Gå til innhold

Har mistanke om at min 14 årige datter har sex med....

Anbefalte innlegg

eldre gutter. Disse er rundt 17-18 år. Har snakket med henne om dette på en skikkelig måte med tanke på de vanlige tingene en sier. Hun sier at hun ikke orker å være sammen med de barnslige guttene på sin egen alder, og at hun ikke er ute etter bare et kyss. Hva bør jeg gjøre som mor?

Fortsetter under...

Snakke veldig grundig med henne angående graviditet og kjønnssykdommer!!

Jeg synes jenter på 14 år er altfor unge til å ha sex, men jeg tror ikke du kan stoppe henne heller! Men du må få henne til å forstå at dersom hun ønsker et seksualliv, må hun ta ansvar.

Jeg kan tenke meg at hun blåser av deg når du prøver å ta opp disse tingene, men ikke gi deg alikevel.

Lykke til!

mvh

Sønnen min hadde sex når han var 14 år. Kjæresten like gammel.

Du kan ikke forhindre det. Snakk om grenser, trygghet og kjærlighet. At sex bør skje innenfor visse rammer.

Sørg for prevensjon til henne. Bedre det enn at hun skal bli gravid.

Sperre henne inne til hun er førti....

Min datter er 13 og jeg hadde fått sjokk om hun hadde debutert seksuelt. Som mor er det en svært vanskelig situasjon. Men det er som pås sier det er lite du kan gjøre for å hindre henne, annet enn å opplyse om konsekvenser etc.

Jeg føler så med deg at jeg fikk helt vondt! Men du må ihvertfall ikke klandre deg selv eller ha dårlig samvittighet/skyldfølelse. Selv om hun er et barn så er det hennes vilje og hun er i det minste åpen mot deg. Det er positivt!

Da vil hun komme til deg om noe leit hender og du kan veilede henne med din ubetingede kjærlighet.

Føler med deg og ønsker dere alt godt.....

Klem

Annonse

Veldig enig med det Pås skriver her.

Datteren min sa til meg i vår at hun ville ha p-piller fordi hun følte seg klar til å ha sex med typen.(hun var da 14,5 år)

Vi snakket lenge å vel om dette ;jeg forklarte og hun fortalte hva hun mente om det.

Som hun sa til meg ; du kan uansett ikke overvåke meg 24 timer i døgnet.

Jeg sa at det var sant nok , men at jeg håpet hun skjønte alvoret i dette.

Endte opp med at vi gikk sammen til fastlegen vår og tok opp diskusjonen der.

Ble enige om at vi skulle tenke og prate sammen litt mere hjemme før hun ville skrive ut p-piller.

Enden på visa en mnd. etterpå var at jenta mi kom strigråtende til meg og takket for at jeg hadde anbefalt henne å ikke ha sex enda.

Typen hadde da gjort det slutt med henne...

Håper jenta de etter hvert også forstår hva som er til hennes beste.

Hilsen

Hun kan gi råd og det kan være fint for derds å snakke med noen om dette.

Tror ikke jenter på 14 hører noe mer på helsesøster enn på foreldrene... KANSKJE lettere å snakke mer helsesøster om prevensjon, men at helsesøster sitt "Jeg synes du er for ung" skal bety noe mer enn foreldrene sitt, tror jeg ikke!

mvh

Gjest min mening her

Tror ikke jenter på 14 hører noe mer på helsesøster enn på foreldrene... KANSKJE lettere å snakke mer helsesøster om prevensjon, men at helsesøster sitt "Jeg synes du er for ung" skal bety noe mer enn foreldrene sitt, tror jeg ikke!

mvh

Jeg tenkte at det kunne være godt for moren å snakke med helsesøsteren.

I tillegg til det pås sier, så hadde jeg også fortalt henne om den seksuelle lavalderen, som er 16 år. Med andre ord så er det forbudt og kan straffes med fengsel å ha sex med henne.

Jeg hadde også fortalt at om jeg får greie på hvem hun har hatt sex med, så vil disse bli anmeldt disse.

Annonse

ylvali1365381015

det er jo også forbudt ved lov for "kjærestene" hennes å ha samleie med henne. det teller vel også litt i denne sammenhengen?

det er stor forskjell på å være seksuelt nyskjerrig og det å innlede forhold til elskere i såppas ung alder. fortell henne at du gjerne ser at hun venter litt med selve samleiet, dersom hun ikke allerede har debutert, og si at det er mange andre former for seksuell kontakt som er deilig og fin mellom to som er glade i hverandre.

er det fast kjeresteforhold det er snakk om eller er det flere løse forbindelser det er snakk om?

jeg ville vært bekymret om sistnevnte var tilfelle. jeg er over dobbelt så gammel som henne, og mye har kanskje endre seg siden jeg var på hennes alder, men jeg er veldig glad for at jeg ventet noen år etter at nyskjerrigheten våknet. det er essensielt å lære sin egen kropp å kjenne før man debuterer. og at men er på nivå med den man debuterer med.

