Gå til innhold

Lekkasje av fostervann.. noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg er 18+6 og var på UL i dag, alt så bra ut. Men jeg har i noen uker hatt veldig tynn utflod. Nevnte det for jordmor, og hun ville sette meg opp på ny ultralyd, vaginal. Fikk avtale hos lege allerede rett over helga. Dumme meg tenkte ikke på det før i kveld - hva om det er fostervann som lekker ut..??

Jordmor reagerte ikke på noe under undersøkelsen, verken lite fostervann eller annet. Og hun virket veldig rutinert.

Vet noen her om en lege kan avgjøre om man lekker fostervann på annen indikasjon enn mengde fostervann som sees på ultralyd?

Bare lurer på om jeg orker vente hele helga, og heller bestille time på Volvat i morra... Ble plutselig veldig bekymret her!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245059-lekkasje-av-fostervann-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Flystripa

Er det farge på utfloden, eller er den glassklar?

Husk at slimhinnene i skjeden forandres i svangerskapet, og det oppleves forskjellig fra svangerskap til svangerskap. Noen er knusktørre, og andre er våte.

Om du er i tvil, kontakt lege.

Det er veldig vanlig med økt utflod når man er gravid, og konsistensen på utfloden kan variere veldig.

Skulle det være fostervann, så er det uansett så lite at du ikke behøver å bekymre deg. Det dannes hele tiden nytt fostervann.

Det er flott at jordmor tar deg på alvor og setter deg opp til kontroll, men du trenger ikke bestille time på Volvat.

Bare ta det med ro i helga.

Men, hvis utfloden øker på og den er klar og litt rennende - da tar du kontakt med legevakt/føden.

Det er veldig vanlig med økt utflod når man er gravid, og konsistensen på utfloden kan variere veldig.

Skulle det være fostervann, så er det uansett så lite at du ikke behøver å bekymre deg. Det dannes hele tiden nytt fostervann.

Det er flott at jordmor tar deg på alvor og setter deg opp til kontroll, men du trenger ikke bestille time på Volvat.

Bare ta det med ro i helga.

Men, hvis utfloden øker på og den er klar og litt rennende - da tar du kontakt med legevakt/føden.

Tok kontakt med føden uansett jeg, bare for å høre. Har lest en del på nettet nå, og kommet over både lege- og jordmorinnlegg som sier alt fra at litt lekkasje kan gå bra - til at det går aldri bra.

Jordmor jeg snakket med på føden svarte det siste. Er det fostervann er det uansett ingenting å gjøre med det, så det er ingen vits å sjekke det, sa hun. Om du kommer hit får vi nok ingen lege til å komme og se på det heller.

Hun har sikkert fått mange "dumme" spørsmål i sitt liv, og unngår å dille for mye når hun svarer, men synes hun var ganske hjerterå.

Men likevel ble jeg litt beroliget av henne, hadde jeg lekket fostervann i 3-4 uker ville jeg fått infeksjon, feber og rier/menssmerter. Har mye kynnere, men det blir vel ikke helt det samme. Har jo både badet i havet og hatt sex i løpet av disse ukene, noe som sikkert ville gitt infeksjon..

Huff, alt man skal bekymre seg for. Var jo så lykkelig etter UL i går..

Tok kontakt med føden uansett jeg, bare for å høre. Har lest en del på nettet nå, og kommet over både lege- og jordmorinnlegg som sier alt fra at litt lekkasje kan gå bra - til at det går aldri bra.

Jordmor jeg snakket med på føden svarte det siste. Er det fostervann er det uansett ingenting å gjøre med det, så det er ingen vits å sjekke det, sa hun. Om du kommer hit får vi nok ingen lege til å komme og se på det heller.

Hun har sikkert fått mange "dumme" spørsmål i sitt liv, og unngår å dille for mye når hun svarer, men synes hun var ganske hjerterå.

Men likevel ble jeg litt beroliget av henne, hadde jeg lekket fostervann i 3-4 uker ville jeg fått infeksjon, feber og rier/menssmerter. Har mye kynnere, men det blir vel ikke helt det samme. Har jo både badet i havet og hatt sex i løpet av disse ukene, noe som sikkert ville gitt infeksjon..

Altså: Ikke vet jeg hvorfor jeg rota meg inn og leste her, og aldri har jeg vært i situasjonen, men det der jordmoren så der VET jeg at ikke stemmer. :-)

En slekning av meg lakk _mye_ fostervann over en periode på noen uker da hun var 15-16 uker på vei. Hun ble lagt inn et par ganger for de trodde hun aborterte, men så var det jo liv hver gang.

Resultatet ble en fin velskapt gutt ved fullgått svangerskap.

Annonse

Hvor mye utflod er det snakk om da?

Det varierer. Og det var visst også en faktor som tilsa at det ikke er fostervann, da vil det lekke jevnt og trutt, mente hun.

