Gå til innhold

Jenter og sminke...

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 3,5 er veldig opptatt av sminke, særlig "leverpostift" som hun kaller det. Hun ønsker seg en slik lebestift, men det får hun ikke. Interessen kom etter overnatting hos tanta. Der var det en tenåring som sminket henne :)

"leverpostift" hehe, den var god ;)

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi

11

• Liliaceae

5

• puttelull

3

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror dere er gale!!!

Hva er det som er så farlig med sminke?

Det finnes vel verre ting barn kan gjøre... Og det her er noe de har sett mammaen gjøre hele tiden!

Jeg gå ikke mascara til jentungen, men øyenskygge, rouge og leppestift i mange farger. Når de etter endt sminking så seg i speilet lo de god...

Vil gjerne ha svar på hvorfor de ikke får lov til en så uskyldig ting!

synes det er så mange andre ting som barn heller burde gjøre enn å sminke seg jeg da..

ønsker ikke å oppfordre til å dolle seg for mye opp, være for opptatt med hvordan man skal se ut.

jeg har aldri sminket meg noe særlig selv, så jeg tror neppe noen av barna har det fra meg.

men, en gang iblant er det ok å sminke seg, men da vil jeg gjerne hjelpe til og være tilstede, slik at ikke badet og sminken blir så grisete etterpå...

vel....

jenter i 4-5 års alderen som slippes løs med sminke alene vil jeg helst unngå...

det blir lebestiftmerker på benker, rouge/pudder legger fra seg fargede "støvskyer" overalt, neglelakk blir bare klin. å være moderat er et fremmedord, for det skal være mest mulig av alt sammen!

orker ikke å ha full vask av badet etterpå. det holder at hun kan "hjelpe til" litt mens jeg er sammen med henne.

regner med at 13 åringer klarer å håndtere sminke på en ordentlig måte. men det er nå forskjell på småbarn og tenåringer :-)

Min dstter var da ikke 13 år da hun begynte å sminke seg!

Tror hun var syv år...

Da satt de på badet og forsøkte å etterligne meg, når jeg sminket meg.

Litt støv falt jo ned, men de herpet ikke badet mitt. *De var jo voksne* og voksne søler ikke....

Man må jo på forhånd fortelle hva som skal hvor, og at det ikke skal på vegger eller gulv.

Har bare positiv erfaring, men har holdt meg min datter langt unna lekesminke!

Ehm... Det blir visst nødvendig med en gråhvit løgn, ja... For nå er sminka kasta så langt jeg fikk den!;-)

Vil ho absolutt sminke seg, skal ho heller få lov til å låne min avlagte. Mye lettere å få av den, da! Og så er den allergi-testa...

Jippi! *gruer meg litt til snuppa oppdager at den er borte, men...*

Men tenk så kuult det blir å få ordentlig sminke da!!!!

HElt enig i at det er mye bedre med skikkelig sminke enn den "malegreia" de selger til småbarna.

Dette med sminke og småbarn er vel greit så lenge det er en lek som foregår innendørs. Ja er enig i at det er vrient å få vasket av. Jenta mi var seks år da hun fikk sminkehode m sminke av ei kusine i julegave. Første juledag våknet jeg til et knallrødt hode, med grønt og lilla rundt øyene!! Kunne ikke annet enn å le jeg :)

Sminke på når man skal ut, er en annen sak. Kun litt svakt øyenskygge om hun ber om det.(har hendt 2ganger) Hun er nå 8år.

Annonse

Ja, denne er jo litt søt da, men verre er det at hun snakker om frosken vi spiste på lørdag. Vi spiste krabbe, og hun blander litt. Håper ikke hun forteller her og der at vi spiste frosk ;)

haha, jeg forstår det sånn at med henne rundt seg blir det ikke kjedelig :)

Tulla mi blandet også. På skolen sa hun at vi hadde lus hjemme, vi hadde småfluer :) huffame ;)

Hos oss har vi gjort det slik at ho mor nesten ikke bruker noe sminke lenger utenom mascara. Dermed er ikke jeg noe typisk ideal som jenta vil etterligne.

