Gå til innhold

Hvor flink er din 2.klassing til å lese?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nokså kjent det du beskriver, hun kan skrive hva hun vil, og elsker å skrive, nå er det løkke-skrift hun trener på. Men lesing er liker hun ikke like godt. Nå skal det sies at jeg tror hun kan lese mer enn hun viser, hun vil nemlig helst kunne alt - uten å trene. Men hun kan både de små og de store boksavene, så det er nok like før hun finner glede ved å lese.

Jeg syns ikke du skal begrense lydbøkene - de er viktige for konsentrasjon og ordforråd, samt for å bygge positive assosiasjoner til bøker. Dessuten er lydbøker ofte bøker som er for avanserte for ungene å lese på det stadiet de er nå, dvs de kan ha stor glede av å høre en Roald Dahl bok, men kan ikke lese den før om et år eller to.

Et alternativ er kanskje de settene som består av bok og cd?

Hei!

min jente som også går i 2 klasse har ikke vist så stor int for lesing eller bokstaver. Skjønner ikke helt meningen med det! Men hun begynner å komme seg. Hun leser sent, og staver seg ofte igjennm ordene. Regner med at det kommer.

Vi har sagt at det eneste som hjelper er øvelse øvelse og atter øvelse!

Hun godtar det, men skulle helst lært uten øving!!! hi hi "noen som sa lat" hi hi

JA hun er nok litt lat, og syns som din at lydbøker og bli lest for er mye kjekkere!

Hilsen

Da eldstemann her gikk i 2. kunne hun ikke lese veldig bra og ville helst slippe alt sammen.

Vi har hørt på en del lydbøker sammen og det har gått veldig fint. Da hun øvde på å lese i starten fikk hun ikke med seg sammenhengen i det hun leste, det gikk mer fra ord til ord. Kan tenke meg at det er litt kjedelig i lengden, artig å få hele historier også.

Nå går hun i 5. og leser bøker på egenhånd. :o)

Sønnen min leser både store og små bokstaver. Det går ikke så fort, men selv lange ord blir riktige hvis han får litt tid på seg. Han kjenner igjen svært mange ord som skrives "rart" når han får sett ordentlig på dem - f.eks. må han kanskje bruke noen sekunder på ord som "skjelett", men når han har kommet gjennom det, uttaler han det riktig.

Når han er trøtt og lei, bytter han lett om bokstaver som b og d, l og i osv.

Han kan altså lese, men han har ikke automatisert det, slik at han leser hele bildet på en gang.

Jeg tror det er bare fint for ordforrådet å høre på lydbøker. Men akkurat leseleksa bør ingen lese høyt for dem (jeg forstår at du ikke har noen planer om det).

Annonse

Min 2. klassing kan lese, men det går sakte. Leser både store bokstaver og små bokstaver.

Ho er heller ikke så glad i å lese enda, så jeg prøver å snike inn litt lesetrening innimellom. (Hva står det bak på kornblandingen, melkekartongen osv.)

Ho har også fattet interesse for Tom og Jerry blader, så da kjøper jeg det noen ganger.

Gjest venter tredjemann

Min 2.klassing leser store og små. Mange ord er automatisert.

Lange,vanskelige ord lyder hun seg igjennom. b/d byttes om hvis hun er trøtt.

Jeg syntes hun er kjempeflink. Hun leste en hel leseløve bok i dag.

Min 2.klassing leser som bare det, men han liker også å høre lydbøker og å bli lest for. Det blir gjerne litt mer avanserte historier enn dem de klarer å lese sjøl.

Et triks er å lese annenhver setning eller annenhver side hvis dere leser en bok sammen.

Jeg tror en blanding av å bli lest for, høre lydbøker og å lese sjøl gjør at ungene blir glad i bøker og gir dem lyst til å lese mer når de blir litt mer drevne lesere.

Det med leseutvikling er veldig individuelt, og det _er_ er slitsom prosess når man driver å lære seg dette. Det krever mye konsentrasjon og noen blir raskt slitne.

Du må ikke finne på å begrense hennes tilgang til lydbøker eller noe annen litteratar overhodet. All leseforskning viser at alle barn som blir lest mye for (lydbøker er jo også å bli lest for) scorer høyt på dette i leseutviklingen sin. De får et bra ordforråd og blir trolig glad i bøker. Så mitt råd er at du pøser på med all litteratur hun ønsker seg. Det er helt vanlig at 2.klassinger i september ikke leser bøker på egenhånd enda. De har stort sett mer enn nok med små lesestykker som de får i lekse.

Dette blir litt skrytete, men vår 2. klassing er kjempeflink til å lese. Hun leser små bokstaver og leser nå hele bøker selv. Hun forkynner stadig at hun "bare elsker å lese, altså", og jeg kjenner jeg blir utrolig glad - for det gjør jeg også.

Jeg synes ikke du skal begrense lydboklyttingen. Jeg tror nok at det å høre på lydbøker vil gjøre henne glad i å lese selv på sikt.

Jeg ville heller ikke slurvet med leseleksene. Øvelse gjør mester. Men selvsagt finn en balansegang mellom å presse litt uten at det blir for mye mas.

Kanskje hun selv kan finne bøker hun har lyst til å lese, så kan du lese litt høyt for henne og hun lese litt høyt for deg?

Vår pode er heller ikke en razer på lesing. Det vil si, han bokstaverer glimrende, men får ikke flyt i lesingen ennå. Men jeg stresser ikke - han får ta det i sitt tempo. Jeg er sikker på at NÅR han lærer skikkelig å lese, kommer han til å lese _mye_. Han er kjempegla i bøker, heldigvis.

Annonse

Tror ikke en skal "mase" på dem.

Her på skolen vil de at barna skal bli glad i bøker,uten kjas.

De som ikke viser interesse for leing,får faktisk bøker uten bokstaver.

Er ikke ekspert jeg da ;o)

Men min eldste datter leste ikke skikkelig før hun gikk i 3-4 klasse.

Nå er hun 15 år og elsker bøker.Leser minst 2 bøker i mnd.

Lillejenta mi kjeder seg på skolen allerede ( går i første klasse); men hun knakk lesekoden for 2 år siden....

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...