Gå til innhold

Lekser midt oppi all fritidsaktivitet

Anbefalte innlegg

Jeg kan være enig med deg. Men så vil det jo da bli vanskelig å få alle til å gjøre nogenlunde det samme.

Har man en elev som nesten ikke klarer å lese, og som bruker kanskje 30 minutter på 10 setninger - så kan den eleven bare gjøre den ene leksen.

En annen elev er ferdig med leseleksene på 5 minutter og har masse tid til å gjøre andre ting også.

Det er neimen ikke lett...

Jeg synes i grunnen at "vår" lærer gjør det greit.

Vår 2. klassing har leselekse i egen bok hver dag. Fra felles ABC-bok har de leselekse 2-3 dager i uka. Det er 1-2 sider å lese - korte tekster. De har mattelekse 1-2 dager i uka, stort sett 1 side. Så med noen variasjoner har de å gjøre ferdig ting de ikke ble ferdig med på skolen.

Synes det er helt grei mengde. I dag hadde da storesøster engelsklekse, fordi hun ikke ble ferdig på skolen. I tillegg leseleske. Hun brukte vel omtrent 20 minutter på det hele. (Engelskleksa var å fargelegge engelske farge-ord, og det må jo gjøres fint...)

Slik du beskriver leksene synes jeg høres helt greit ut. Omtrent sånn er det leksene her hjemme foregår også. Det er når jeg hører om unger som sitter i en-to timer med lekser hver dag jeg synes det blir drøyt... Da får man jo nesten ikke tid til annet enn skole, SFO, middag og lekser.

Jeg er selv lærer så jeg møter endel elever som har det på den måten. Blir nok litt "farget" av det ;-)

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• jubalong70

9

• Katt-ja

3

• Paloma

2

• Kinesermor

2

Mest aktive i denne tråden

Slik du beskriver leksene synes jeg høres helt greit ut. Omtrent sånn er det leksene her hjemme foregår også. Det er når jeg hører om unger som sitter i en-to timer med lekser hver dag jeg synes det blir drøyt... Da får man jo nesten ikke tid til annet enn skole, SFO, middag og lekser.

Jeg er selv lærer så jeg møter endel elever som har det på den måten. Blir nok litt "farget" av det ;-)

JEg er helt enig. Hverdagen bør også bestå av litt fritid.

Det virker litt som om samfunnet er litt på kollisjonskurs med seg selv.

SFO spiser jo opp utrolig mye tid som vi "gamle" hadde som fritid.

Slik som folk flest har det med at barna er i SFO til utpå ettermiddagen passer det jo egentlig ikke med lekser. Samtidig så er lekser en viktig del av forberedelsene til det å bli student.

Hmmm, ikke lett.

JEg er helt enig. Hverdagen bør også bestå av litt fritid.

Det virker litt som om samfunnet er litt på kollisjonskurs med seg selv.

SFO spiser jo opp utrolig mye tid som vi "gamle" hadde som fritid.

Slik som folk flest har det med at barna er i SFO til utpå ettermiddagen passer det jo egentlig ikke med lekser. Samtidig så er lekser en viktig del av forberedelsene til det å bli student.

Hmmm, ikke lett.

Det er sant. På en måte er skolesystemet kanskje modent for visse endringer etter at SFO ble en del av de fleste ungers liv...

Det kan nok tenkes - men hvordan?

Nei, det spørsmålet overlater jeg til "Guruene";-)

Vel, egentlig tenker jeg det slik at en halvtime hver dag burde være maks tid man fikk sitte med lekser i barneskolen. På den måten differensierer man også, slik at mengden er tilpasset barnets nivå.

En annen måte å gjøre det på, er at ungene får sitte på SFO og gjøre lekser, slik at de har helt fri når de kommer hjem. Så vidt jeg vet er det ikke alle skoler som tilbyr denne muligheten? Når ungene kommer hjem fra SFO bør foreldrene sjekke at alle leksene er gjort.

Jeg er egentlig ikke konsekvent motstander av lekser, men motstander av at enkelte unger burker så mye av fritiden på lekser. De er kjempeslitne når de kommer hjem (som oss voksne) og da kan det fro noen føles uoverkommelig å sette igang med enda mer skolearbeid...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...