Gå til innhold

Andreklassing vil ikke lese


Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 7 år. Han greier å lese men er så lite intresert i det. Jeg prøver å få ham til å lese ca. ti minutter nesten hver dag men det er alltid uffing fra hans side.

Hvordan er det med andres andreklassinger? Liker de å lese? Hvor mye øver de hver dag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245255-andreklassing-vil-ikke-lese/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 2.klassing leser helt bra, og leser i bok hver eneste kveld, etter at han har lagt seg. Hvor lenge det blir, er nok noe variabelt, tror jeg... Når jeg kommer inn ca.30 min etter at jeg har lagt dem, sover de, begge to (7-åring og 4-åring på samme rom, sjø...)

Min 2.klassing leser helt bra, og leser i bok hver eneste kveld, etter at han har lagt seg. Hvor lenge det blir, er nok noe variabelt, tror jeg... Når jeg kommer inn ca.30 min etter at jeg har lagt dem, sover de, begge to (7-åring og 4-åring på samme rom, sjø...)

Min leser alltid ordene to ganger. Først staver ham de, så sier han ordene. Hadde håpet han snart kunne lese ordene med et ord. Hvordan leser din sønn?

Jeg har jo hatt en andreklassing. I den alderen var det mye uffing når han måtte lese. Jeg måtte streve litt for å gjøre det mer interessant.

Vi pleide å gjøre det sånn at han leste leseleksa selv mens jeg hørte på. Skulle vi lese noe utenom lekser, pleide han og jeg å lese annenhver setning etter tur, da syntes han det ble litt morsommere og mer overkommelig.

Min leser alltid ordene to ganger. Først staver ham de, så sier han ordene. Hadde håpet han snart kunne lese ordene med et ord. Hvordan leser din sønn?

Han leser flytende (glemte visst det ordet i det forrige innlegget). Dvs. at alle (vel, så godt som, da!) ordene er blitt "automatisert"; Dvs. at han gjenkjenner ordet, og trenger ikke stave seg gjennom det.

Men det hører med til historien at han leste før han begynte på skolen, - og han synes det er ni-kjedelig å lese: "Er her sol? Her er sol..." osv. Og det sier jeg ingenting på... Hjemme leser han bøker om pattedyr, dinosauruser osv.

Hvis du finner noen bøker som handler om noe gutten din virkelig synes er interessant, kanskje han blir mer positivt innstilt til lesingen da?

Jeg har jo hatt en andreklassing. I den alderen var det mye uffing når han måtte lese. Jeg måtte streve litt for å gjøre det mer interessant.

Vi pleide å gjøre det sånn at han leste leseleksa selv mens jeg hørte på. Skulle vi lese noe utenom lekser, pleide han og jeg å lese annenhver setning etter tur, da syntes han det ble litt morsommere og mer overkommelig.

Det var kjempelurt!;-)

Annonse

Prøv å finne relativt enkle bøker som fenger. Det som fikk opp farten på vår gutt, var Rampete Robin - bøkene. Jeg leste for han på sengen og passet på å slutte litt ut i et kapittel, og da bare måtte han lese videre. I starten gikk det sakte, men det tok ikke lang tid før han fikk opp farten.

Fortsett med litt press og motivering. Jeg er uenig med Sammfunnskritiker som sier du skal kutte ut presset. Ofte må nemlig barna hjelpes over en kneik når det gjelder leseutviklingen på det stadiet det høres ut som din sønn er på. Men det er fryktelig viktig at du hjelper han å finne bøker som passer til han i hans utvikling. De fleste foreldre velger altfor vanskelige bøker, og det blir dermed vanskelig og "kjedelig" for barna. Spør læreren om hjelp til å finne egnet lesestoff.

Barns leseutvikling går i veldig individuelt tempo. Det høres helt normalt ut at han "leser" ordene to ganger, som du sier. Hvis han gjør det med ord du vet han egentlig kan, kan du oppmuntre han til å si det "rett ut".

Gjest spespedstudenten

Jeg ville ha forsøkt å lokke han til å lese, ved å belønne han for tiden han leser. Jeg er ellers ikke for slik belønningspedagogikk men når det gjelder dette med å lese i et tidlig stadium så ville jeg tydd til det. Konsekvensene av for dårlig leseferdighet blir bare større jo eldre barnet er. Så man har alt å vinne på at de lærer å lese tidlig.

Det aller viktigste er at han leser noe. Og at det er passe vanskelig.

Har dere forsøkt å lese i kor?

Når han skal lese nye tekster, så kan det være lurt å gå igjennom teksten på forhånd og lete frem ukjente ord, og ord som er vanskelige å uttale.

Hvis han støter på mange ord han ikke forstår eller ikke kan uttale, så påvirker det leseforståelsen.

still også kontrollspørsmål til det han har lest, så du også vet at han forstår det han leser. Mange barn er flinke til å lese, men er så opptatt av å avkode at ikke forståelsen henger med.

Vi leser av og til annenhver setning eller annenhver side. Det hjelper også hvis jeg holder et ark under den linja han leser, så det er lettere å treffe riktig ved linjeskift.

For vår gutt løsna det skikkelig da de begynte med lesediplomer på skolen i fjor. Det var kjempestas å fylle ut lapper med antall sider og ta med til læreren.

Prøv med masse, masse skryt og belønning!

Annonse

Sønnen min går også i 2., og de har i lekse å lese ca. 10 min. hver dag.

Det foregår nokså motvillig, men vi kommer gjennom det.

Han leser sånn "halvautomatisk", dvs. de enkleste ordene går helt av seg selv. Men de har ganske vanskelige lekser (langt forbi "mor ror"-stadiet") - forrige uke var det masse om flaggermus, kirketårn osv. - så det nytter ikke å gjette seg fram.

Gutter har ofte konkurranseinstinkt, så du kan prøve å øke motivasjonen ved å f.eks. se hvor langt han kan komme i en tekst på 2 minutter, og så se hvor mye lenger han kommer neste gang, etter å ha trent på den.

Jeg sleit voldsomt med min sønn i 2. klasse da de begynte å få leselekser.

Vi ble først enig om at det er fint at jeg engasjerer meg, det hadde vært kjedelig om jeg ikke brydde meg. Så la jeg ut om alle fordelene der er ved å kunne lese. Lese blader, bøker, aviser, tekstet fjernsyn, beskjeder osv.

Å skryte av barnet er utrolig viktig. Når han leste et ord veldig knotete og leste det bedre andre gangen fikk han enormt mye skryt. Jeg understreket kraftig for han hvor mye litt trening på det ordet gjorde. Ja, han kunne jo selv høre det.

Da han ble litt stødigere ble vi enige om å ta tiden første og siste gangen han leste teksten. Han ble ikke stresset av tidtakingen. Han ble så oppglødd over å se fremgangen. Han ble veldig motivert neste dag når leksene skulle leses. Stoppeklokka brukte vi ut 2. klasse, for den gjorde han så glad.

Så laget jeg masse lapper med en enkel beskjed på. På den første lappen sto det hvor den andre lappen lå, på den andre lappen hvor den tredje lå osv. Han måtte lese alle lappene alene. Den siste lappen ledet han til en premie. Jeg brukte dette trikset for å motivere datteren min til å lese 3 år tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...