Gå til innhold

Vanskelig alkoholpolitikk

Anbefalte innlegg

Gjest Mine og dine barn.

Jenta mi hadde 17-års dag her forleden. I selskapet hadde hun bedt 10 venninner, hvor bare to stykker samt henne selv er under 18 år. Som servering hadde hun gryterett og brus.

Problemet er at min stedatter på 16 år var her denne helgen, og at hun hadde overhørt en telefonsamtale som min datter hvor det kom fram at de skulle drikke vin etter maten. Dette konfronterte hun min samboer med som sa til meg at han fikk forklaringsproblemer når jentene skulle drikke alkohol her hjemme.

Jeg syns heller ikke at det er greitt at min datter, eller andre drikker alkohol her hjemme, men jeg syns ikke at jeg kan bestemme at ungdommer over 18 år ikke kan ta med seg en flaske vin i fødselskapsselkapet hennes. Jeg syns det er viktigere at hun vil ha vennene sine her og at det er satt en grense for overstadig beruselse.

Det hører med saken at disse jentene alltid oppfører seg eksemplarisk når de møtes. Drikker måtelig med alkohol og har det trivelig i lag, både i festlig lag og ellers.

Jeg mener at vi ikke kan sammenligne min jente og min stedatter, da sistnevnte har hatt store problemer adferdsvansker hvor hun ikke har villet tilpasse seg verken skole, venner eller familie. Barnevern og skole har vært inne i bildet, og her må det settes klare faste regler for at ting skal fungere.

Om han har problemer med å svare henne, så syns jeg han kan han poengtere at om hun også oppfører seg litt mer modent og tar like stort ansvar for seg selv og sitt, så får hun også den frihet som mi jente har. Syns ikke det er rett at min jente skal ha samme faste regler som hans, når hun viser at hun tar ansvar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246295-vanskelig-alkoholpolitikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stemor jeg også

Mener du at det er OK at din datter på 17 drikker hjemme? For der er jeg ikke enig med deg. Greit at de andre er over 18, men ho er ikke det.

Jeg forstår også at din stedatter synes det er urettferdig at ho ikke får lov også.

Hadde en diskusjon med min stesønn for en stund tilbake. Da fikk hans søskenbarn servert alkohol hjemme før han var gammel nok. (Han var 16). Vi sa klart i fra at dette ikke kom til å skje hjemme hos oss, og at han må vente til han er gammel nok. Jeg vil ikke få trøbbel ved å servere mindreårige. (Neida, det er ikke det som er problemet, men det er en super forklaring)

Gjest Mine og dine barn.

Mener du at det er OK at din datter på 17 drikker hjemme? For der er jeg ikke enig med deg. Greit at de andre er over 18, men ho er ikke det.

Jeg forstår også at din stedatter synes det er urettferdig at ho ikke får lov også.

Hadde en diskusjon med min stesønn for en stund tilbake. Da fikk hans søskenbarn servert alkohol hjemme før han var gammel nok. (Han var 16). Vi sa klart i fra at dette ikke kom til å skje hjemme hos oss, og at han må vente til han er gammel nok. Jeg vil ikke få trøbbel ved å servere mindreårige. (Neida, det er ikke det som er problemet, men det er en super forklaring)

Min datter får ikke servert alkohol hjemme. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe eller servere alkohol til henne før hun er 18 år. Legaliserer heller ikke at hun drikker, men er ikke så blåøyd at jeg ikke tror hun gjør det. Men syns det er bedre at de lærer å omgås alkohol med måte, det vil si at de nyter det sammen med venner i et koselig lag, enn at de i bygatene, offentlige fester gjemmer seg bak "hjørnet" og heller i seg i en fart. Jeg har også sagt klart i fra om at om det så skjer at hun føler hun, eller venner har tatt for mye, så ring hjem så jeg kan hente dem.

Angående bursdagen hennes, så var det hun som stod for arrangementet, både med matlaging osv. Vi verken betalte eller serverte noen ting, men dro bort i sekstida og kom hjem i tolvtida. Her fikk hun min fulle tillit til å be dem som hun ønsket, og jeg ga uttrykkelig vekt på at jeg ikke godtok at de drakk seg overstadig beruset. Det skulle ikke være noe fyllekallas.

Jeg tror på denne måten at jeg er med å setter grenser på hvilken holdning en har til alkohol i festlig anledning. At ungdom drikker kan vi ikke lukke øynene for.

Jeg skjønner at stedatteren min reagerer på at min datter har venner som har med seg alkohol til fødselesdagen hennes, men som jeg sa til min samboer så mener jeg at disse jentene ikke kan sammenlignes.

