn var mye. Men kanskje jeg tar feil, kan du ikke spørre på helsestasjonen?

Jeg pleide å pumpe i sånne Avent porsjonsposer, og fryse etterhvert, så tar man kun opp det man trenger til hvert måltid og så slipper du å være bekymret for om næringsstoffene holder seg i melka. Vet ikke om du benytter samme metode, men det kan jeg anbefale iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære enter.

Pumpemelk kan fryses etter å ha stått et døgn i kjøleskapet. Når melken blir stående, skiller den seg,men den er ikke "sur". Rist på flasken, og den er god som ny. Barnet ditt bør ha ca 15 % av kroppsvekten sin å drikke i døgnet. Antall ml fordelses på antall måltider. Melken varmes opp i vannbad. Unngå mikrobølgeovn pga ujevn oppvarming og fare for brannskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...