Gå til innhold

2-delt eller dress til 1.klassing?

Anbefalte innlegg

Vår lille 1.klassing trenger etterhvert varme klær og jeg er i tvil om vi skal kjøpe jakke/ bukse eller dress i år.

I barnehagen hadde hun dress, men var det vått tok de ofte gummibukse utenpå og det ble rimelig tettpakka. Er det en idè å heller kjøpe vinterjakke og bukse, så kan hun bruke ullbukse med tykk regnbukse hvis det blir vått?

De har jo ikke like stor oppbevaringsplass på skolen heller, så å ha begge deler er kanskje unødvendig? Kjøper vi 2-delt kan hun jo bruke jakka for seg også til og fra skolen, også før snøen kommer,og vi slipper å kjøpe dobbelt opp.

Har ikke all verdens god råd, så tar gjerne imot tips og erfaringer! Og kanskje også hvor vi bør handle ;o) (Oslo)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246532-2-delt-eller-dress-til-1klassing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer kanskje litt an på hva slags type ungen er. Liker hun å base i snøen, må hun ha noe som er lettvint å ta av og på, så er det nok lurt med hel dress.

I fjor brukte min gutt dress. Han gikk i den til og fra skolen også. Han hadde jakke og skibukse også , men foretrakk dress fordi den var enklere å få på, det ble ikke snø innunder jakka når han gravde snøhule, og det ble mindre klumpete.

I år er han 2.klassing, og jeg har en dress liggende klar fra salget i vår. I tillegg har jeg jakke til bruk i bilen og på kortere turer ut når han ikke skal leike.

dress er mye kjappere å kle på enn todelt. Jentungen min har brukt dress helt til nå og hun går i fjerde klasse. Om reima dressen fra i fjor fortsatt er passelig, så blir det den i år også. Hvis ikke så får hun være med på å bestemme hva hun vil ha.

Men jeg har forøvrig mye klær til henne og har diverse andre jakker og bukser også pluss to hele dresser.

Tar ikke økonomiske hensyn angående klær til henne, da er jeg heller mer forsiktig på klær til meg selv

Gjest morentilfire

Det kommer kanskje litt an på hva slags type ungen er. Liker hun å base i snøen, må hun ha noe som er lettvint å ta av og på, så er det nok lurt med hel dress.

I fjor brukte min gutt dress. Han gikk i den til og fra skolen også. Han hadde jakke og skibukse også , men foretrakk dress fordi den var enklere å få på, det ble ikke snø innunder jakka når han gravde snøhule, og det ble mindre klumpete.

I år er han 2.klassing, og jeg har en dress liggende klar fra salget i vår. I tillegg har jeg jakke til bruk i bilen og på kortere turer ut når han ikke skal leike.

I barnehagen var det ikke lett. Jeg sendte med barna superundertøy og sånn todelt HH dress man kan ha innenfor regntøy, men nei, da, når jeg hentet barna tidlig, var regnbuksa utenpå utedressen.

Var de ikke våte av regnet var de det av svette.

I småskolen har mine vært av den aktive typen som trenger en heldress. Det er ikke ok med snø mellom bukse og jakke!

Og unger holder på med mye som vi voksne ikke ser (heldigvis).

Men unger er ulike. Fra ca 8-9

kom kravet om å slippe dress.

Ved 10-årsalderen har jeg tatt dialogen 'hva vil du bruke friminuttene til'. Og fulgt opp resultatene av det frie valget. For når de er 10 kan de til nød være hjemme alene en dag med lett snue. Det handler jo om å lære om konsekvenser

Nei, å jobbe med unger, enten det er egne eller i jobbsammenheng, jeg synes ikke alltid det er lett.

Gjest abrahamsen

Jeg kjøpte hel dress på slutten av barnehageåret og tenkte at den kunne han bruke også i 1. klasse. Men han ville ikke ha dress nei, det var barnslig...

For å slippe krangelen hver dag kjøpte jeg en to delt dress og har ikke angret på det.

Storesøster hadde hel dress i fjor (1. klasse). Jeg spurte henne hva hun ville ha i år, og hun ville ha hel dress i år også.

Min erfaring er at de ikke passer så godt på bekledningen på skolen som i barnehagen. I alle fall var dressen forholdsvis våt på dager med våt snø.

Men med nok skiftetøy var ikke det noe problem.

Annonse

dress er mye kjappere å kle på enn todelt. Jentungen min har brukt dress helt til nå og hun går i fjerde klasse. Om reima dressen fra i fjor fortsatt er passelig, så blir det den i år også. Hvis ikke så får hun være med på å bestemme hva hun vil ha.

Men jeg har forøvrig mye klær til henne og har diverse andre jakker og bukser også pluss to hele dresser.

