Gå til innhold

to gutter og 2 jenter

Anbefalte innlegg

Gjest satan sjøl

hei igjen..

fikk ett litt vrient spørsmål i dag.

jeg har to jenter og en venninne av meg har en gutt og venter en gutt til om 1mnd.

hun spurte meg om det var lettere med to jenter enn to gutter...ikke vet eg altså. ka kan en svare?

er ikke det veldig varierende eller er jenter roligere en gutter eller omvendt?

har hørt at gutter er og blir mer rampete, men eg synnes mine jenter e ying yang...stor kontrast mellom den altså...minste er rolig og avslappende mens eldste er turbo diva og rein onskap hehe.

kanskje dere har to av hver og kan gi meg en bekreftelse

(?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245854-to-gutter-og-2-jenter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest satan sjøl

For et nick *himle*

Det kommer ikke an på kjønnet til ungene, men på personligheten deres. Og hvordan foreldrene er overfor ungene sine.

liker nicket mitt eg:)

men då e eg ikke helt med...

har jo ikke oppdradd jentene mine ulikt...begge får samme oppmerksomheten og alt er 50/50

hmm..

ylvali1365381015

liker nicket mitt eg:)

men då e eg ikke helt med...

har jo ikke oppdradd jentene mine ulikt...begge får samme oppmerksomheten og alt er 50/50

hmm..

forskjellen mellom enkeltmennesker er større enn mellom menn og kvinner som grupper.

tror gutter forventes å være mer aktive, og får dermed litt friere spillerom- "de er jo gutter", liksom. (som om det skulle forklare alt i seg selv).

jenter er forventet å "oppføre seg", og alle barn vil jo på en måte opp til de forventningene samfunnet og foreldrene har til dem.

tror ikke det går an å si noe generelt om gutter og jenter.

tror heller ikke man kan si at det er lettere å ha barn av det ene kjønnet enn det andre.

det forundrer meg at det finnes unge mennesker i dag som tenker sånn. synes det er tanker som hører hjemme to generasjoner tilbake.

svar henne nei, du! :-)

(os: har både gutt og jente selv).

mvh,

Hvis man skal generalisere _veldig_ tror jeg gutter er mest "jobb" de første årene fordi de er mest aktive. Mens jenter blir mer "jobb" etterhvert, når de kommer i fnisealderen og fremfor alt i puberteten.

Men uansett er nok de individuelle forskjellene vel så store som kjønnsforskjellene.

Jeg har to gutter og ei jente. Eldstepoden er veldig rolig, avbalansert og filosofisk anlag. Liker ikke bråk og støy. Mellomstemann er en skikkelig skøyer, snill og god - men veldig aktiv. Og vesle pøni er ei veldig aktiv jente, som gjør alt hun kan for å holde tritt med mellomstemann.

Jeg tror ikke at man kan generalisere at "gutter er sånn og sånn, jenter er sånn og sånn" fordi de er alle forskjellige personligheter.

Annonse

Man bør nok i alle fall ha klart for seg at det ikke er noe som heter "å oppdra helt likt". Det skjer ikke. Det er forskjell på hvilke forventninger man har til eldste kontra yngste, til gutter kontra jenter. Og det er forskjell på personlighetene til ungene, og hvor godt de matcher foreldrenes personlighet. Foreldrene har høyere terskel overfor et barn de kjenner seg igjen i, enn ett barn de ikke forstår.

Oppdragelsen blir derfor aldri helt lik.

Når det gjelder gutter og jenter, så tror jeg ikke man generelt kan si at to av det ene er bedre eller verre enn to av det andre. Derimot tror jeg faktisk oppriktig at det er enklere med en av hvert enn to av samme kjønn. Dette fordi to av samme kjønn vil sammenligne seg selv med den andre, og BLI sammenlignet med hverandre i langt sterkere grad enn to av ulikt kjønn.

En del foreldre har den holdningen at 2-3 gutter, det er vill vest - og da har det en tendens til å bli sånn. Andre foreldre kan f.eks. ha den holdningen at 2-3 jenter betyr rosa prinsesser, og da blir det gjerne små primadonnaer også.

Hvis venninnen din venter gutt nr. 2 og selv tror at dette kommer til å bli vilt, så er sjansen stor for at det blir det. For hun forventer det, og kommer til å akseptere det.

Forøvrig har jeg en av hvert.

Gutter er ofte mer fysiske enn jenter. Dvs. de leker mer voldsomt og er mer høyrøstede enn jenter som gjerne sitter og perler og leker med dukker. (Ja, dette er veldig generalisert. Ja, jeg vet det finnes mange variasjoner.)

Men verre eller bedre kommer vel an på øynene som ser.

Gutter er ofte mer fysiske enn jenter. Dvs. de leker mer voldsomt og er mer høyrøstede enn jenter som gjerne sitter og perler og leker med dukker. (Ja, dette er veldig generalisert. Ja, jeg vet det finnes mange variasjoner.)

Men verre eller bedre kommer vel an på øynene som ser.

Jeg synes ofte at jenter har et vel så høyt lydnivå som gutter, på grunn av hvinene (ja det er ikke alle som har det, vet det...) Og personlig vil jeg heller ha litt bulder og bang enn hviiiiiiiiiiin.

:-)

Nå har jeg to gutter (tvillinger)på 7 år, og vet ikke så mye om jenter, men her i heimen er det stort sett ganske rolige forhold. De kan krangle litt, men ellers er det sjelden jeg har behov for å roe dem ned.

Forleden dag hadde de 5 kompiser på besøk, med andre ord var det 7 gutter i huset, og litt lyd blir det jo med så mange barn. :-) Kan likevel ikke si at det var plagsomt mye. De satt og lekte med Lego. Litt små krangling var det inni mellom, men stort sett var de gode venner.

Har to kolleger, menn med voksne barn, som begge har begge kjønn. De er enige i et utsagn som sier: "gutter er mer å stri med frem til tenårene, jentene blir mest å stri med når de kommer til tenårene"

(..."å stri med" er deres uttrykk;-)

Min erfaring foreløpig er at de følger med på verden på forskjellig måte, leker og trasser forskjellig etc. Utfordringene er forskjellig- vanskelig å si hva som er "enklest"

Annonse

ylvali1365381015

Jeg synes ofte at jenter har et vel så høyt lydnivå som gutter, på grunn av hvinene (ja det er ikke alle som har det, vet det...) Og personlig vil jeg heller ha litt bulder og bang enn hviiiiiiiiiiin.

åh, denne hviningen er sosialt tillært. min på fem har ikke dette, heller ikke andre jenter i bhg såvidt jeg har erfart.

men i skolealder blir det en rolle, de hviner og ler av gutta, som er bajaser og akrobater. (satt på spissen).

æsj.når skal det være like feminint og greit at ei jente herjer og "snakker i full stemme"?

sånne pipejenter synes jeg synd på. (har jo vært litt sånn selv en gang)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...