Gå til innhold

Brødrene løvehjerte...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De bøkene som virkelig skremte meg som liten var 'Brødrene Løvehjerte' 'Mio, min Mio' og 'Heksene'. Ble skikkelig redd, selv om jeg var gammel nok til å lese alle disse tre selv.

Tror jeg ville ventet en stund med disse bøkene. Det har iallefall jeg tenkt å gjøre når det kommer så langt.

Gjest morentilfire

Foreldre har ulike meninger om slikt. Og unger er ulike.

Jeg ville ikke lest den boka for en som ennå er 'i uskyldens alder', en som elsker alle og tror at alle er snille etc. Mange unger endrer seg i ca 9 års alderen. De blir litt mer reserverte, har skjønt at det er noe som heter ironi og ondskap, og helter og mot.

Både Harry Potter og Løvehjertene bør vente til da, mener jeg.

Men er fullt klar over at enkelte lar barna se hva som helts på DVD fra de er 6.

Annonse

Mine to eldste har både lest boka og sett filmen. Tror det var ifjor når de var fem og åtte år gamle. Underveis, både i boka og filmen, prata vi om det som skjedde. De syntes historien var spennende og visste det bare var skuespill, så det var ikke noe problem.

Må legge til at de begge nok er ganske modne for alderen.

Mine to eldste har både lest boka og sett filmen. Tror det var ifjor når de var fem og åtte år gamle. Underveis, både i boka og filmen, prata vi om det som skjedde. De syntes historien var spennende og visste det bare var skuespill, så det var ikke noe problem.

Må legge til at de begge nok er ganske modne for alderen.

Leser selv når de er 5 år den boka? Ja da har du barn som er mye lengre fremme enn mine...

Barn er så ulike. Boken er kanskje ikke like skummel som filmen, men jeg tror kan tenke meg 8-9 år er ok alder? Kommer helt an på barnet og barnets fantasi, tror jeg.

Det er en nydelig fortelling, men også veldig skummel. Du kjenner barna dine best.

Mannen min og jeg diskuterte hvor mye "bedre" barneunderholdning var før. Mindre vold og action. Så Brødrene Løvehjerte-filmen på TV og fikk hakaslepp over hvor skummel den faktisk var. Jeg så filmen på kino som 11-åring. Hadde lest boken mange ganger før det og alt "stemte" iforhold til mine egne bilder.

Men selv som 11-åring ble mange av scenene sterk kost for meg som barn. Men det var filmen, da.

Men som sagt du kjenner dine barn best!

Annonse

Leser selv når de er 5 år den boka? Ja da har du barn som er mye lengre fremme enn mine...

Vel, femåringen leste den ikke selv da (selv om hun kunne lese enkle tekster i den alderen..) ;-)

Jeg leste for henne og noen ganger tror jeg nok at jeg endret til litt "snillere" ordlyd ;-)

Fordi vi hadde lest boka på forhånd og snakka masse om den (diskuterte også mulige filmeffekter), så gikk det fint å se filmen (minsten ble bedt om å snu seg bort et par ganger i filmen).

Jeg tror Brødrene Løvehjerte har syv års aldersgrense? Ellers er jeg veldig streng på aldersgrensene på filmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...