Gå til innhold

Feber og feberkramper?

Anbefalte innlegg

Gutten min er forkjøla og har en stygg hoste. Hatt det siden forrige helg, men ble verre på fredag. Han fikk feber på kvelden. Hadde feber i går morrest, men det gikk over da han fikk feberdempende. På kvelden igjen kom feberen igjen, og den gikk ikke noe særlig ned da han fikk feberdempende. Han våkna av at han hosta så han ikke fikk puste, jeg tok han opp og han kasta opp masse slim og masse mat.

Måtte vekke han kl. 10.30 i dag, da var feberen 38,9. Han kasta også opp i dag pga. hosteanfall. Vi dro på legevakta kl. 13 siden han var slapp og ikke orket å sitte engang.. På legevakta var han pigg og blid, og legen sa det bare måtte gå over av seg selv, og vi skulle gi feberdempende og slimløsende.

Nå er han helt slapp og glovarm. Har 39.7 i feber. Legen sa vi skulle ta kontakt igjen hvis han ble mye verre, men hvor høy bør feberen være før det er noe fare? Vil helt slippe å dra han ut hvis det ikke er noe legen kan gjøre allikevel. Når får barn feberkramper? ved hvor høy feber ca? Og hva gjør man da?

Har luftet på rommet hans, hevet hodeenden og lagt han i bleia med helseteppet etter han fikk en feberdempende. Han har også tørr bleie i kveld, men fikk i han 120 ml melk så det hjelper vel litt..? Han kasta også opp en del væske i sta (rundt kl. 18). Gir masse å drikke, men i kveld har han ikke villet ha verken tørt eller vått.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245249-feber-og-feberkramper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har gjort alt det riktige. Sett opp vinduet og gjør soverommet litt kaldt. Gi masse drikke, gjerne litt tynn saft, så han får i seg litt sukker også. Melk er slimdannende, så hold han unna det litt, det gjør bare vondt verre.

Kjempebra du kler av og bare har helsesteppe på.

Gi paracet etter anvisning på pakka, og kontakt gjerne legevakta hvis du er i tvil. De gir alltid veldig gode råd på telefonen der om kvelden og natta.

39,7 er ganske høy feber, men små barn får veldig fort høy feber, så det er egentlig ikke avskrekkende i det hele tatt.

God bedring til dere! :)

Glemte å si: Ved feberkramper er det viktig å kjøle ned barnet. Ta han med ut i frisk luft. Ring lege for sikkerhets skyld. Det ser fryktelig skremmende ut, men er som regel ufarlig. Små barn skal sjekkes av lege for sikkerhets skyld etter et feberkrampeanfall.

Uffda stakkar liten.. Jeg kan ikke noe om det, har knapt noen erfaring med feber, men må bare skrive det jeg tenkte - nå slipper du hvertfall å levere gutten i barnehagen i morra..!

Ja. :) Det er faktisk deilig å tenke på selv omm jeg selvfølgelig ikke ønsker at gutten min skal være syk.. Sikkert litt av de drittkjerringene sin skyld. han sov i kun body ute på fredag! : ( Da han har sovet inne har han hatt på body, genser + krabbeteppe + fleecepledd.

I moregn skal far være hjemme med han, så blir jeg hjemme tirsdag tenker jeg. Stakkars liten..

Du har gjort alt det riktige. Sett opp vinduet og gjør soverommet litt kaldt. Gi masse drikke, gjerne litt tynn saft, så han får i seg litt sukker også. Melk er slimdannende, så hold han unna det litt, det gjør bare vondt verre.

Kjempebra du kler av og bare har helsesteppe på.

Gi paracet etter anvisning på pakka, og kontakt gjerne legevakta hvis du er i tvil. De gir alltid veldig gode råd på telefonen der om kvelden og natta.

39,7 er ganske høy feber, men små barn får veldig fort høy feber, så det er egentlig ikke avskrekkende i det hele tatt.

God bedring til dere! :)

Takk for svar. Gitt han eplejucie blanda ut med vann. Var pålegevakta i sta, og de sa vi kunne gi mer paracet enn det som står anvist påpakka (3 ganger i døgnet). han har fått tre i dag, så håper det holder.

Annonse

Takk for svar. Gitt han eplejucie blanda ut med vann. Var pålegevakta i sta, og de sa vi kunne gi mer paracet enn det som står anvist påpakka (3 ganger i døgnet). han har fått tre i dag, så håper det holder.

Det høres bra ut.

Saftis er forøvrig også genialt når det kan være vanskelig å få i nok drikke. :)

Feberkrampe kommer gjerne ved rask endring i temp. F.eks hvis den øker veldig fort.

Om det skjer er det viktig å holde luftveien åpne f.eks legg barnet på siden i armene dine, og kjøl ned.

Selv om det ikke er farlig, satte det en skikkelig støkk i meg da det skjedde. (han ble hentet i ambulanse med blålys..)

