Gå til innhold

2. klasse - gym og annet


Gjest bekymret mor til 2.klassing

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mor til 2.klassing

Vår andreklassing har kun 1 time gym i uka. De har heller ikke noen utedag. Er ikke dette for lite? noen som vet?

Vår andreklassing leser bra (små bokstaver leseløven bøker). På skolen har de kommet til bokstav 8. Leksene gjøres unna i en fei - uten konsentrasjon. De er jo så lette. Blir bekymret for dårlige vanner - og kjedsomhet på skolen. Vi har bedt om noe mer utfordringer -men lærerne er mer opptatt av at alle skal jo være like. Er blitt lovet noe - men hun får fortsatt ingenting.

Hva har vi krav på? hvordan går man frem? Alle snakker så fint om tilpasset undervisning i Kunnskapsløftet - og informasjon til foreldrene. Men hvordan er det i praksis?

Er et vanlig at man ikke kan få årsplaner?

For dere som har erfaring - jeg er kjempetakknemlig for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245755-2-klasse-gym-og-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig.

Jenta vår går i første klasse og har lest lenge.

De holder på å lage 8 forskjellige "grupper";altså 8 nivåer i klassen.

Fra de som ikke er interessert i bokstaver enda,og oppover til dem som allerede leser.

De får da utdelt oppgaveark til deres nivå , samt bøker.

Dette gjorde de ikke før nå,slik at lærerene skulle observere dem først.

Kanskje de gjør det i jenta de sin klasse også?

Hilsen

Gjest bekymret mor til 2. klasse

Merkelig.

Jenta vår går i første klasse og har lest lenge.

De holder på å lage 8 forskjellige "grupper";altså 8 nivåer i klassen.

Fra de som ikke er interessert i bokstaver enda,og oppover til dem som allerede leser.

De får da utdelt oppgaveark til deres nivå , samt bøker.

Dette gjorde de ikke før nå,slik at lærerene skulle observere dem først.

Kanskje de gjør det i jenta de sin klasse også?

Hilsen

Nei da.... de delte de inn i 3 grupper i første klasse - og der skal de være.

Har du tatt det ordentlig opp med læreren? Hva sier de på skolen?

Vi har samme "problem", jeg har skrevet litt om det tidligere i høst hvis du blar bakover et stykke.

Jeg sendte en mail til læreren og fortalte om de samme bekymringene du har. Fikk beskjed om at sønnen min burde gjøre de samme oppgavene som resten av klassen, bl.a. for å øve inn riktig skriveretning på bokstavene. Hun var også opptatt av om han faktisk fikk med seg det han leste... (hvilket han gjør)

Ihvertfall har gutten min nå fått en ekstrabok med oppgaver som er litt mer på riktig nivå. De koser han seg med etter at "slave-leksene" er unnagjort.

I går hadde de en kartleggingstest (Carlsten) av klassen, så da kanskje hun blir mer enig med meg etter den?

Ihvertfall føler jeg at jeg har en dialog med læreren på dette, det er tross alt lærerene som er fagpersoner, og når jeg vet at hun er obs på "problemet" er jeg litt tryggere.

ang. gym: hos oss har de en dobbelt-time i gym annenhver uke + en utedag i uka.

Vår andreklassing har gym en time i uka, og så har de fast turdag. Det synes vi er flott!

Om lesing: Her får andreklassingene fire forskjellige lekser, alt etter hvilket nivå de er på. Dermed er det utfordringer både for dem som ikke leser så godt (som poden - han er på nivå 2) og for dem som er razere.

Godt fornøyd med dette opplegget!

Jeg jobber selv som lærer i småskolen men har ikke helt denne timefordeling i de ulike fag i hodet. Men 1 time gym i uka hørtes lite ut. Det er mulig at det står to på planen men at skolen velger å dele den andre i to kortere leke/friøkter i løpet av uka. Å få anledning til å røre på seg bare en eller to ganger i uka er uansett for lite, så jeg vet at flere skoler tar vekk den ene vanlige gymtimen og deler den i to kortere økter, slik at man på slutten av en langdag kan gå ut og ta litt felles lek f.eks.

Halvårsplaner er alle lærere pålagt å utarbeide, så den kan du bare be om å få om det ikke er rutine på skolen.

