Gå til innhold

Adopsjon av slektning i utlandet

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å adoptere min manns halvbror fra utlandet.

Er det noen som har noe erfaring med adoptere en slektning. Hvordan er prosessen? Han er 14 og handicappet og har det ikke så bra der han er nå. Er det samme kritierer for legeundersøkelser og intervjuer som ved vanlig adopsjon?

Ved normal familiegjenforening fra landet hans må en vente 1 år. Noen som vet om UDI gjør ting raskere i adopsjonssaker? han er syk og jeg er redd han ikke overlever 1 år.Kan det at han er syk tale mot at vi får innvilga adopsjon/visum, siden vi sannsynligvis ikke hadde adoptert viss han var frisk?

Mora lever,men har mange barn. faren er død.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246420-adopsjon-av-slektning-i-utlandet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke UDI som håndterer adopsjonssaker, da må dere gå via Bufetat/Bufdir.

Dere må imidlertid gjennom en utredning hos deres lokale barnevern, som ved en "vanlig" adopsjon.

Dere kan lese mer om det her:

http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=408/

Det er mye jeg ikke vet om adopsjon. Og mye jeg har å lære.

Men altså: hvis dere adopterer han, hva er dere i forhold til han da?

Hvis han er din manns halvbror så kan vel ikke din mann bli hans adoptivfar?.

Eller?

Kan noen forklare meg dette?. For dette skjønner jeg ærlig talt ingenting av :).

Hvorfor må dere adoptere ham? Dere kan vel ta dere av ham uten å adoptere? Da slipper dere alt papirarbeidet og de kan fortsette med å være brødre.

Nå slipper man vel ikke akkurat papirarbeid når man søker familiegjenforening,da...

Annonse

Ikke for å ta motet fra deg, men det mener jeg at ikke er mulig.

Kan ikke huske hvor jeg har lest det, men tror det er svært vanskelig å adoptere barn som er eldre enn 10 år.

Gutten er heller ikke frigitt til adopsjon hvis jeg tolker deg rett, og er ikke foreldreløs.

Det blir nok heller ikke så lett å få familiegjenforening. Han er jo bror av mannen din, og har sin hovedfamilie i sitt hjemland.

Bufa (Barne ungdoms og familiedirektoratet) kan svare dere med lover og regler. Ta kontakt der.

Anbefaler dere å bruke kreftene til å støtte han så godt som mulig fra Norge heller.

Det er ikke UDI som håndterer adopsjonssaker, da må dere gå via Bufetat/Bufdir.

Dere må imidlertid gjennom en utredning hos deres lokale barnevern, som ved en "vanlig" adopsjon.

Dere kan lese mer om det her:

http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=408/

Jeg trodde ikke det var BUFetat/BUFdir som håndterte denne typen adopsjonssaker? Men det er jo bare å ta en telefon og undersøke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...