Tar ikke økonomiske hensyn angående klær til henne, da er jeg heller mer forsiktig på klær til meg selv

Jeg er dessverre nødt til å tenke økonomisk, og da har jeg allerede utelukket klær til meg selv.

Sønnen min hadde hel dress da han var førsteklassing forrige skoleår. Den ble mye brukt, siden det var en snørik vinter.

Det er raskere å trekke på seg en hel dress enn to plagg. Vi hadde Reflex allværsdress, den er billig og bra og selges bl.a. på Babyshop (akkurat hva butikken heter, har jeg ikke fortalt junior...).

Men vi hadde også en billig dynebukse-aktig sak hengende på skolen. De dagene han hadde bare jakke fra morgenen av, kunne han ta på seg den i storefri og når de var ute på SFO. Den ble mye brukt på ettervinteren (i den lange "litt snø og litt søle"-perioden).

Sønnen min hadde hel dress da han var førsteklassing forrige skoleår. Den ble mye brukt, siden det var en snørik vinter.

Det er raskere å trekke på seg en hel dress enn to plagg. Vi hadde Reflex allværsdress, den er billig og bra og selges bl.a. på Babyshop (akkurat hva butikken heter, har jeg ikke fortalt junior...).

Men vi hadde også en billig dynebukse-aktig sak hengende på skolen. De dagene han hadde bare jakke fra morgenen av, kunne han ta på seg den i storefri og når de var ute på SFO. Den ble mye brukt på ettervinteren (i den lange "litt snø og litt søle"-perioden).

Takk for tips. Det var noe i den duren jeg tror vi ender opp her også.

Dressen fra ifjor passer i år også.

Har kjørt inn boblejakke og boblebukse i tillegg, hun ønsket seg veldig det, så vi kjøpte den brune og rosa de selger på H&M.

Takk for svar. Har buksa høyt liv med seler? Tenkte i forhold til snø.

Var på H&M men i "vår" butikk hadde de fått inn lite vintertøy, så det kommer etterhvert.

Takk for svar. Har buksa høyt liv med seler? Tenkte i forhold til snø.

Var på H&M men i "vår" butikk hadde de fått inn lite vintertøy, så det kommer etterhvert.

Buksa hadde høyt liv med seler ja.

Kjøpte den på H&M for 14 dager siden, de holdt på å pakke de ut da :).

Annonse

Storesøster hadde hel dress i fjor (1. klasse). Jeg spurte henne hva hun ville ha i år, og hun ville ha hel dress i år også.

Min erfaring er at de ikke passer så godt på bekledningen på skolen som i barnehagen. I alle fall var dressen forholdsvis våt på dager med våt snø.

Men med nok skiftetøy var ikke det noe problem.

Jobbet med 6-åringer en tid tilbake, og våte dresser var et stort problem, for vi hadde ikke varmeskap. Det har de ikke på jenta vår sin skole heller. Ytterbukser blir jo også våte, men har hun jakke kan hun evnt ta ullbukse og tykk regnbukse hvis underdelen blir våt eller det er slapseføre.

Vi får ta en tur og se hva som finnes, men det blir fort dyrt for hun har vokst så veldig og nærmest hele garderoben må byttes ut. Tar vi litt etter litt får vi det nok til, for klær må hun jo ha ;o)

Jeg kjøpte hel dress på slutten av barnehageåret og tenkte at den kunne han bruke også i 1. klasse. Men han ville ikke ha dress nei, det var barnslig...

For å slippe krangelen hver dag kjøpte jeg en to delt dress og har ikke angret på det.

Jenta mi har foreløpig ikke nevnt noe om at dress er barnslig, men den husker jeg godt fra da jeg vikarierte i 1.klasse noen år tilbake ;o)

Tenker at en 2-delt dress har flere funksjoner enn en hel dress og har den høyt liv så kommer jo ikke snøen lett inn heller. Tror vi går for 2-delt her også. Blir buksa våt kan hun heller ha tykk regnbukse med ullbukse under. Jakka kan jo Også brukes alene, så da slår vi flere fluer i èn smekk. Blir det for gæli, får vi investere i en dress etterhvert.

Jobbet med 6-åringer en tid tilbake, og våte dresser var et stort problem, for vi hadde ikke varmeskap. Det har de ikke på jenta vår sin skole heller. Ytterbukser blir jo også våte, men har hun jakke kan hun evnt ta ullbukse og tykk regnbukse hvis underdelen blir våt eller det er slapseføre.

Vi får ta en tur og se hva som finnes, men det blir fort dyrt for hun har vokst så veldig og nærmest hele garderoben må byttes ut. Tar vi litt etter litt får vi det nok til, for klær må hun jo ha ;o)

Sukk ja, klesbudsjettet til barn er ganske så stort ja. Vinterklær, vintersko, regnklær og gummistøvler, joggesko, sandaler og pensko omtrent hvert eneste år. Det blir penger av slikt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...