Gå til innhold

Hvordan er reglene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

13

• Dorthe

7

• hare1365380455

7

• mumitrollet

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Litt usikker på om dette gjelder når du har omsorgen alene...

Men, hos oss var det slik at jeg var hjemme, sambo på jobb. Han kunne søke om og få mine sykt barn-dager. Nå husker ikke jeg om han søkte eller ikke...

Men det var noe med når barnepasser var syk, dvs deg eller meg, så kunne han ta sykt barn-dag.

Har du ringt trygdekontoret? Er jo ett ørlite håp om at de vet noe.

Jeg skal ringe de på mandagen.

Takk for svar :)

Jeg er i samme situasjon. Mitt problem er hvor jeg skal gjøre av ungen når jeg er innlagt på sykehuset. Selv om han er 10 kan han ikke være alene og dattera mi har ikke råd til å ta seg fri fra jobben, hun jobber kveldsvakter bare. Det er ikke alltid faren har mulighet. Faren jobber ikke da så det er ikke problemet her men bor langt unna skolen og synes det er et pes å kjøre 20 mil hver dag.

Orker du å la faren få bo i din leilighet mens han passer sønnen deres?

Gjest Persille

Jeg vet ikke hvordan det er, men det høres merkelig ut om han ikke skulle ha noen sykedager pga dette.

Det er riktig det faktisk - sånn er det for alle. Den som har hovedomsorgen får alle 20 dagene, i motsetning til ti hver når man er fysisk samboende.

Annonse

Godt spørsmål, det ser ut på trygdeetatens sider at det bare er du som har omsorgen som kan ta ut sykt barn dager.

Og da tror jeg svaret er nei på begge dine spørsmål.

Jeg har i hvert fall ringt og forhørt meg om dattera mi kan ta sykt barn dager dersom jeg er syk men det er ikke mulig.

Øh? Glimtipper sier ikke noe om foreldreansvar og så lenge faren har normalt samvær har de vel sannsynligvis delt foreldreansvar også?

Vi har ett barn hver boende hos oss på papiret, men vi har sykedager på begge to. Jeg har til og med utvidet rett på sykedager på grunn av kronisk sykt barn på det barnet som har adresse hos faren.

Har du forsøkt å søke om barnehageplass på særskilt grunnlag (eller hva det heter), grunnet migrenen? Naboen fikk bhgplass til minsten på grunnlag av egen kronisk sykdom. Da kommer du på prioritert plass i køen.

Det skal jeg prøve på. Takk for tipset :)

Annonse

Øh? Glimtipper sier ikke noe om foreldreansvar og så lenge faren har normalt samvær har de vel sannsynligvis delt foreldreansvar også?

Vi har ett barn hver boende hos oss på papiret, men vi har sykedager på begge to. Jeg har til og med utvidet rett på sykedager på grunn av kronisk sykt barn på det barnet som har adresse hos faren.

Det går på hvem som har den daglige omsorgen, ikke foreldreansvaret.

Godt spørsmål, det ser ut på trygdeetatens sider at det bare er du som har omsorgen som kan ta ut sykt barn dager.

Og da tror jeg svaret er nei på begge dine spørsmål.

Jeg har i hvert fall ringt og forhørt meg om dattera mi kan ta sykt barn dager dersom jeg er syk men det er ikke mulig.

Det stemmer ikke. Vi har fordelt dagene 6-14 i samsvær med samværsordningen. Se Folketrygdloven § 9-6: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Dere kan fordele dagene etter samværsbrøken, det skrives inn i samværsavtalen og sendes til Trygdekontoret.

(Hvorfor "sambo" når dere ikke bor sammen?)

-ler- Godt spørsmål. Gammel vane, det har liksom blitt navnet hans her inne.

Takk for svar, nå ble jeg lettet :)

Det stemmer ikke. Vi har fordelt dagene 6-14 i samsvær med samværsordningen. Se Folketrygdloven § 9-6: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html

Jeg har lest linken nå og ser at det er kommet nye regler.

Jeg skjønner at jeg er litt akterutseilt når det gjelder trygdereglene nå så egentlig burde jeg ikke svare.

Jeg har lest linken nå og ser at det er kommet nye regler.

Jeg skjønner at jeg er litt akterutseilt når det gjelder trygdereglene nå så egentlig burde jeg ikke svare.

Vel, nye og nye, reglene var akkurat sånn i 2001 når jeg og min eks skrev samværsavtale. Det kan imidlertid hende de var nye da, for jeg måtte lete opp lovteksten til dama på trygdekontoret.

Hvorvidt det holder å bare skrive det inn i samværsavtalen og sende den til TK slik vi gjorde den gang, vet jeg ikke. Jeg tror kanskje jeg har hørt at man nå må fylle ut et ekstra skjema eller noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...