Gå til innhold

Bare blir "borte"

Gjest kan jeg gjøre noe med det?

Anbefalte innlegg

Gjest kan jeg gjøre noe med det?

Var inne hos ham på 16 som skulle vært på skolen om noen minutter - han starter seint i dag. Skulle ha vært klar, må rekke to busser for å komme fram til sin videregående. Jeg har gjort andre ting, regnet med at han var i farta på egenhånd. Jeg hadde "drevet med vekking" siden halv sju, tross alt. Nå er den 10.

Der satt han på senga, i pysjen. Glante framfor seg. "Hva _er_ det du driver med?" skrek jeg, "Skynd deg!!!" Med uinteressert, monoton stemme sa han: "Jeg finner ikke fotballskoene mine......." uten å reise seg, uten å snu seg, bare satt der. Hadde sittet der - 30 minutter? - allerede. "Jeg må planlegge hva jeg skal ha på meg..." forklarte han. Hadde ikke kledd på seg, ikke gjort noe for å finne skoene, de var ikke i nærmeste skap, da stoppet liksom alt opp?

Spørsmål: Er det flere med barn med ADHD/ADD som opplever slikt, er slikt vanlig? Han er 16, tross alt, voksen innen 2 år...

Dette er bare ett av mange, mange tilfeller der han ikke kommer seg avgårde. Somler. Er treig. Driver sine omgivelser - kamerater, foreldre og lærere, bl.a. - til vanvidd. Alt tar så lang tid!!! Han faller liksom helt ut.

Jeg vet noen med ADHD/ADD og lignende sliter med tvangstanker o.lign. Han er en litt engstelig person i noen sammenhenger, men helt dumdristig i andre. Han vil ikke snakke om hvordan han har det - blir sint, bare.

Men altså - har andre med barn som har ADHD/ADD opplevd slikt - eller bør jeg begynne å bekymre meg for at det er mer enn "bare" ADHD/ADD, dette her? Pleier noen barn med disse problemene å bare bli sittende, falle ut, ikke få ting gjort?

Han går ikke på medisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246430-bare-blir-borte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke uvanlig at datteren min går inn i sin egen verden ,i alle fall.

Noen ganger svarer hun også på det jeg spør henne om , men hun husker ikke hva jeg har sagt...

Den siste episoden lo hun av selv.

Jeg ba henne lufte hunden.

En halvtimes tid etterpå spør jeg henne om hun har gjort det.

Men hun klarer ikke å huske det!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246430-bare-blir-borte/#findComment-1925285
Del på andre sider

en mamma til to

"Han vil ikke snakke om hvordan han har det - blir sint, bare."

Det er ikke sikkert han ikke vil, det kan være han rett og slett ikke kan. For noen er det fryktelig vanskelig å skulle svare på et spørsmål om hvordan man har det.

Jeg tror en del som har adhd har en lignende problematikk med å komme i gang. Og jeg vet at de aller fleste som har asperger syndrom har problemer med dette. (nå sier ikke jeg at din sønn har asperger, for det vet jeg alt for lite om han til å kunne si).

Min sønn ville ikke kommet videre, om han for eksempel ikke fant skoene, og det var de han så etter først. Det er noe med at det blir feil hele greia, mister oversikten om man skal hoppe over en planlagt ting, for så å ta fatt på neste, og ta den første etterpå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246430-bare-blir-borte/#findComment-1926341
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...