Gå til innhold

6-åring med stadige uhell

Anbefalte innlegg

Gjest noen som kan hjelpe?

Min sønn har begynt i førsteklasse nå i høst. Helt siden han sluttet med bleier i 3,5-årsalderen har han hatt perioder med "uhell". dette ble fulgt opp av helsestasjonen bl.a. i våres, og alt gikk bra lenge. Nå etter skolestart har problemet kommet tilbake i fullt monn. Han har gjerne et par uhell om dagen, og det som er nytt er at han også har begynt å tisse på seg om natta. Dvs, han våkner av at han må tisse men rekker ikke frem i tide.

Forsøkte å få kontakt med helsestasjonen på nytt, men siden han nå er begynt på skolen er det mye strengere der. Det er ikke bare å ringe dem, vi må vente til den og den dagen og ringe da og da. Vi må også forholde oss til skolehelsesøster, og ikke den flinke vi kjente fra før.

Jeg kunne kanskje forsøke å ringe i neste uke...

Dere som har barn med samme problemer, hvilken instans forholdere dere dere til? Fastlege, helsestasjon, annet? Hva blir gjort/forsøkt først (før medisiner og mer dramatiske ting).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/244710-6-%C3%A5ring-med-stadige-uhell/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ring fastlegen.

Jeg har hørt om problemet av ei venninne. Stress og nye situasjoner påvirker dette. Han jeg hørte om fikk en matte i senga som gav lyd dersom han begynte å tisse, så våknet han og gjorde seg ferdig på do. Jeg har ikke noen bra svar til deg, men legen kan hjelpe med div prøver mm

Jeg tror jeg ville ha tatt dette opp med fastlegen jeg. Spørsmålet er hvor mye dere skal legge i problemet. Selvsagt skal dere ta det på alvor og spesielt få orden på dagproblemene, fremfor å styre med natttissingen. For som du sier så våkner han, men klarer ikke å holde seg til han kommer på do. Så trolig er dette da et mindre problem, noe som i enkleste tilfellet kan holdes i sjakk med en trusebleie til problemet har gitt seg igjen. Medisiner og alarm-matter osv. bruker man på sengevætere, dvs. personer som tisser på seg om natten uten å merke dette. Dagproblemene derimot kan fort føre til mobbing på skolen så det er dette problemet dere bør ta tak i først.

Tissingen på natten kan

Gutten vår har aldri vært helt tørr, så vi har vært hos uroterapeut med ham.

En enkel ting dere kan prøve er "dobbelt-tissing". Han tisser ferdig, teller til 30 og tisser en gang til. Da tømmes blæra helt, og får hvile litt.

En annen ting er å innføre tider for å gå på do, feks. før hvert måltid (tissing og håndvask) og før han skal ut.

På skolen har barnet det for travelt til å tenke på slikt. Gi også de voksne der beskjed om å følge med at han går på do til disse tidene. Da er leken likevel avbrutt, så det blir lettere å gjøre.

Og når han har hatt uhell må han huske å tisse før han skifter. Det er ikke sikkert alt kom ut i uhellet.

Dette er ihvertfall noe vi jobber med.

Til trøst: Det er mange som har slike uhell på skolen, og blandt barna er det et ikke-tema. Uhell blir hverken vektlagt eller kommentert.

Gutten vår har aldri vært helt tørr, så vi har vært hos uroterapeut med ham.

En enkel ting dere kan prøve er "dobbelt-tissing". Han tisser ferdig, teller til 30 og tisser en gang til. Da tømmes blæra helt, og får hvile litt.

En annen ting er å innføre tider for å gå på do, feks. før hvert måltid (tissing og håndvask) og før han skal ut.

På skolen har barnet det for travelt til å tenke på slikt. Gi også de voksne der beskjed om å følge med at han går på do til disse tidene. Da er leken likevel avbrutt, så det blir lettere å gjøre.

Og når han har hatt uhell må han huske å tisse før han skifter. Det er ikke sikkert alt kom ut i uhellet.

Dette er ihvertfall noe vi jobber med.

Til trøst: Det er mange som har slike uhell på skolen, og blandt barna er det et ikke-tema. Uhell blir hverken vektlagt eller kommentert.

Takk for svar. Skal iverksette det med "dobbeltissing", alle andre tiltak er for lengst innført.

Jeg tror jeg ville ha tatt dette opp med fastlegen jeg. Spørsmålet er hvor mye dere skal legge i problemet. Selvsagt skal dere ta det på alvor og spesielt få orden på dagproblemene, fremfor å styre med natttissingen. For som du sier så våkner han, men klarer ikke å holde seg til han kommer på do. Så trolig er dette da et mindre problem, noe som i enkleste tilfellet kan holdes i sjakk med en trusebleie til problemet har gitt seg igjen. Medisiner og alarm-matter osv. bruker man på sengevætere, dvs. personer som tisser på seg om natten uten å merke dette. Dagproblemene derimot kan fort føre til mobbing på skolen så det er dette problemet dere bør ta tak i først.

Tissingen på natten kan

Takk for svar. Ja, vi er langt mer opptatt av dagtissingen enn det om natta. Må nok vurdere nattbleie eller i det minste tisselaken inntil jeg finner ut av helsevesenet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...