Dessuten har vi latt jenta vår få lebepomade som er lett farget rosa. Denne sees ikke så godt på munnen, men gir alikevel følelsen av å ha pyntet seg litt ekstra.

Ved spesielle anledninger tar vi på lys rosa neglelakk hvis ønsket er der. Og den er så lys at vi nesten ikke legger merke til den.

Når vi i tillegg stasjer opp håret med pynt og spenner og kjole på kroppen så er jenta vår veldig fornøyd.

Ofte har spørsmålet kommet om å få lekesminke, men det har vi sagt konsekvent nei til og maset har gitt seg så lenge vi har disse andre variantene som er nevnt.

haha, jeg forstår det sånn at med henne rundt seg blir det ikke kjedelig :)

Tulla mi blandet også. På skolen sa hun at vi hadde lus hjemme, vi hadde småfluer :) huffame ;)

Uff.. ;) Godt dere fikk sjansen til å rette opp i fadesen da, for det regner jeg med dere gjorde.. Det er ille nok å ha småfluer i hus. Vi har vært så plaget med disse fruktfluene nå nylig.

Hos oss har vi gjort det slik at ho mor nesten ikke bruker noe sminke lenger utenom mascara. Dermed er ikke jeg noe typisk ideal som jenta vil etterligne.

Dessuten har vi latt jenta vår få lebepomade som er lett farget rosa. Denne sees ikke så godt på munnen, men gir alikevel følelsen av å ha pyntet seg litt ekstra.

Ved spesielle anledninger tar vi på lys rosa neglelakk hvis ønsket er der. Og den er så lys at vi nesten ikke legger merke til den.

Når vi i tillegg stasjer opp håret med pynt og spenner og kjole på kroppen så er jenta vår veldig fornøyd.

Ofte har spørsmålet kommet om å få lekesminke, men det har vi sagt konsekvent nei til og maset har gitt seg så lenge vi har disse andre variantene som er nevnt.

Men hvorfor er dere IMOT at jenter sminker seg????

Jeg har tre døtre, så den problemstillingen kjenner jeg godt til...

Jentene får innimellom avlagte sminkesaker av tanter (som har bare sønner..). Av en eller annen merkelig grunn pleier sminkesakene å forsvinne litt sånn umerkelig etter en ukes tid ;-)

De får lov til å sminke seg _litt_ når de kler seg ut. Lys rosa lipgloss får de bruke når de vil, og det brukes ikke særlig ofte.

Jeg synes alt glitterpulveret er ti ganger verre en sminke! Glitter til sminkedokka og glitterspray, glittersåpeskum og glitterbodylotion. For ikke å snakke om glitter på klær (det faller av..)! Huset ser til tider ut som et juletre og glitteret sitter fast i _alt_ *ahhrrrrggg*

Jeg har tre døtre, så den problemstillingen kjenner jeg godt til...

Jentene får innimellom avlagte sminkesaker av tanter (som har bare sønner..). Av en eller annen merkelig grunn pleier sminkesakene å forsvinne litt sånn umerkelig etter en ukes tid ;-)

De får lov til å sminke seg _litt_ når de kler seg ut. Lys rosa lipgloss får de bruke når de vil, og det brukes ikke særlig ofte.

Jeg synes alt glitterpulveret er ti ganger verre en sminke! Glitter til sminkedokka og glitterspray, glittersåpeskum og glitterbodylotion. For ikke å snakke om glitter på klær (det faller av..)! Huset ser til tider ut som et juletre og glitteret sitter fast i _alt_ *ahhrrrrggg*

Jammen , det er ikke meningen at de skal gå blant folk når de øver seg på sminking....

Som jeg sa til min datter; det er kun øvelse (gjør mester) som ksn bruke sminke utendørs...

Derfor skjønner jeg ikke problematikken!!?????

Annonse

Jammen , det er ikke meningen at de skal gå blant folk når de øver seg på sminking....

Som jeg sa til min datter; det er kun øvelse (gjør mester) som ksn bruke sminke utendørs...

Derfor skjønner jeg ikke problematikken!!?????

