Gå til innhold

hjemmelaget pizza, trenger tips

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pizza fra bunnen (bokstavelig talt) er ikke hverdagskost her i huset.

Skulle jeg bruke nesten en time på middag (som det vel totalt tar å lage pizza) ville jeg heller satset på noe annet og sunnere.

kom gjerne med andre tips :-)

Og gjerne med noe man kan lage mye om gangen av og invitere noen på i farta en vanlig hverdagsettermiddag, jfr å "bytte middag"

Sett ovnen på 225 grader med det samme du kommer hjem. Så hiver du ihop en pizzabunn, og bruker 25 gr gjær, og godt lunkent vann. Når ovnen har gått opp, kjevler du ut deigen, har på Dolmiosaus, pepperoni, oliven, rødløk og masse ost. Ha pizzaen inn i ovnen, og etter ca 15 minutter er maten klar.

Sett ovnen på 225 grader med det samme du kommer hjem. Så hiver du ihop en pizzabunn, og bruker 25 gr gjær, og godt lunkent vann. Når ovnen har gått opp, kjevler du ut deigen, har på Dolmiosaus, pepperoni, oliven, rødløk og masse ost. Ha pizzaen inn i ovnen, og etter ca 15 minutter er maten klar.

Trengs det ikke mer heving?

Annonse

Pizza fra bunnen (bokstavelig talt) er ikke hverdagskost her i huset.

Skulle jeg bruke nesten en time på middag (som det vel totalt tar å lage pizza) ville jeg heller satset på noe annet og sunnere.

Pizza behøver ikke være usunt. Men den norske varianten med haugevis av kjøtdeig og ost oppå er nok ikke den sunneste. Tynn pizzabunn med tomatskiver, litt mozzarellaost og fersk basilikum er nydelig og sunn.

Denne her er rask og bra, oppskriften til Lars Barmen: http://www.mat.no/skriv_ut.aspx?artid=6666

Feilen med norsk hjemmelaget pizza er at alt for mange tror det er påbudt med en haug med kjøttdeig og et berg av gummiost oppå. Til pizza er det bare mozzarella som duger. :)

Pizza behøver ikke være usunt. Men den norske varianten med haugevis av kjøtdeig og ost oppå er nok ikke den sunneste. Tynn pizzabunn med tomatskiver, litt mozzarellaost og fersk basilikum er nydelig og sunn.

Jeg sier ikke at det er usunt. Men jeg mener barna mine trenger litt mer næring til middag, fortrinnsvis noe med proteiner (og da helst fra fersk basis).

Gjest bare sånn til info.

Jeg sier ikke at det er usunt. Men jeg mener barna mine trenger litt mer næring til middag, fortrinnsvis noe med proteiner (og da helst fra fersk basis).

En bekjent har et barn som nekter å spise middag, vil IKKE ha i det hele tatt. Hun søkte råd på helsestasjonen, og fikk til svar at det ikke gjorde noen ting om ikke barnet spiser middag.

Så lenge barnet får i seg brødmat, litt frukt o.l., så går det veldig bra.

Annonse

En bekjent har et barn som nekter å spise middag, vil IKKE ha i det hele tatt. Hun søkte råd på helsestasjonen, og fikk til svar at det ikke gjorde noen ting om ikke barnet spiser middag.

Så lenge barnet får i seg brødmat, litt frukt o.l., så går det veldig bra.

Jada, stort sett går det bra, det gjør det jo også med de som vokser opp i fattigdom med ensidig kosthold, men ideelt er det ikke.

Har ikke lest alle andre svar så du har kanskje fått tipset før, men bruk pitabrød som bunn så slipper du det.

Til fyll bruker du det du har lyst til jeg pleier å:

- kutte bacon i biter og steke

- steke karbonadedeig sammen med bacon

- dele opp gulrøtter og purre

- blande alt sammen med ketchup (uten sukker) og litt vann.

- legge litt fyll på hvert pitabrød og så ost på toppen og inn ovnen til osten har smeltet.

Inntertier hos jenta vår på 5 i allefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...