Og du har helt rett, alle elevene skal få tilpasset undervisning, både de sterkeste og de svakeste. Hvorfor de svakeste skal få det er vel ganske innlysende. Men at de sterke elevene også trenger det er det faktisk ikke alle som tenker over. Jeg har sett en del "flinke" elever lage seg veldig dårlige vaner i forhold til lekser fordi de overhodet ikke har fått utfordringer i fagene. Når leksene kan gjøres i løpet av ti minutter ved frokostbordet så er faren for å tillegge seg en dårlig vane absolutt til stede. Når barnet blir eldre så vil det før eller siden møte vanskelig fagstoff, da kan det virkelig bli hardt å måtte sette seg ned hjemme og slite og streve litt, fordi dette ikke har blitt en vane fra tidlige skoleår. Og det er jo ikke slik at flinke første og andreklassinger ligger foran resten av klassen hele skoletiden, før eller siden blir de tatt igjen.

Var jeg deg ville jeg kreve at barnet fikk lekser som tvang han til å sette seg ned og jobbe. NOe som ga han utfordringer og mulighet til å strekke seg faglig. Skolen vil jo også bli drepende kjedelig om man aldri får brynt seg på noe som helst.

Lykke til!

Annonse

Gjest bekymret mor til 2. klassing

Har du tatt det ordentlig opp med læreren? Hva sier de på skolen?

Vi har samme "problem", jeg har skrevet litt om det tidligere i høst hvis du blar bakover et stykke.

Jeg sendte en mail til læreren og fortalte om de samme bekymringene du har. Fikk beskjed om at sønnen min burde gjøre de samme oppgavene som resten av klassen, bl.a. for å øve inn riktig skriveretning på bokstavene. Hun var også opptatt av om han faktisk fikk med seg det han leste... (hvilket han gjør)

Ihvertfall har gutten min nå fått en ekstrabok med oppgaver som er litt mer på riktig nivå. De koser han seg med etter at "slave-leksene" er unnagjort.

I går hadde de en kartleggingstest (Carlsten) av klassen, så da kanskje hun blir mer enig med meg etter den?

Ihvertfall føler jeg at jeg har en dialog med læreren på dette, det er tross alt lærerene som er fagpersoner, og når jeg vet at hun er obs på "problemet" er jeg litt tryggere.

ang. gym: hos oss har de en dobbelt-time i gym annenhver uke + en utedag i uka.

Vi har dialog med skolen pr. mail og muntlig. Har fått samme tilbakemelding som dere. Alle må gjøre det samme for å være sikker på at alle har fått det med seg.

Nå er poden testa, de har bekreftet at testen bekrefter det vi har sagt - og at poden ligger langt foran de fleste. Og det ble sagt at poden skulle få ekstrabøker. Men fokuset er fortsatt på at alle skal være "like".

Vi har dialog med skolen pr. mail og muntlig. Har fått samme tilbakemelding som dere. Alle må gjøre det samme for å være sikker på at alle har fått det med seg.

Nå er poden testa, de har bekreftet at testen bekrefter det vi har sagt - og at poden ligger langt foran de fleste. Og det ble sagt at poden skulle få ekstrabøker. Men fokuset er fortsatt på at alle skal være "like".

Sukk.

Har flere eksempler på hvor store problemer dette kan føre til mht. dårlige arbeidsvaner. Flere i familien som ikke har lært seg å jobbe, og fått seg en ordentlig smell på gymnas- og universitetsnivå.

Jeg har forklart læreren dette, og hun sier hun forstår bekymringen... vi har avtalt at vi skal følge med på hver vår kant, og ta tak i det hvis vi ser at det trengs.

Jeg har også en 2. klassing. De har ogst gym bare en time i uka. MEN de starter hver dag med løypa som er en hinderløype som er laget av en fysioterapeut. Tror de bruker ca. 15-20 minutter. Det har også en turdag i uka. På denne dagen rekker de litt teori etter turen.

Det ser ut til å være lite individuell tilpassing, men på ukesplanen stod det at det kom til å bli mer etter hvert. (Vesla er nok ganske gjennomsnittlig i det meste, men ligger langt foran de de får utlevert i matte)

Vår 2. klassing leser også veldig godt. Hun har siden førsteklasse fått ekstra lesebok. Kommer til å be om enda støre utfordringer for henne nå, for også den bare suser hun gjennom nå.

Du har krav på tilpasset opplegg. Får du det ikke fra klassestyrer, snakk med rektor. Fortell, uten å bli sint, klart og tydelig hva du ønsker for barnet ditt.

Så langt vet jeg ikke helt hvor mye "gym" datteren min har. De er i gymsalen innimellom så vidt jeg har forstått. Men hver fredag er utedag. Noen dager går de på lange turer, andre dager er de bare i nærområdet.

Ta opp dette på foreldremøte.

Gjest gmltraver

Enig med deg, har barn i 5. og 2. klasse. Her bruker de læreverket Tusen Millioner i matematikken, og jeg ser at nå er det i gang med fargeleggingstullet igjen, irriterte med kraftig med den første, dette må da være tilpassa barn med lærevansker?? Kan ikke se NOE pedagogisk verdi i at et på alle måter oppegående barn skal drive i flere år! å fargelegge hva 3 + 2 er???

