Gå til innhold

Niåring på pute i forsetet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg mener at hvis barnet kommer høyt nok opp, så kan de ikke kveles av airbagen. Så når ditt barn sitter på pute så er vel høyden omtrent som din, og lovlig? Søk på tryggtrafikk

Det har vel også å gjøre med om kroppen er sterk nok til å tåle trykket fra airbagen i det den fyres av? Og det er stor forskjell på et barn på 9 år og en voksen der.

Annonse

Det har vel også å gjøre med om kroppen er sterk nok til å tåle trykket fra airbagen i det den fyres av? Og det er stor forskjell på et barn på 9 år og en voksen der.

ja...det har du jo rett i :) Tidligere var det alltid snakk om 12år, så da gjelder kanskje den enda, sammen med høyden.

Gjest Trygg Trafikk

Har tidligere spurt Trygg Trafikk om dette, og da gjaldet det et spebygd barn på 140 cm.

Fikk følgende svar:

"Den generelle anbefalingen er 140 cm, men i den grad vi bruker alder sier vi ca 10 år, så kanskje kan det være greit å vente en stund til, når han som du sier er spedbygd, men lang. Hvis han sitter foran med airbag er det også fornuftig å passe på å skyve setet godt bakover, så han ikke sitter for nær airbagen. Som du sier er baksetet å foretrekke. "

Trygg trafikk mente at det var sikrere å sette 8-åringen vår (136 cm) foran istedet for bak med bare magebelte.

Ho sa at ca 140cm var _anbefalingene_ deres.

Ok, det sier jo litt om hvor utrygt det er med magebelte... Tror vi satser på å sitte foran i "nødstilfeller" ;-)

Har tidligere spurt Trygg Trafikk om dette, og da gjaldet det et spebygd barn på 140 cm.

Fikk følgende svar:

"Den generelle anbefalingen er 140 cm, men i den grad vi bruker alder sier vi ca 10 år, så kanskje kan det være greit å vente en stund til, når han som du sier er spedbygd, men lang. Hvis han sitter foran med airbag er det også fornuftig å passe på å skyve setet godt bakover, så han ikke sitter for nær airbagen. Som du sier er baksetet å foretrekke. "

Ja, jeg vet at det er anbefalt å sitte bak uansett. Nå gjelder det en kort tur fordi en venninne skal være med hjem fra skolen. Mine tre okkuperer baksetet... Vår neste bil skal ha syv seter!!

Jeg mener at hvis barnet kommer høyt nok opp, så kan de ikke kveles av airbagen. Så når ditt barn sitter på pute så er vel høyden omtrent som din, og lovlig? Søk på tryggtrafikk

Det er litt sånn jeg tenker også. Dessuten kommer jeg til å skyve stolen så langt bak som mulig (vi har stor bil, så den går ganske langt bak).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...