Gå til innhold

Hva liker ikke du til middag da?

Anbefalte innlegg

Blodpølse er namnam! Du kommer vel til å spy når jeg sier at familien til min kjære pleier å koke den i melk istedetfor å steke den i panna?! ;o) Men det er godis med sirup og flesk til! Mmmmmm!!!!!

Melk? Det er det rareste jeg har hørt...

Æsj, når det gjelder blodpølse fravikes alle mine prinsipper om å ikke si æsj til mat man ikke har prøvd seg på ;-)

Foreldrene mine er altetende, men blodpølse klarer ingen av dem. I tillegg kan jeg huske at farmor stod klar med bøtta når sauene på gården ble slakta. Hun skulle samle opp blodet for å lage blodpølse *æææææ*

Det er nok noen psykiske sperrer ute og går, ja....

Fortsetter under...

• Svar 240
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

27

• morsan

21

• ShitDiddelyDo

18

• org

16

Mest aktive i denne tråden

Jeg spiser i grunnen alt jeg får servert, jeg. Selv om jeg ikke liker det. Man kan jo bare spise litt mindre av det man ikke liker.

Hadde jeg fått servert blodmat eller lungemos e.l. hadde jeg fått store problemer. Men jeg kjenner ingen som spiser denslags, så jeg bekymrer meg ikke.

Liker ikke eller greier ikke å spise? :-) Det er ikke så mye jeg absolutt ikke greier å spise, men ganske mye jeg egentlig ikke liker.

Det jeg ikke greier å spise er grøt i alle varianter, stekt torskerogn, fiskegrateng, lungemos, blodmat, lever, sushi og lutefisk.

Men ikke liker inkluderer også skalldyr, kokt torsk, brokkolli, asparges, fiskepinner, fårekjøtt, sur-søte sauser, tomatsuppe, lys lapskaus... og sikkert mange andre ting.

Blodpølse er namnam! Du kommer vel til å spy når jeg sier at familien til min kjære pleier å koke den i melk istedetfor å steke den i panna?! ;o) Men det er godis med sirup og flesk til! Mmmmmm!!!!!

Enig! Noe av det beste jeg vet, faktisk... Hm, middag i dag, ja!

Annonse

Jeg er et resultat av min mors "ingenting jeg lager er giftig"-politikk, og kan spise det meste. Det eneste jeg virkelig ikke klarer å få ned en bit av er blodpudding, ellers klarer jeg å få i meg det aller meste. Selvfølgelig ting jeg ikke er like begeistret for, og som jeg dermed ikke lager til middag selv, men får jeg det servert, så skal jeg alltid klare å spise nok til å være høfflig ;o)

Her i huset må ungene smake på alt, men jeg tvinger ikke i dem noe. På den andre siden lager jeg heller ikke alternativ middag. Det er alltid noe av middagen som de kan spise seg mett på.

Forresten, jeg fikk noe servert da vi var i Colombia, som jeg den dag i dag ikke aner hva var. Det smakte faktisk veldig godt, men hadde en konsistens jeg ikke klarte. Tror det må ha vært noe innmat - hjerte eller nyrer kanskje? Konklusjonen må være at det er to ting jeg ikke klarer å spise - blodpudding og en eller annen innmat, sannsynligvis hjertet til et eller annet dyr.

Men ingen av oss ved bordet kunne nok spansk til at vi klarte å finne ut hva det var. Ganske rar opplevelse, i grunnen, god smak med vemmelig konsistens.

hare1365380455

Det har jeg nok ;)

Skal se hva jeg kan snoke opp, men noe som er bankers er jo pasta (fullkornspasta) med pesto (hjemmelaget selvsagt), og tomater ved siden av. Vi har også grovt brød ved siden av.

Lasagne, i stedet for kjøtt kan du bruke sopp, gulrøtter og squash eller aubergine. Broccoli har mange i lasagne, det syns ikke jeg er så godt.

