Gå til innhold

Alenemor,barnehage og jobb - trenger råd!

Anbefalte innlegg

Gjest redd det skal gå ut over barnet

Hei!

Jeg er alenemor til et barn på 2 år. Pappa'n bor langt borte.

Jeg har ikke jobbet siden hun ble født fordi min eks-samboer tjener veldig godt og vi var enige om at jeg skulle være hjemme en stund.

Etter at jeg ble alenemor for noen få måneder siden har jeg levd på overgangsstønad, utvidet barnetrygd og bidrag fra far. Det går greit, men rik er jeg ikke:)

NÅ begynner jeg endelig å få lyst til å jobbe igjen. Har mulighet til å få en lærerjobb på videregående skole, og stillingen er på 80 prosent. Det innebærer etter mine beregninger ca 18 undervisningstimer i uka. Jeg må reise ca 25 minutter mellom hjem og jobb.

Jeg har planlagt å begynne å jobbe igjen og barnet mitt har full plass i barnehage. Jeg ser for meg at barnet vil måtte være i barnehagen fra ca 7.30 til 15.00 hver dag hvis jeg skal ta denne jobben.

Jeg vet at dette er helt normalt, men det er uvant for meg og jeg er så redd for å bli en sliten, stressa mor som aldri har tid eller ork til barnet mitt.

Jeg synes fortsatt barnet er så lite.. bare 2 år.

Jeg er rett og slett redd for ikke å strekke til på begge områder. Siden jeg er alene med henne er jeg avhengig av å jobbe og forberede timene om kvelden etter at hun er i seng.

Mulig jeg bare svartmaler.

Comments?

Fortsetter under...

Dette klarer du fint.Klart blir det en stor overgang, men det er jo også en drastisk endring av livssituasjonen.

Husk at dere har helgene sammen, som lærer har du fri i alle skolens ferier og når du kan hente henne ca kl. 15.00 hver dag så må jo dette være bra!!

Stå på! Du klarer dette fint!

Siden du har lyst til å jobbe er det sannsynligvis det riktigste å gjøre, både for deg og barnet ditt! Barnehage er supert for barnet, 2 år er en flott alder å starte, tid fra halv åtte til tre høres veldig riktig ut. Men mange barn i den alderen må være full tid, det går bra det også etter en liten tilvenningsperiode.

Det er slitsomå nok å være hjemme med barn, du vil kanskje bli sliten av å jobbe også, men det å være i arbeid, treffe nye mennesker, ha et kollegafelleskap, ha faglige utfordringer er veldig positivt for et voksent menneske som vil og kan arbeide.

Hvordan det blir økonomisk har jeg ikke peiling på,men du vil vel få reduserte stønader når du begynner i jobb.

Gjest en lærer

Hei på deg.

Barnet ditt vil sikkert tilpasse seg den nye situasjonen fint. De som jobber i barnehagen er stort sett veldig dyktige til å legge til rette en hverdag som er fin for barna.

Når det gjelder arbeidstid, vil jeg bare påpeke at læreryrket er litt vanskelig å forutse i forhold til arbeidstid. Det er ikke akkurat en "7.30-15.00" jobb til enhver tid. Men om du er lærer, vet du vel dette. Ville bare påpeke det likevel. Jeg hadde også gode intensjoner om å hente kl 15.00 de dagene det ikke var møtevirksomhet, dvs to dager i uka. (Jobber også 80 %)

Men, enn så lenge har jo vi lærere mulighet til å jobbe på kveldstid hjemmefra, om det er ønskelig.

Lykke til med valget.

Jeg tror at dette kommer til å gå helt fint.

Jeg har jobbet 80% siden 6-åringen var litt over 2 år, og for meg betyr det 30 timer i uka. Det første halvåret jobbet jeg imidlertid 100%, og det var faktisk et hav av forskjell når det kommer til overskudd og tid med barnet da jeg kunne redusere til 80%.

