Gå til innhold

Forkjølet baby - to måneder gammel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den lille snuppa mi ble jo født seks uker for tidlig, og premature er jo mer mottagelig for infeksjoner.

Nå har hun fått sin første forkjølelse, to måneder gammel.

Jeg er urolig når jeg hører henne surkle i brystet og hun ikke klarer å puste pga av snørr.

Kan det være farlig for henne å være forkjølet? Hva kan jeg gjøre for å hjelpe henne? Er det vanlig at så små babyer blir forkjølet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La henne ligge med hode høyt, da dreneres en del slim og dritt ned i magen istede for å legge seg i svelg/hals.

Ellers fikk jeg ved en anledning resept på efedrin til min sønn da han var baby, det sammen med nesespray og paracet fungerte veldig bra.

Han var VELDIG tett den gangen.

Ikke uvanlig at babyer blir forkjølet, man er jo i kontakt med smittestoffer så fort man beveger seg blandt folk.

Hilsen

Skrevet

Ikke gøy når de små er syke nei! Lillemor her i huset var akkurat sånn som din lille da hun var kanppe 3 mnd, og det var skrekkelig for mammaen å høre på alle surklingen, og pusten som nærmest stoppet opp litt innimellom.

Kjøp saltvannsdråper og nesesuger på apoteket (det finnes to varianter nesesugere så vidt jeg har sett, kjøp den med myk tupp som skal stikkes helt inn i nesen). Drypp først og sug etterpå, da sover hun godt den første tiden i alle fall.

Mange sverger til morsmelk i nesen, men jeg ble frarådet dette fordi melk er slimdannende.

Hev hodeenden på sengen hennes litt, det hjelper også. Enten med bøker e.l., ellers finnes det sånne klosser beregnet spesielt på dette også. Sjekk alexi.no i så fall.

Lykke til, og god bedring til lille!

Skrevet

Det er vanlig at babyer blir forkjølet. Lillebror hadde sin første forkjølelse da han var 7 uker gammel.

Dette er det jeg gjør når spebarna er forkjølet:

Drypper saltvann i neseborene før bleieskift. Bruker jordmorsug og suger ut snørret etter bleieskift. Det er helt utrolig hvor mye snørr man får ut med det jordmorsuget. (Kjøpes på apoteket for ca 30,-)

Hever hodeenden på senga ved å legge noen tykke bøker under bena.

Gir så mye mat som barnet vil ha, og er forberedt mentalt på en survete unge som ikke sover så godt.

Ofte sover de bedre ute i vogna fordi utelufta åpner nesen.

Ikke kle på for mye, men ikke så lite at barnet er kaldt heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...