Minestrone suppe, bruk grønnsaksbuljong i stedet for kyllingbuljong og dropp baconet. Jeg lager den av kål, gulrøtter, squash, hvitløk løk, purre, tomater og pasta, friske urter og parmesan på toppen. Fres alle grønnsakene utenom tomatene hell på vann og buljong (eller kraft du har kokt, he, he.) ha i krydder, jeg bruker et laubær blad, timian, rosmarin og oregano og/eller merian, (du kan bruke hva du vil av urter. salt, pepper og ei lita klype sukker. En boks tomater på slutten (eller tomatconcassè (flådde hakkede tomater uten innmat) som det egentlig skal være, men da skal du svi litt tomatpure sammen med grønnsakene), om du bruker fersk pasta skal de jo bare trekke i et par minutter, så da har du de i rett før servering, vanlig pasta hiver du i litt før. Server med parmesan på toppen. Jeg småkoker den i ca 20 min tror jeg. Brød med hvitløk ved siden av. Og en dæsj god olivenolje å smaksette suppen med når du serverer. Du kan bruke bønner i også om du liker det og vil ha den mer mettende, men det er mettende nok som dette syns jeg.

Pai er jo godt, bruker litt grovere mel og spelt i stedet for hvit hvete. Fres det du liker av grønnsaker og hell over eggestand. Jeg bruker ofte masse løk, purre, hvitløk, oliven og tomater. Grønn salat til, babyspinat er kjempegod salat sammen med Romano f.eks. God olivenolje og balsamico.

Grateng, grønnsaker your heart desires jeg woker de som regel litt først eller forveller, eggestand og ost. Stekes i ovnen serves med salat og brød.

Well, dette er lett veggis mat de fleste liker.

Flott, takk! Jeg tror ikke mannen min ville blitt så begeistret for en middag uten kjøtt eller fisk, men jeg har lyst til å prøve en av rettene dine en dag. :) Kanskje den lasagnen...

Gjest stripa!!

samme her også, synes det er kjempegodt jeg. =)

Jeg er et resultat av min mors "ingenting jeg lager er giftig"-politikk, og kan spise det meste. Det eneste jeg virkelig ikke klarer å få ned en bit av er blodpudding, ellers klarer jeg å få i meg det aller meste. Selvfølgelig ting jeg ikke er like begeistret for, og som jeg dermed ikke lager til middag selv, men får jeg det servert, så skal jeg alltid klare å spise nok til å være høfflig ;o)

Her i huset må ungene smake på alt, men jeg tvinger ikke i dem noe. På den andre siden lager jeg heller ikke alternativ middag. Det er alltid noe av middagen som de kan spise seg mett på.

Jeg kunne skrevet ditt innlegg, så jeg nøyer meg med å henge meg på.

Jeg har faktisk aldri smakt blodmat, selv om vi hadde det ofte da jeg var barn. I dag ville jeg absolutt ha prøvd en smak, selv om jeg husker at lukta fikk meg til å bli helt grønn.

Våre unger slipper unna med mye mer barnevennlig mat enn jeg fikk. Jeg har lagd lever til middag flere ganger, men de slipper altså blodmat, lungemos, innnmatpølse og diverse annet. Før var det vel rett og slett slik at man spiste alle deler av dyret.

Annonse

Ja. Amarone. :)

Men de var fine de to jeg drakk i helga også.

Skal drikke opp de jeg har her nå, jeg har to igjen, og så gjøre et innkjøp.

Men du: Det finnes jo haugevis av ulike Amarone-vin. Hvilken skal jeg ta?

Det er kommet en såkalt PULE-ammis på polet nå ;) Tenuta Pule (sitter og drikker den i denne stund, faktisk!) Den er veldig god, og koster 219,- men er vanskelig å få tak i.

Favoritten min er Campagnola til 234,- tror jeg. Veldig bra kjøp.

Santa Sofia koster 299,- og er også god.

Ja, da, det er en delikatesse, det! OK konsistens, men smaken er jo mest som saltvann!

Det kom nok ikke fram i svaret mitt til deg, men jeg har nemlig også smakt det. Bare en gang, men kråkebollen var hentet opp 3 min. tidligere bare, så det var jo en morsom opplevelse. Var vel verken godt eller vondt, helt greit, og salt-smak ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...