Ja, det vil det nok gjøre.

Ta det helt med ro du, mij. Og så putter du dette på kontoen for "alt man skal bekymre seg for når man blir gravid og får barn..."

Ja, det vil det nok gjøre.

Ta det helt med ro du, mij. Og så putter du dette på kontoen for "alt man skal bekymre seg for når man blir gravid og får barn..."

Æsj ja, den listen er ikke kort.. :-)

Jeg har jo time til lege på tirsdag, får bare ta det med ro frem til da. Kommer til å holde meg hjemme fra jobb mandag og tirsdag, for å være helt sikker. (Det er allerede avklart med jobben, siden jeg er en av dem som bestemmer slikt ;-)

Gjest trultemor26

Forrige gang fikk jeg plutselig noe vanngreier som rant ut i det jeg sto opp om morgenen, ganske så set i svangerskapet da, tror det var et par uker før termin. Jeg trodde jo det var fostervann, og ringte sykehuset og fikk komme for sjekk. Da tok de ultralyd og sjekka meg inni der, og tror dem brukte ph-papir inni skjeden jeg for å finne ut om det var fostervann som hadde kommet eller ikke. Det var visst ikke det, og jeg fikk beskjed om at det da helt sikkert var vann-slimpropp.

Dette gjelder nok ikke deg, det er helt sikkert harmløs utflod , men greit å sjekke opp da, siden du ikke har hatt det før.

Fostervann har visst også en karakteristisk lukt, men nå husker jeg ikke den beskrivelsen.

Æsj ja, den listen er ikke kort.. :-)

Jeg har jo time til lege på tirsdag, får bare ta det med ro frem til da. Kommer til å holde meg hjemme fra jobb mandag og tirsdag, for å være helt sikker. (Det er allerede avklart med jobben, siden jeg er en av dem som bestemmer slikt ;-)

Kuult å kunne bestemme slikt da! Men jeg er enig, det er greit å ta det med ro og være hjemme til du har fått det sjekket opp.

Annonse

Det varierer. Og det var visst også en faktor som tilsa at det ikke er fostervann, da vil det lekke jevnt og trutt, mente hun.

Jeg lakk fostervann (men da hadde riene begynt), uten at jordmor kunne finne et hull i fosterhinna. Det viste seg at hullet var lenger oppe, derfor rant det litt vann nå og da, ikke konstant.

Jeg lakk fostervann (men da hadde riene begynt), uten at jordmor kunne finne et hull i fosterhinna. Det viste seg at hullet var lenger oppe, derfor rant det litt vann nå og da, ikke konstant.

Det er den logikken jeg har kunnet finne i hodet mitt også, som en mulig forklaring.

En annen forklaring kan jo være at jordmor faktisk har rett..

Men jeg skal heldigvis til legen om noen dager, og frem til da skal jeg ta det _alledeles_ med ro.. Ikke noe å gamble med, dette her.

Kuult å kunne bestemme slikt da! Men jeg er enig, det er greit å ta det med ro og være hjemme til du har fått det sjekket opp.

Greit å være litt sjef noen ganger :-)

I dag er det forøvrig ganske tørt, for første gang på uker. Og jeg har roet meg betraktelig ned. *puste roolig* :-)

Forrige gang fikk jeg plutselig noe vanngreier som rant ut i det jeg sto opp om morgenen, ganske så set i svangerskapet da, tror det var et par uker før termin. Jeg trodde jo det var fostervann, og ringte sykehuset og fikk komme for sjekk. Da tok de ultralyd og sjekka meg inni der, og tror dem brukte ph-papir inni skjeden jeg for å finne ut om det var fostervann som hadde kommet eller ikke. Det var visst ikke det, og jeg fikk beskjed om at det da helt sikkert var vann-slimpropp.

Dette gjelder nok ikke deg, det er helt sikkert harmløs utflod , men greit å sjekke opp da, siden du ikke har hatt det før.

Fostervann har visst også en karakteristisk lukt, men nå husker jeg ikke den beskrivelsen.

Jeg mener å huske at jordmor sa det lukta schweppes-brus???

Søren og...Jeg skulle ha lukta når jeg hadde sjansen!

Ingen grunn til panikk! Om det skulle vere ein liten lekkasje så er det ikkje akutt sånn på dagen for det.

Det er en enkel sak å ta prøve fra bind/truseinnlegg med lakmuspapir eller kva det no er dei bruker.

Sannsynlegvis er det nok berre vanleg utflod. Det er veldig vanleg å få mykje meire utflod i svangerskapet, og det kan gå opp og ned undervegs både på mengden og konsistensen.

Ein liten rift med litt lekkasje vil stort sett ordne seg av seg sjølv, så vidt eg har forstått. Ei større rift med stor lekkasje er meir farleg, men det går i mange tilfelle an å behandle det også i våre dagar.

Så ta det med ro, du, og så får du ha lykke til på neste kontroll :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...