Vi fikk beskjed om å gi febernedsettende ved 38,5 for å unngå det igjen.

Feberkrampe kommer gjerne ved rask endring i temp. F.eks hvis den øker veldig fort.

Om det skjer er det viktig å holde luftveien åpne f.eks legg barnet på siden i armene dine, og kjøl ned.

Selv om det ikke er farlig, satte det en skikkelig støkk i meg da det skjedde. (han ble hentet i ambulanse med blålys..)

Vi fikk beskjed om å gi febernedsettende ved 38,5 for å unngå det igjen.

Lillemann hadde spist en youghurt like før det skjedde.

Det samme skjedde med barna til 2 venninner etter youghurt-spising ved mye feber.

(Har aldri hørt at det skal være noen sammenheng mellom dette, men jeg unngår ihvertfall youghurt når de har feber.)

For å forebygge feberkramper kan du ta på han våte, kalde sokker (skyll dem i kaldt vann og vri dem opp). Gi ham også kaldt å drikke/spise (f.eks. saftis). Prøv også å holde tempen hans forholdsvis stabil. Det er når feberen plutselig stiger kjapt man lettest får kramper.

For å forebygge feberkramper kan du ta på han våte, kalde sokker (skyll dem i kaldt vann og vri dem opp). Gi ham også kaldt å drikke/spise (f.eks. saftis). Prøv også å holde tempen hans forholdsvis stabil. Det er når feberen plutselig stiger kjapt man lettest får kramper.

.....eller når den synker raskt ;o)

Å, mulig det? Jeg har alltid tenkt at det skjedde når feberen steg raskt, så nå lærte jeg noe nytt :-)

Annonse

Gjest trultemor26

Jeg har ikke så mye å komme meg, jeg vil bare gi deg en klem, og si at jeg er i samme situasjon selv, bare at snuppa mi ikke kaster opp da. Snuppa mi har hatt feber opp og ned siden tirsdag faktisk, opp i 40, da får hun febernedsettede, da tør jeg ikke mer. Så sank den faktisk til 35-36 fredag kveld og lørdag og jeg trodde hun var på bedringens vei, men påfølgende natt så spratt den opp til over 40 igjen.

Jeg er kjemperedd for feberkrampe men har heldigvis ikke opplevd det.

Vi var på legevakta på fredag, for da syntes jeg det hadde pågått så lenge, men selvfølgelig var hun i tipp topp form da vi var der, selv om jeg målte henne til 39,5 før vi dro. Legen sa bare at det var nok virusinfeksjon, sjekket henne ikke engang, svarte meg før jeg fikk prata ferdig, sa vi kunne gi febernedsettende, og siden hun tilfeldigvis hosta da vi var der så fikk hun resept på hostesaft. Dustelege.

Så vi drar til fastlege i morra, nå har det snart pågått en uke.

Jeg leste litt på nettet i stad ang feber, og der sto det at man kunne tørke barnet med lunket vann, ikke kaldt da det kalde vannet fører til at kapillærårene under huden snører seg sammen og stenger varmen inne.

De lærde strides også ved bruken av febernedsettende. Bakterier og virus dør ved høy feber, så feberen har jo en viktig funksjon sånn sett, men som sagt.. jeg synes feber opp i 40 er kjempeskummelt så jeg tør ikke mer enn det. Og man skulle visst ikke måle tempen og kun gå ut i fra denne, allmenntilstanden er et mye sikrere tegn på hvor sykt barnet er enn hva tempen viser.

Jeg leste også at dem ikke skulle ha for mye klær på, og under 20 grader på soverom. Jeg har for første natt nå droppet pysj og dyne, la henne kun i bleia og med pledd.

God bedring til gutten din!! Ikke noe gøy med syke barn!

Jeg har ikke så mye å komme meg, jeg vil bare gi deg en klem, og si at jeg er i samme situasjon selv, bare at snuppa mi ikke kaster opp da. Snuppa mi har hatt feber opp og ned siden tirsdag faktisk, opp i 40, da får hun febernedsettede, da tør jeg ikke mer. Så sank den faktisk til 35-36 fredag kveld og lørdag og jeg trodde hun var på bedringens vei, men påfølgende natt så spratt den opp til over 40 igjen.

Jeg er kjemperedd for feberkrampe men har heldigvis ikke opplevd det.

Vi var på legevakta på fredag, for da syntes jeg det hadde pågått så lenge, men selvfølgelig var hun i tipp topp form da vi var der, selv om jeg målte henne til 39,5 før vi dro. Legen sa bare at det var nok virusinfeksjon, sjekket henne ikke engang, svarte meg før jeg fikk prata ferdig, sa vi kunne gi febernedsettende, og siden hun tilfeldigvis hosta da vi var der så fikk hun resept på hostesaft. Dustelege.