Jeg kjenner ikke så godt til læreres arbeidstid, men regner med at du også skal jobbe ca. 30t. pr. uke?

Da er du jo faktisk veldig heldig, som kan jobbe endel av timene på kveldstid etter at jenta di har lagt seg :o)

*Prøver å hjelper til med å se det positive*

Jeg er sikker på at når du kommer i gang, vil dette gå mye bedre enn du tror.

Det går sikkert helt flott! De fleste toåringer jeg vet om koser seg i barnehagen, og 7:30 til 15 er ikke lenge.

Som lærer kan du ta retting og forberedelser etter at barnet har lagt seg, du har avspasering i skolens ferier, og kan da enten ta helt fri eller la barnet få enda kortere dager mens du retter oppgaver etc.

jeg har hatt en fridag i uka mens mine har vært i bhg, det betyr at jeg er sammen med ungene 3 dager i uka og de er i bhg 4 dager i uka fra 8-15:30. Hvis timeplanen din tillater det kan du jo vurdere denne løsningen.

Flott at du nå orker å komme deg ut i jobb igjen! Det er jo deilig å snakke med voksne intelligente mennesker også selvom det er flott å være hjemme med barna!

Lykke til!

Annonse

Da mine barn begynte i barnehage var de fra kl 0630 - 1530. (Jeg har kjørevei 30 min hver vei fra barnehagen til jobb)

Jeg jobbet 60 % til barna var 3 år gamle, barna hadde også fri de dagene jeg hadde fri, merket det på de etterhvert som de nærmet seg tre år at det var kjedelig å gå hjemme med mor.

Da jeg gikk over til 80% stilling gikk barna opp til full barnehageplass. Da hadde jeg den ene dagen i uka hvor jeg fikk unna det meste av husarbeidet, og jeg kunne slappe av på ettermiddagene sammen med barna.

Noen synes kanskje at det er egoistisk at jeg hadde denne dagen "for meg selv", men for oss fungerte dette bra. Den dagen jeg hadde fri fra jobb, hadde barna kortere dager i barnehagen, vi tok det med ro om morgenen og de ble hentet tidligere på e.m.

Jeg tror det kommer til å gå veldig fint, jeg. Tiden i barnehagen blir ikke spesielt lang, og du får hentet henne ganske tidlig slik at dere får litt tid sammen på ettermiddagen.

Ja, hverdagen blir veldig anderledes. Men du venner deg til det.

Du er kjempeheldig som har fått tilbud om en bra jobb.

Lykke til!!!

Gjest en annen mor

Synes at du får mange svar som går på at dette ikke blir noe problem.

Jeg mener derimot at du vil merke stor forskjell på hverdagen og hva du orker til enhver tid.

Når man jobber så har man liten tid til venner og familie. Man får trette unger hjem fra barnehage som kan være utrolig sutrete. Eller i verste fall så sovner barnet i bilen hjem og da blir kvelden kortere for deg da barnet ikke er så trøtt tidlig.

Det jeg synes er tyngst er når barn er syke. Og syk blir barnet ditt garantert i barnehage. Der florerer det meste av sykdommer i løpet av et år, og det er kjipt å si til jobben at nå må du være hjemme med sykt barn gang på gang.

Ja, nå har jeg svartmalet litt i forhold til alle de positive svarene du har fått. Men dette er også en ralitet som du må beregne.

Lykke til videre.

Gjest morentilfire

Jeg forstår deg, både lysten og bekymringen. Siden flere har forsikret deg om at dette går bra hvis du vil, vil jeg allikevel anbefale deg å nyte din toåring litt til, hvis du kan. Det er så mye lettere å gå i fra en treåring. Og det er morsommere å jobbe når du føler at ungen har best av det.

Men altså, det å nyte samværet med en toåring, intet er som det. Heldige er de som får til det. Du er med på å skape språket og personligheten i det året.

Mangel på voksenkontakt er en faktor som får mange til å ønsker seg tilbake på jobb.

Kan du få til det på annen måte?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...