det er godt mulig at hun vil fnyse av dine råd og innspill, men det spiller ingen rolle. hun er såppas ung at foreldrene fortsatt har myndighet og, vil jeg si, plikt til å følge opp dette.

godt mulig jeg er naiv, har ikke erfaring med tenåringer i huset. men hadde det vært min datter(eller sønn) hadde jeg vært urolig.hun har sikkert hørt på juntafil på p-tre hver lørdag formiddag... der sender purunge jenter og gutter inn spørsmål om analsex og fetisjer og gruppesex og jeg vet ikke hva... alle får til svar at alt er like normalt og flott, og at de bare kan sette i gang. (litt satt på spissen her, men har du hørt programmet vet du hva jeg mener). tror dette eksemplifiserer den blaserte ungdommen i dag, som vet alt om alle perversiteter og seksuelle avarter før de blir kjønnsmodne. det i seg selv kan jo skyve noen grenser før debuten i det hele tatt finner sted. vet ikke med andre, men jeg føler meg litt uvel over sånt.

det kan hende det er lurt at dere sammen oppsøker helsesøster eller lege.

"den store samtalen" er uansett uunngåelig.

lykke til! :-)

ylvali1365381015

Jeg følte nesten du var ute etter å ta meg....

:-)

jeg synes forslaget ditt var godt.

skal man ta hensyn til hva fjortisene synes et teit er det bare å gi opp i utgangspunktet.

man må holde på foreldrerollen og ansvaret når barna viser slike tendenser som fjortenåringer.

fjortenåringer skal ikke veilede foreldrerollen- det er omvendt!

ingen kan til fulle kontrollere en fjortenåring. men her spiller samtaler og tillit en vesentlig rolle. ikke avventende og tilbaketrukket korrekthet. man må våge å nærme seg hverandre, om enn ømtålelig tema.

:-)

Snakke, snakke og snakke. Akkurat når det gjelder sex tror jeg ikke du kan være "mor" men ei "vennine" for VIL hun ha sex kan du ikke stoppe henne.

Fortelle henne alt som sex, prevensjon, kjønnsykdommer, psykologisk (om du føler det sånn og sånn er du kanskje ikke riktig klar enda..). Gå sammen til legen/helsesøster og diskutere. Bare være veldig behjelpelig med prevensjon, informasjon og hjelp.

Gjest hilsen tennårings mamma

Snakke veldig grundig med henne angående graviditet og kjønnssykdommer!!

Jeg synes jenter på 14 år er altfor unge til å ha sex, men jeg tror ikke du kan stoppe henne heller! Men du må få henne til å forstå at dersom hun ønsker et seksualliv, må hun ta ansvar.

Jeg kan tenke meg at hun blåser av deg når du prøver å ta opp disse tingene, men ikke gi deg alikevel.

Lykke til!

mvh

hei....har selv vært tidlig ute, var tre mnd fra 15, og på toppen av det var jeg sammen med en politimann, han var kjeæresten min i fem år. Angrer ikke, men nå er min datter fire mnd fra 15 og er sammen med en som er russ til våren. Samtalene går høylydt her hjemme og de to unge er enig om at sex er ikke aktuelt for dem enda, men at den tiden sikkert kommer. De har lovet oss foreldre å be om p-piller først. Så jeg håper de har forstått dette. Mamman til kjæresten har også snakket med dem,

ylvali1365381015

hei....har selv vært tidlig ute, var tre mnd fra 15, og på toppen av det var jeg sammen med en politimann, han var kjeæresten min i fem år. Angrer ikke, men nå er min datter fire mnd fra 15 og er sammen med en som er russ til våren. Samtalene går høylydt her hjemme og de to unge er enig om at sex er ikke aktuelt for dem enda, men at den tiden sikkert kommer. De har lovet oss foreldre å be om p-piller først. Så jeg håper de har forstått dette. Mamman til kjæresten har også snakket med dem,

så fint at de er åpne for deres innvendinger og at dere har fått til samtaler rundt dette viktige, men personlige temaet.

de høres jo reflekterte og noenlunde stødige ut begge de unge. og når "svigers" er på linje med dere må det føles beroligende! :-)

mvh,

Gjest morentilfire

Hva du skal gjøre, nei, det vet jeg ikke.

Men jeg tror det er lurt å starte tidlig. Med å snakke.

Del din egen erfaring (eller finn opp en) om hvor forelsket du selv var, og hvor spennende og skummelt og flott det var, eller burde ha vært. Gi barnet dine idealer før barnet trenger å bruke dem!

Jo, jeg mener nok at en ungdom trenger veiledning. Unge jenter blir ganske pressa! Men vi vet hvor fælt det er å si ja til noe man egentlig er imot.

Vel, til deg kan jeg bare si, fortsett å prat og støtt opp om jenta di!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...