Så vi drar til fastlege i morra, nå har det snart pågått en uke.

Jeg leste litt på nettet i stad ang feber, og der sto det at man kunne tørke barnet med lunket vann, ikke kaldt da det kalde vannet fører til at kapillærårene under huden snører seg sammen og stenger varmen inne.

De lærde strides også ved bruken av febernedsettende. Bakterier og virus dør ved høy feber, så feberen har jo en viktig funksjon sånn sett, men som sagt.. jeg synes feber opp i 40 er kjempeskummelt så jeg tør ikke mer enn det. Og man skulle visst ikke måle tempen og kun gå ut i fra denne, allmenntilstanden er et mye sikrere tegn på hvor sykt barnet er enn hva tempen viser.

Jeg leste også at dem ikke skulle ha for mye klær på, og under 20 grader på soverom. Jeg har for første natt nå droppet pysj og dyne, la henne kun i bleia og med pledd.

God bedring til gutten din!! Ikke noe gøy med syke barn!

Uff.. for en diust lege dere kom til! Jeg gir meg ikke så lett jeg da.. :) Går ikke før de har tatt blodprøve og sjekket om det er en infeksjon. Vi dro på Linderud legevakten i dag, og synes det var MYE MYE bedre enn den i storgt. Kom inn etter 30 min. og det var kjempehyggelig lege som sjekket ører, hals, lunger og tok blodprøve. Han snakket også med gutten min for å sjekke reaksjonen, og han smilte og lo til legen så klart.. :) Etter vi kom hjem sovna han på foten min og var helt i ørska.

Jeg gir febernedsettende når han er slapp og svimete jeg. Gir ikke det hvis han har fått vaksine, men synes 39,7 var skummelt og jeg..

God bedring til jenta di og. Håper blodprøver viser at det "bare" er en vanlig forkjølelse som det er her.

Gjest trultemor26

Uff.. for en diust lege dere kom til! Jeg gir meg ikke så lett jeg da.. :) Går ikke før de har tatt blodprøve og sjekket om det er en infeksjon. Vi dro på Linderud legevakten i dag, og synes det var MYE MYE bedre enn den i storgt. Kom inn etter 30 min. og det var kjempehyggelig lege som sjekket ører, hals, lunger og tok blodprøve. Han snakket også med gutten min for å sjekke reaksjonen, og han smilte og lo til legen så klart.. :) Etter vi kom hjem sovna han på foten min og var helt i ørska.

Jeg gir febernedsettende når han er slapp og svimete jeg. Gir ikke det hvis han har fått vaksine, men synes 39,7 var skummelt og jeg..

God bedring til jenta di og. Håper blodprøver viser at det "bare" er en vanlig forkjølelse som det er her.

Så bra du erfornøyd med legevakta! Det ble ikke jeg akkurat. Jeg skulle kanskje ha stått litt mer på med å få han til å sjekke opp, men jeg følte at jeg var der totalt uten grunn, og følte meg nesten dum. Hun var jo i toppform i tillegg.

39,7 er jo veldig høyt ja.

Snuppa er ikke forkjøla nemlig. Ikke noe snørr eller host eller nys. Ikke noe oppkast. Hun viser ikke tegn på å ha vondt noe sted. Det lukter vondt av smokken hennes om morran, så det kan jo være no hals-greier da.

Får håpe fastlegen vår har tid til å ta oss imot i morra og at han finner ut av hva feberen kommer av. Ikke noe moro dette her!

Feberkramper kommer når temperaturen stiger eller faller fort. Det har lite å gjøre med akkurat hvor høy feberen er.

Gi ham så mye å drikke som han vil, og ikke tenk på at det skal være så sunt. Saft er helt greit når man har feber. Melk gir ofte mye slim, og kan gjøre ting verre når han slimer og hoster. Så prøv å begrense det, hvis mulig.

Hold barnet mest mulig avkjølt. Gjerne med litt kjølige kluter på panna.

God bedring!

Så bra du erfornøyd med legevakta! Det ble ikke jeg akkurat. Jeg skulle kanskje ha stått litt mer på med å få han til å sjekke opp, men jeg følte at jeg var der totalt uten grunn, og følte meg nesten dum. Hun var jo i toppform i tillegg.

39,7 er jo veldig høyt ja.

Snuppa er ikke forkjøla nemlig. Ikke noe snørr eller host eller nys. Ikke noe oppkast. Hun viser ikke tegn på å ha vondt noe sted. Det lukter vondt av smokken hennes om morran, så det kan jo være no hals-greier da.

Får håpe fastlegen vår har tid til å ta oss imot i morra og at han finner ut av hva feberen kommer av. Ikke noe moro dette her!

Har hun hatt feber lenge? Kanskje det er 4.barnesykdommen. (Høy) feber i 3 dager etterfulgt av utslett. Helt ufarlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...