For det første så var de fleste på festen over 18 år, og godt kjent av min datter. De festene min stedatter maser om å holde er åpent hus, hvor ungdommene går ut og inn, og er "venner" hun knapt kjenner, som bare har det formålet å drikke seg fulle.

For det andre så er hun mer ansvarsbevisst enn min stedatter som boikotter alle de plikter og regler vi har her hjemme, og av omveier alltid får de samme goder som de andre. Syns derfor at faren enkelt og greitt kunne sagt at det var min greie, men at min datter får be disse og holde denne festen på grunn av at hun tidligere har tatt ansvar og gjort sine plikter her hjemme.

Gjest Stemor jeg også

Min datter får ikke servert alkohol hjemme. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe eller servere alkohol til henne før hun er 18 år. Legaliserer heller ikke at hun drikker, men er ikke så blåøyd at jeg ikke tror hun gjør det. Men syns det er bedre at de lærer å omgås alkohol med måte, det vil si at de nyter det sammen med venner i et koselig lag, enn at de i bygatene, offentlige fester gjemmer seg bak "hjørnet" og heller i seg i en fart. Jeg har også sagt klart i fra om at om det så skjer at hun føler hun, eller venner har tatt for mye, så ring hjem så jeg kan hente dem.

Angående bursdagen hennes, så var det hun som stod for arrangementet, både med matlaging osv. Vi verken betalte eller serverte noen ting, men dro bort i sekstida og kom hjem i tolvtida. Her fikk hun min fulle tillit til å be dem som hun ønsket, og jeg ga uttrykkelig vekt på at jeg ikke godtok at de drakk seg overstadig beruset. Det skulle ikke være noe fyllekallas.

Jeg tror på denne måten at jeg er med å setter grenser på hvilken holdning en har til alkohol i festlig anledning. At ungdom drikker kan vi ikke lukke øynene for.

Jeg skjønner at stedatteren min reagerer på at min datter har venner som har med seg alkohol til fødselesdagen hennes, men som jeg sa til min samboer så mener jeg at disse jentene ikke kan sammenlignes.

For det første så var de fleste på festen over 18 år, og godt kjent av min datter. De festene min stedatter maser om å holde er åpent hus, hvor ungdommene går ut og inn, og er "venner" hun knapt kjenner, som bare har det formålet å drikke seg fulle.

For det andre så er hun mer ansvarsbevisst enn min stedatter som boikotter alle de plikter og regler vi har her hjemme, og av omveier alltid får de samme goder som de andre. Syns derfor at faren enkelt og greitt kunne sagt at det var min greie, men at min datter får be disse og holde denne festen på grunn av at hun tidligere har tatt ansvar og gjort sine plikter her hjemme.

OK. Da ble alt mye klarere:-) Ser jo at du har satt klare regler for din datter som også klarer å følge disse.

At en 16-åring holder fest med åpent hus er ikke aktuelt selv om ho hadde vært ansvarsbevisst.

Men din stedatter har vel heller ikke så mange venninner over 18 år? I såfall er ho jo ikke i samme båt engang.

Og det er også slik at forskjellige barn nødvendigvis må ha forskjellige regler/grenser ut fra det de klarer å bevise.

Så dermed er jeg helt enig med deg:-)

(Og jeg er heller ikke så dum at jeg ikke tror de drikker. Men noen ganger bør vi late som om vi ikke forstår det....)

Helt enig med at ungdommer(ikke bare ungdommer, men alle) må fortjene tillit! Men man må være forsiktig med å forhåndsdømme, for folk kan forandre seg... For folk som virkelig prøver er det mer demotiverende og ødeleggende å ikke få tillit. Vanskelig balansegang og det å klare å se forskjell på alt.

Uansett ser jeg ikke problemet med at dattra di sitter å nipper vin å koser seg, hun er jo 17! (Mange bor alene i den alderen vet du..) Som jeg skriver nedfor her så mente fx mamma at skulle jeg først drikke så var det best at det skjedde hjemme for da hadde hun tross alt kontroll på meg. Men ikke det at hun likte at jeg drakk! Men ungdommer drikker, vær realistisk, og om de VIL finner de en utvei.

Annonse

Jeg er helt enig med deg. Skal ungdommene få ansvar og tillit så må de vise seg det verdige også.

16-åringen vil nok ikke skjønne det nå, men når hun får noen år til på baken så skjønner hun det forhåpentligvis.

I verste fall får de røyke Reimadressen sin.

:P

Av og til er jeg glad jeg begynner å bli litt gammel, gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...