Gå til innhold

vektøkning


luffa

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 4,5 måned.Han er en liten baby, nå er han 5,5kg og 61,5kg. Han veier for lite, så jeg ammer så mye jeg kan. Han ble veid før og etter amming i dag, på helsestasjonen og da hadde han fått i seg ca 90ml etter å ha fått på begge puppene. Er ikke det lite? Uansett så gulper han veldig etter en pupp, men helsesøster syns jeg skulle gi av begge uansett. Kan jeg ha blitt stressa når jeg ammet slik at ikke alt kom ut?

Han har bare lagt på seg 30g på to uker, og jeg skjønner ikke hvorfor. Han virker fornøyd, pludrer, smiler og gråter nesten ikke. Syns det er så rart at han gulper så mye også, ikke sprutgulp, når jeg ikke har mer melk. (han var 2970g når han var født, så han har aldri vært en kjempebaby)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han får mat ca 8 -10ganger i døgnet, pluss en liten grøtporsjon. Han har begynt å spise om natten også, noe han ikke har gjort siden han var 1 måned, kl2400, 0300 og 0600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Han får mat ca 8 -10ganger i døgnet, pluss en liten grøtporsjon. Han har begynt å spise om natten også, noe han ikke har gjort siden han var 1 måned, kl2400, 0300 og 0600.

KjæreLuffa,

Gutten din har hatt en jevn vektøkning tidligere hvis jeg skjønner deg rett, og nå har den stoppet opp. Det er ikke uvanlig at melkemengden trenger en ekstrastimulering når babyen er 4-5 måneder. At han har begynt å våkne om natten er et tegn på at babyen ønsker å lage mer melk. I første hånd synes jeg at du bevilger deg 2-3 dager hvor du tar livet meget med ro og hviler deg, sover mye , spiser godt. Du kan gjerne drikke vørterøl el.alkoholfri øl evt.ammete som du får kjøpt på apotek eller helsekostforetning. La gutten suge så ofte han bare vil,gjerne 10-12 ganger i døgnet, legg til på begge sider. Vanligvis hjelper en slik intensivamming slik at mengden øker. Hvis barnet fortsetter å gulpe og det bekymrer deg bør du ta det opp igjen med helsesøster/lege. Hvis du ikke har mer kapasitet og overskudd kan du øke forsiktig på grøtporsjonen. Det er riktig som du tenker at det kan være stressende å kontrollveie før og etter.Men du trenger nok å øke melkemengden for å følge vekstkurven til barnet.Den beste måte er å prøve å tenke postive tanker. Du har ikke lite melk, men du trenger å lage mer! Kanskje du har en veninne som kan gi deg støtte eller du kan kontakte Ammehjelpen.Se under A i telefonkatalogen.

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikket meg inn på vekstkkurven på NettDoktor og der ser det ut til at han er blant de minste etter alderen, men at høyde og vekt henger fint sammen. Men jeg skjønner godt at du blir engstelig over så lav vektøkning og jeg tror garantert du ble litt stresset av å skulle veie - amme - veie på helsestasjonen og at det derfor kanskje kom litt lite! Det hadde i alle fall jeg blitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...