Gå til innhold

...vil ikke sove uten mamma

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 2 år som nettopp har begynt i barnehage. Etter at hun startet der vil hun ikke legge seg om kvelden, og våkner flere ganger utover natten. Når hun våkner på natten må jeg sitte inne hos henne til hun sovner igjen, noe som kan ta alt fra en halv time til 3 kvarter. Når dette skjer flere ganger i løpet av en natt er det mye enklere å la henne sove i sengen min, hvor hun sover veldig godt.... men ikke jeg. Det virker som hun er redd jeg skal bli borte når jeg legger henne på kvelden. Har du noen forslag på hvordan jeg kan forsikre henne om at jeg er der? Jeg kan ikke sitte i døren til rommet hennes engang, men må sitte nær sengen. Det begynner nå å bli uker med veldig lite søvn og lurer på om det er noen løsning på dette, annet enn at hun må sove i sengen min.

Hcr

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245666-vil-ikke-sove-uten-mamma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Det er ikke så overraskende at noen barn reagerer med søvnvansker når barnehagelivet begynner. Det innebærer en radikal forandring i barnets livssituasjon at mamma skal i jobb og ikke kan være konstant til stede. Jeg vil tro at et flertall av barna reagerer på en eller annen måte på slike overganger, og ikke så helt få med forbigående søvnvansker. Jeg tror du har rett i at hun er redd for at du skal bli borte for henne også mens hun sover, og at det er det som ligger til grunn for problemene.

2 år gammel vil hun forstå mye når du forklarer henne virkeligheten, og gjenta dette igjen og igjen, både når du trøster henne ved leggetid, men også i løpet av dagen, når dere er i fin kontakt og har det godt sammmen. Dersom du har muligheten, er det en ide å være litt mer hos henne i barnehagen. Dersom du en tid fremover kan være tilstede og trygge henne på at dette er et godt sted å være også for mamma, vil jeg tro at hun forstår at du ikke er i ferd med å svikte henne.

Når det gjelder leggesituasjonen er det en tanke at du kan lage avtaler med henne om at du skal flytte stolen litt lenger bort fra sengen, dag for dag, og etterhvert gjøre små ærend i huset mens hun holder på å sovne inn. Det er ingen god løsning at hun sover i din seng dersom det fører til at du sover dårlig. Trøsten er at dette er et overgangsproblem som ikke behøver å vare så veldig lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...