Det er noe dritt å vaske bort!!

Ellers ser jeg ikke helt problemet jeg heller :-)

Min dstter var da ikke 13 år da hun begynte å sminke seg!

Tror hun var syv år...

Da satt de på badet og forsøkte å etterligne meg, når jeg sminket meg.

Litt støv falt jo ned, men de herpet ikke badet mitt. *De var jo voksne* og voksne søler ikke....

Man må jo på forhånd fortelle hva som skal hvor, og at det ikke skal på vegger eller gulv.

Har bare positiv erfaring, men har holdt meg min datter langt unna lekesminke!

det er stor forskjell på en 5 åring og en 7 åring. jeg har selv tre barn og de to eldste er som natt og dag.

og det er også stor forskjell på 5 åringer.

hadde det vært min eldstedatter hadde det forsåvidt vært greit.

hun har vært rimelig ryddig og ordentlig siden hun var liten.

hun fikk sminkedukke i bursdagsgave da hun var 4 og den ble brukt flittig den første tiden. (uten at sminken fløt overalt)

men min mellomstedatter er mye mer røff og herjete av seg. sminken varer ikke lenge her i huset når hun leker med den.

lebestiften kjøres rett oppi lokket, den legges kanskje på benken også faller den på gulvet og tråkkes på osv...

hun er rett og slett uvøren uten å mene noe vondt med det, lever seg veldig inn i leken.

Selv om du lar din datter på 7 få sminke seg alene, har du ingen grunn til å hevde at jeg skal la min på 5 få gjøre det samme!

det er alltid en grunn til at vi foreldre handler slik vi gjør, nettopp fordi vi kjenner VÅRE barn best.

Jeg har to gutter, og begge har vært nysgjerrige på sminkepungen min. Når jeg sminker meg, vil de gjerne også ha litt, og det har jeg latt dem få (men sender dem ikke i barnehagen synlig sminket, da). Å nekte dem det gjør det bare mer attraktivt. Så interessen ser ut til å gå fort over - heldigvis!

Sånn har det vært med guttungen her i huset også. Nå er han ikke interessert lenger. :o)

Jeg har ikke tenkt tanken engang, at mine jenter snart kan bli interessert i sminke...!!!! De er 2,5 år og 5 år.

Nei - sminke seg får de vente med - mener nå jeg!

Dette har sikkert sammenheng med at jeg bruker minimalt med sminke selv - mascara og lebestift holder lenge for meg :-)

Det er naturlig at barn er nysgjerrig på alt foreldrene foretar seg og gjerne vil prøve. At de vil prøve sminke trenger ikke ha noe som helst med forfengelighet å gjøre. Men hvilke barn liker ikke å kle seg ut? Om man nekter dem å prøve sminken, tror jeg det har den motsatte av ønskede virkning.

Snuppa på fem sminker seg stadig vekk.

Da har hun knall lilla øyenskygge over øyenbrynene.

Hun har lebestift som nesten ikke har farge.

Hun får lov til å bruke neglelakk hvis hun tar det på i samme rom som meg og det er en avis under. Dette skjer kanskje en gang i måneden.

Jeg synes hun er ganske søt jeg når hun drar på handletur med meg med lilla øyenskygge OVER øyenbrynene. Hun synes selv at hun er uimotståelig.

Det er aldri noe mas og hun har ikke fått utslett. Det er ikke glitter, men pudderøyenskygge som nesten forsvinner av seg selv.

Jeg bruker våtservietter med fuktighetskrem for å vaske av det som er igjen.

Dette er helt uproblematisk.

Sminking har hun ikke fra meg, for det der er jeg dårlig til.

Kanskje jeg har noe å lære av henne? Venter til øyenskyggen blir lagt der den skal være :o)

Bruk sminke-fjernings-servietter det fungerer alle tiders!

Funker ikke på eldstemann på ni år. Hun har tykke, lange, svarte øyevipper og ingenting biter på... Har prøvd med øyenmakeupfjerner for vannfast mascara også, men det må gnikking til. Hun får uansett lov å sminke seg iblant, men det er ikke det kjekkeste jeg vet ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...