Gå til innhold

Sent oppdaget sløvt øye/sovende øye/amblyopi

Anbefalte innlegg

Har 3 klassing jeg frykter kan få dignosen når vi kommer til øyenlegen.

Er det noen som har i de senere år hvert i samme situasjon? Hvilken behandling(lapp, dråper, synstrening eller annet) har deres fått i tillegg til briller? Og hvordan har det gått?

Fortsetter under...

I fjor fikk vår jente tilsvarende det gikk nesten en uke før hun sluttet å halte. Men skikkelig bra ble hun ikke. Etter røngten mente de att det var infeksjon, selv om ingen funn ble gjort. Skulle gå over ganske fort. Men først etter ett halvt år var hun 100% igjen.

Det er vist forholdsvis vanlig. Håper det går fort over hos knøttet ditt.

I fjor fikk vår jente tilsvarende det gikk nesten en uke før hun sluttet å halte. Men skikkelig bra ble hun ikke. Etter røngten mente de att det var infeksjon, selv om ingen funn ble gjort. Skulle gå over ganske fort. Men først etter ett halvt år var hun 100% igjen.

Det er vist forholdsvis vanlig. Håper det går fort over hos knøttet ditt.

Feil innlegg besvart.

Det oppdaget vi i fjor på minstemann, dvs i fjerde klasse. Nå skal vi til kontroll i oktober men det virker som det har godt bra. Han har brukt lapp to timer hver dag på øyet og nå ser han i hvert fall ganske bra med lappen på. Det gjorde han ikke i begynnelsen.

Vår datter kobler av og til ut det ene øyet. Det øyet kan vandre litt ut mot siden. Vi har vært hos øyelege med henne. Han sa at det sjeldent skader synet så lenge det går utover og ikke innover.

Synet hennes er sjekket, og det er bra. Siden hun bare 3,5 år vil han ikke at hun skal opereres. Det skal sees an, vi får ny innkalling. Det skal senere vurderes om hun skal ha behandling, enten lapp framfor det friske øyet eller operasjon.

Annonse

KAn du fortelle meg litt om dette?

(Vi skal til øyelege på mandag pga sannsynligvis dårlig syn på et øye, litt "følelsesløs" rett over øyet, migrene o.a.)

Skyldes som regel ett øye som ikke er like godt som det andre(langsynt, nærsynt, veldig skjev hornhinne). Skjeling kan også være årsak men da er det enklere å oppdage.

Hjernen prioriterer bruk av det beste øyet, dermed svekkes synet etterhvert på det dårlige øyet. Dersom det ikke blir behandlet kan det føre til at øye blir kun brukt til lite krevende oppgaver som gangsyn og synsområde som det friske ikke når. Mange bruker ikke det dårlige øye til å lese med.

Jo tidliger behandling jo bedre resultat.

Grunnen til jeg spør er at jeg ser at det er forskning som viser at det er mulig å behandler senere nå en en trodde tidliger. Vellykket behanling fører til at hjernen bruker begge øyne like mye.

Fikk selv diagonse som 10 åring og ble dråpebehandlet uten varig resultat. Har forsøkt å være veldig obs på barna, men nå ser jeg at 3 klassingen ikke kan følge et lite objekt nærmere enn 10 cm med begge øyne og sier da at han se to objekter.

kakki1365380609

Skyldes som regel ett øye som ikke er like godt som det andre(langsynt, nærsynt, veldig skjev hornhinne). Skjeling kan også være årsak men da er det enklere å oppdage.

Hjernen prioriterer bruk av det beste øyet, dermed svekkes synet etterhvert på det dårlige øyet. Dersom det ikke blir behandlet kan det føre til at øye blir kun brukt til lite krevende oppgaver som gangsyn og synsområde som det friske ikke når. Mange bruker ikke det dårlige øye til å lese med.

Grunnen til jeg spør er at jeg ser at det er forskning som viser at det er mulig å behandler senere nå en en trodde tidliger. Vellykket behanling fører til at hjernen bruker begge øyne like mye.

Fikk selv diagonse som 10 åring og ble dråpebehandlet uten varig resultat. Har forsøkt å være veldig obs på barna, men nå ser jeg at 3 klassingen ikke kan følge et lite objekt nærmere enn 10 cm med begge øyne og sier da at han se to objekter.

Vår tredjeklassing har også dette. Ble oppdaget for noenuker siden. Vi har fått øvelser med blyant og noen prikker ¨på et ark som skal gjøres i fem min hver dag i halv annen mnd. Da skal han inn til kontroll og får nye øvelser. Håper dette hjelper på lesingen hans også :o)

Takk for god forklaring :o)

Briller vil være aktuelt om det er behov for å korrigere langsynthet, nærsynthet eller astigmatisme ("skjeve hornhinner"). Brille vil også være nødvendig med prismebehandling.

Det er sjeldent man setter lapp for øyet på såpass store barn. Prognosen er dårlig.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...