Denne gangen akter jeg å ta det opp med 2.klassingens lærer, skal jeg tvinge han til å sitte å gjøre all den fargelegginga?? Blir sprø jeg.

Gym'en er en vits, de har ikke ordentlig gym.

Enig med deg, har barn i 5. og 2. klasse. Her bruker de læreverket Tusen Millioner i matematikken, og jeg ser at nå er det i gang med fargeleggingstullet igjen, irriterte med kraftig med den første, dette må da være tilpassa barn med lærevansker?? Kan ikke se NOE pedagogisk verdi i at et på alle måter oppegående barn skal drive i flere år! å fargelegge hva 3 + 2 er???

Denne gangen akter jeg å ta det opp med 2.klassingens lærer, skal jeg tvinge han til å sitte å gjøre all den fargelegginga?? Blir sprø jeg.

Gym'en er en vits, de har ikke ordentlig gym.

For ikke å snakke om at barn som har problemer med fargesynet ikke fikser de oppgavene.

Hei!

Min andreklassing har gym en dag i uka, fysisk lek en gang i uka og fast utedag en dag i uka. Så det er jeg veldig fornøyd med.

Tilpassa undervisning har jeg ikke hørt noe om, men tenkte jeg skulle spørre på foreldremøte. Min gutt er veldig god i matte, men har ikke lært å lese og skrive ordentlig.

Når det gjelder tilpassa undervisning er det jo et fint ord, men ofte vanskelig å gjennomføre i praksis. Det er viktig å høre med skolen hvordan de går fram. I går hørte jeg om en skole som hadde ordnet det med tre nivåer. I alle fag har tre nivåer slik at de har noe å tilby. Det var en stor skole, og eneste måte de kunne få det til i praksis. Bedre enn ingenting, spør du meg.

Det der med å kjede seg på skolen er interessant. Jeg studerer pedagogikk og hørte nettopp om en stor undersøkelse i videregående skole som viste at veldig mange ungdom trives godt på skolen, samtidig som de fleste kjeda seg mye. Litt paradoksalt, kjeder seg, men trives...... eller kanskje ikke.

Uansett, ta det opp med lærern på en hyggelig måte.

Annonse

Hei!

Min andreklassing har gym en dag i uka, fysisk lek en gang i uka og fast utedag en dag i uka. Så det er jeg veldig fornøyd med.

Tilpassa undervisning har jeg ikke hørt noe om, men tenkte jeg skulle spørre på foreldremøte. Min gutt er veldig god i matte, men har ikke lært å lese og skrive ordentlig.

Når det gjelder tilpassa undervisning er det jo et fint ord, men ofte vanskelig å gjennomføre i praksis. Det er viktig å høre med skolen hvordan de går fram. I går hørte jeg om en skole som hadde ordnet det med tre nivåer. I alle fag har tre nivåer slik at de har noe å tilby. Det var en stor skole, og eneste måte de kunne få det til i praksis. Bedre enn ingenting, spør du meg.

Det der med å kjede seg på skolen er interessant. Jeg studerer pedagogikk og hørte nettopp om en stor undersøkelse i videregående skole som viste at veldig mange ungdom trives godt på skolen, samtidig som de fleste kjeda seg mye. Litt paradoksalt, kjeder seg, men trives...... eller kanskje ikke.

Uansett, ta det opp med lærern på en hyggelig måte.

http://www.norsklektorlag.no/viewarticle.php?id=562

http://mix.hive.no/~lenelu/pedagogikk/andrearet/eksamen/tpo.htm

Enig med deg, har barn i 5. og 2. klasse. Her bruker de læreverket Tusen Millioner i matematikken, og jeg ser at nå er det i gang med fargeleggingstullet igjen, irriterte med kraftig med den første, dette må da være tilpassa barn med lærevansker?? Kan ikke se NOE pedagogisk verdi i at et på alle måter oppegående barn skal drive i flere år! å fargelegge hva 3 + 2 er???

Denne gangen akter jeg å ta det opp med 2.klassingens lærer, skal jeg tvinge han til å sitte å gjøre all den fargelegginga?? Blir sprø jeg.

Gym'en er en vits, de har ikke ordentlig gym.

Hva slags gym har de som ikke er ordentlig gym?

Hei

Her på skolen er de faktisk ganske gode på individuell læring.

De har 2 timer gym i uken, men etter en veldig fysisk og aktiv rektors ønske har han innført kortere timer og FYSAK (fysisk aktivitet) hver dag. De storkoser seg, barna altså!

Barna har krav på individuell læring.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...