Gå til innhold

Trenger noen nøytrale synspunkter på familielivet vårt (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest Hva synes dere?

Vi er en liten familie på tre, snart fire. Mannen i huset har mye problemer med rygg og nakke, dette blir bedre da han trener. 2-3 kvelder, dessverre inkludert fredag kveld, går med til trening. Egentlig synes jeg det er veldig greit, for alternativet er en mann som har veldig mye smerter og må bruke veldig mye penger på kiropraktor osv.

I tillegg til dette må han stille opp som leksehjep for lillesøsteren sin (attpåklatt), og bruker også en del tid på billøp (!) på dataen. Disse er vanligvis på kveldstid, men det hender han surmuler om vi er bedt i bursdager osv så han går glipp av løpet. Jeg blir så lei, og sier at om det er så viktig får han leke seg på dataen, heller det enn å surve. Jeg merker at disse tingene som kommer i tillegg til treningen irriterer meg veldig, muligens fordi jeg er gravid og litt sint nå.. men jeg ønsker at om ha skal trene så ofte, må han bli mer kritisk til andre ting han tar på seg.

Da han er hjemme er han egentlig veldig flink, han gjør nok mye mer husarbeid enn meg for eksempel. Her en kveld skulle han rydde nede og jeg skulle vaske - men vaskingen ble aldri noe av. Så jeg har mine dårlige sider jeg også. Han er egentlig veldig flink med barnet vårt, men det hender jeg må mase 100 ganger får han tar eget initiativ. For eksempel om jeg står og lager middag og barnet maser på meg, da synes jeg han skal ta henne av seg selv. Lenge før jeg blir irritert.

Er jeg urimelig, eller får han mye ego-tid? Det jeg har blitt mest lei av er egentig ikke hans skyld da - trening fredag kveld og kamp lørdag formiddag, dette synes jeg er viktige familiedager. Egentlig ville mye blitt tolerert fra min side om han for eksempel da tok initiativ til noe hyggelig for hele familien på søndagen, eller tok med barnet ut og lekte eller noe, men siden han er ute på såpass mye kan han gjerne tilbringe hele søndagen i sofaen. Sukk:

Fortsetter under...

Gjest Mener nå jeg

Jeg synes du er storfolangende.

Treningen er jo en nødvendighet, og kan dermed ikke betegnes som noe han gjør kun av egne interesser.

Altså betyr det at han kun hjelper søsteren (FLOTT at han stiller opp!) og spiller bilspill utenom vanlige familieting?

Noe tid bør man ha for seg selv, og jeg synes ikke han bruker for mye tid på egne interesser.

Gjest hva jeg synes....

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, og jeg synes at de kan gjøre ting som må gjøres uten at de blir bedt om det også. Som å ta seg av barnet eller ta oppvasken. Det er viktig for begge parter å ha noe tid alene; har du det? Kunne du blitt med på trening? Fortell hvordan du har det og hva du ønsker anderledes. Du er "heldig" som har en mann som tar sin del av husarbeidet. Der sliter jeg....

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver og jeg synes det er helt greit at du synes det blir mye. Selv om han må trene for å holde ryggen frisk så blir jo det også "ego"tid han får bruker på seg selv.

For min egen del har jeg funnet ut at jeg må sette opp min egen "fritid", enten til trening eller treffe venner. Og søndager bruker vi ofte på familie aktiviteter, det synes jeg godt at du kan prate med han om. Selv om han trener mye så er det veldig hyggelig å finne på noe alle sammen i steder for å ligge på sofaen... ;o)

Gjest synes jeg

Synes det er litt tendensiøst å kalle det trening i dette tilfellet. En kunne like gjerne kallt det behandling. Da høres det litt mindre "ego" ut.

Bilspill på data burde han kunne droppe nå når du er gravid.

Gjest abrahamsen

Bilspill på data bør han droppe, eller bare holde på med når han ikke har noe annet å gjøre. Han kan ikke forlange at han skal få spille data når det er andre ting som skal gjøres.

Annonse

Gjest Hva synes dere?

Synes det er litt tendensiøst å kalle det trening i dette tilfellet. En kunne like gjerne kallt det behandling. Da høres det litt mindre "ego" ut.

Bilspill på data burde han kunne droppe nå når du er gravid.

Treningen er helt klart veldig bra for han. Men - han synes det var for kjedelig på treningsstudio, og sluttet der. Etter det ble det balltrening 1-2 ukekvelder, fredag kveld og kamp lørdag, litt variabelt etter sesongen.

Dette innebærer i tillegg en del møter siden han sitter i styret, samt dugnader for to lag osv. Jeg merker at dette spiser veldig av tiden vi har sammen, og derfor ønsker jeg at han skal bli litt flinkere til å si nei til andre, og ja til oss på søndager for eksempel. Spesielt siden vi får en liten baby snart.

Egoaktiviteter på dataen tas etter at barna er i seng.

Eventuelt tidlig på morgenen, før resten av husholdningen våkner til liv.

I forhold til ego-tid generelt, så bør denne være likt fordelt. Koping foran idiotkassa må da medregnes som ego-tid for dere begge ;-)

Jeg synes ikke du er urimelig.

I utgangspunktet bør man ha omtrent like mye "egotid". Om han bruker flere kvelder i uken og kanskje til og med en helgedag til trening/kamper, kan han ikke regne med å ha særlig mer egotid. Tross alt må jo du også ha mulighet for noe egen tid (helst mer, nå som du er gravid, og antakelig sliten), og dere bør også ha tid sammen.

Synes i det minste han burde kunne droppe bilspillene, evt. legge det til tider hvor det ikke spiser av andre aktiviter/samvær. Og om han har lørdagen for seg selv burde det være en selvfølge at han stiller opp for familien søndagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...