Gå til innhold

Dyrenavn forbudt i ny navnelov?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre forleden dag at det ihht den nye navneloven nå er forbudt å kalle opp barn etter dyr og guder, feks Bjørn, Varg, Tor, Odin etc. Dette høres ut som det svare vås, men av høflighetsgrunner kunne jeg ikke være altfor påståelig der og da.

Jeg har rett, ikke sant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246327-dyrenavn-forbudt-i-ny-navnelov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Temmelig sikker på at du har rett. Mener jeg leste et intervju ("tett på nett" eller noe) med en som hadde med det å gjøre, og han sa at det var en vanlig "myte" eller hva man skal kalle det. Falskt rykte kanskje. ;)

Den nye navneloven er faktisk mye mer liberal enn den gamle.

Kan aldri tenke meg at det skulle bli forbudt å kalle unger i Norge for Tor og Bjørn!!

Hvis man først skulle innføre slike forbud, måtte man jo forby også navn som er vanlige ord, som f eks Arve, Liv, Dag, Siv, osv.

I tillegg så har navnelovgivninga i Norge blitt atskillig mer liberal de seneste årene, så det ville vært direkte rart åstramme inn på slike vanlige navn nå.

Annonse

Da har rett - dette er vås!

Ryktet om denne regelendringen har blitt spredd i flere kanaler og over tid, men det er uansett sludder & vås!

Takker så mye alle sammen, tenkte nok det, men kunne ikke godt gå i strupen på den andre kaffegjesten syntes jeg...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...