Gå til innhold

Hva liker ikke du til middag da?

Anbefalte innlegg

Det bruker tanta mi til mat på julaften formiddag. Kraften fra man lager sylte. Det har ingen prøvd å gi meg så det har jeg ikke smakt.

Åh huff! Sylte synes jeg var utrolig godt helt til jeg var med og laget det. Det luktet kokt hud i hele huset. Kraften er *kremt* sikkert god så lenge man slipper lukten.

Fortsetter under...

• Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

27

• morsan

21

• ShitDiddelyDo

18

• org

16

Mest aktive i denne tråden

hehe.

Kom på et par andre saker jeg ikke kommer til å røre før det blir istid i helvete:

Snegler og froskelår. Myggkake. Kandiserte insekter.

Hunedkjøtt og kattekjøtt. Og rottekjøtt.

Jeg har smakt kandiserte termitter fra Kamerun :0 Det smakte litt som brent kotelett...

Åh huff! Sylte synes jeg var utrolig godt helt til jeg var med og laget det. Det luktet kokt hud i hele huset. Kraften er *kremt* sikkert god så lenge man slipper lukten.

Jeg vet at jeg ikke liker sylte så jeg liker sikkert ikke mølje heller.

Altså jeg spiser sylte men det er ikke noe spesielt godt.

Annonse

tzatziki1365380058

Den vi lager er fra krafta man får når man koker sylte + littegranne kraft og fett fra ribbesteikinga.

men det finnes jo mange måter å lage mølje på, i Nordnorge lager man det vel av fiskekraft tror jeg?

I nord norge kaller man det mølje når de spiser fersk fisk, lever og rogn.

Spiser alle i familien din samme middag, eller lager du kjøtt/fisk til de som liker det?

Det lages ikke kjøtt eller fisk her, mannen lager det kanskje når jeg og barna ikke er hjemme.

Vi spiser vegetarisk alle sammen, de andre gjør det vel fordi jeg bare lager vegetarisk mat og jeg lager stort sett all maten. Barna har aldri spist kjøtt, Mis har spist fisk ved et par anledninger. Jeg nekter dem ikke å spise kjøtt, men håper de skal avstå fra det begge to. De spiser det iallefall ikke nå, verken hjemme eller hos andre.

Ahh! Nå gikk det opp for meg, det er potensielt ungdomsopprør greie, de kommer kanskje til å spise kjøtt. ;)

hare1365380455

Det lages ikke kjøtt eller fisk her, mannen lager det kanskje når jeg og barna ikke er hjemme.

Vi spiser vegetarisk alle sammen, de andre gjør det vel fordi jeg bare lager vegetarisk mat og jeg lager stort sett all maten. Barna har aldri spist kjøtt, Mis har spist fisk ved et par anledninger. Jeg nekter dem ikke å spise kjøtt, men håper de skal avstå fra det begge to. De spiser det iallefall ikke nå, verken hjemme eller hos andre.

Ahh! Nå gikk det opp for meg, det er potensielt ungdomsopprør greie, de kommer kanskje til å spise kjøtt. ;)

Har du en enkel oppskrift på en god vegetarmiddagsrett? *smisker* :)

Jeg spiser nesten alt hvis jeg får det servert. Det er riktignok en del typiske avsky-ting jeg aldri har smakt, som f.eks. lungemos. Men både blodpudding, lever og torskerogn går rett ned. Husets middagssjef serverer aldri sånt, men det er ikke pga. meg. "Sleng det i mamma", sier han hvis ungene vraker et eller annet...

Gravet fisk er vel en rett jeg absolutt ikke liker - men annen fisk er helt flott.

Tomatsuppe og annet som bare smaker sterkt av tomatsaus, unngår jeg hvis jeg kan. Samme med alt som begynner på "medister". Men jeg får det litt hvis det ikke finnes noe alternativ.

Saus og dressinger er i det hele tatt noe jeg forsyner meg lite av. Men jeg spiser jo maten allikevel, bare uten sånt på.

Gjest Gulliksen

Sopp, innmat, skjell, rå fisk, blodig/rått kjøtt, ananas.

ÅÅÅ, alt det er jo fantastisk godt. Du går glipp av noe! Sushi? Trøfler? Blodige biffer/carpaccio? Biff tartar? Alt du ikke liker er ting jeg bestiller på restaurant så ofte jeg kan.

Hva mener du blir urettferdig - at de må smake, eller at det ikke lages alternativ middag?

I første fall, helt enig. I andre fall: Noe av maten på bordet er spiselig uansett. ;o)

Mener at det er urettferdig at de må smake, og at de ikke har lov til å si at de ikke liker noe "for all mat er god"

-men egentlig kverulerer jeg mest ;-)

Annonse

Det husker jeg at jeg likte også. Husker bestefaren min stekte den sammen med potetene. Og det syntes jeg var så godt. Men det er veldig mange år siden jeg har spist det nå. Har ingen planer om å lage det akkurat.

:)

Sånn er det med meg også. JEg likte det, men kommer nok aldri til å lage det selv.

Jeg liker alt jeg har smakt, men jeg kommer aldri til å prøve å spise Blodpølse *urk*

Blodpølse er namnam! Du kommer vel til å spy når jeg sier at familien til min kjære pleier å koke den i melk istedetfor å steke den i panna?! ;o) Men det er godis med sirup og flesk til! Mmmmmm!!!!!

Ja, rogn, lever, smalahovud, klubb/ komle og lutefisk.

Men egentlig er jeg kjent for å spise det meste, selv om det ikke virker sånn her.

Levergryta til mor er vel det verste jeg noen gang har prøvd å spise...

Klubb / komle / ball / raspeball / potetball er jo knallgodt!!!! Spesielt med sirup og flesk til og kanskje brunostduppe! Aller best er det dagen etter, oppstekt i stekepanne! *Dååån*

Av "vanlig" norsk mat spiser jeg det aller meste, til og med rømmegrøt. :o) Men kald fisk i enhver form (unntatt makrell i tomat) får du ikke i meg.

Sånne særheter som Hawkwind kom opp med som snegler og froskelår regner jeg ikke med en gang, jeg tenker på vanlig middag når jeg ser overskriften. Men kunne godt tenkt meg å smake kanin f.eks., slange også - for ikke å snakke om hest! Jo, helt sant.

Har du en enkel oppskrift på en god vegetarmiddagsrett? *smisker* :)

Det har jeg nok ;)

Skal se hva jeg kan snoke opp, men noe som er bankers er jo pasta (fullkornspasta) med pesto (hjemmelaget selvsagt), og tomater ved siden av. Vi har også grovt brød ved siden av.

Lasagne, i stedet for kjøtt kan du bruke sopp, gulrøtter og squash eller aubergine. Broccoli har mange i lasagne, det syns ikke jeg er så godt.

Minestrone suppe, bruk grønnsaksbuljong i stedet for kyllingbuljong og dropp baconet. Jeg lager den av kål, gulrøtter, squash, hvitløk løk, purre, tomater og pasta, friske urter og parmesan på toppen. Fres alle grønnsakene utenom tomatene hell på vann og buljong (eller kraft du har kokt, he, he.) ha i krydder, jeg bruker et laubær blad, timian, rosmarin og oregano og/eller merian, (du kan bruke hva du vil av urter. salt, pepper og ei lita klype sukker. En boks tomater på slutten (eller tomatconcassè (flådde hakkede tomater uten innmat) som det egentlig skal være, men da skal du svi litt tomatpure sammen med grønnsakene), om du bruker fersk pasta skal de jo bare trekke i et par minutter, så da har du de i rett før servering, vanlig pasta hiver du i litt før. Server med parmesan på toppen. Jeg småkoker den i ca 20 min tror jeg. Brød med hvitløk ved siden av. Og en dæsj god olivenolje å smaksette suppen med når du serverer. Du kan bruke bønner i også om du liker det og vil ha den mer mettende, men det er mettende nok som dette syns jeg.

Pai er jo godt, bruker litt grovere mel og spelt i stedet for hvit hvete. Fres det du liker av grønnsaker og hell over eggestand. Jeg bruker ofte masse løk, purre, hvitløk, oliven og tomater. Grønn salat til, babyspinat er kjempegod salat sammen med Romano f.eks. God olivenolje og balsamico.

Grateng, grønnsaker your heart desires jeg woker de som regel litt først eller forveller, eggestand og ost. Stekes i ovnen serves med salat og brød.

Well, dette er lett veggis mat de fleste liker.

Lurer på om alle sammen fremdeles synes at ungene _alltid_ må smake en liiiiten bit av middagen uansett?

-det er egentlig regelen her i huset, men hvis det er noe jeg veit ungene omtrent spydde av sist de prøvde, så får de slippe.

Ja, det syns jeg. *glis* Jeg spiser nemlig alt, selv det jeg ikke egentlig liker. Jeg spiser bare mindre av det. Det vil jeg at barna mine også skal lære.

Mener at det er urettferdig at de må smake, og at de ikke har lov til å si at de ikke liker noe "for all mat er god"

-men egentlig kverulerer jeg mest ;-)

De må smake, men har all rett til å si at de ikke liker! Bevares, jeg driver ikke noe regime heller. :-P

Stort sett lager vi mat som alle spiser. De sære spesialitetene mine sparer vi til kveldstid eller til vi har barnevakt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...